Lunamamma Skrevet 31. mai 2009 #1 Skrevet 31. mai 2009 Vi trenger 30 meter med duker, og da det ikke finnes noe sted i nærheten vi kan låne duker fra, må vi altså kjøpe selv. Så da står vi i hovedsak mellom to ulike alternativer: hvit nervøs velour på Jysk eller hvite laken fra Sparkjøp Når velouren er på tilbud koster den 20,- per meter på Jysk, ellers 30 kr metern. Lakenene på Sparkjøp koster også 30 kr per meter, men det er spørsmål om de klarer å skaffe nok?? Og hva blir egentlig finest på bordet i et sommerbryllup? Har bestilt grønn sizoflor på nett, (sånn løper som ser ut som mange tråder i virrvarr). Blir det ikke litt tungt med velour, men kanskje litt tamt med matt bomull? Ah, dette skulle jeg jo tenkt på for lenge siden!
Kamikatze Skrevet 31. mai 2009 #2 Skrevet 31. mai 2009 (endret) Klart du kan bruke laken. Det er jo ingen som kommer til å sove på dem før seint ut i bryllupsfesten, hvis den blir riktig vellykket. Bommull blir jo det mest nøytrale, pluss at der finns gjenbruksmuligheter. Det springende punktet er jo hvorvidt "lakendukene" i størrelse passer til enkeltbordene. Antar du snakker om ferdigsydde, og ikke metervare når det gjelder laken. Ringer du inn ordren hos Sparkjøp, vil de kunne svare på hva de har, og når du kan ha det. Hvis du skal ha noe over, er nok ikke velour det gunstigste. Bommull er jo det som tettest kommer opp imot lintøy uten å være lin. Uten oppgitte mål, og opplysninger om opplegget med langbord kontra småbord, vil jo vår hjelp begrense seg til: "Stakkars deg - Det blir mye for deg dette" og tilsvarende trøstende utsagn... Edit: Sparkjøp har både bommullslaken og damaskduk i 140cm x 240cm til kr 79. Men en duk har liten gjenbruksverdi, som nevnt. http://www.stoffogstil.no/Katalog/Bolig.as...articleid=14464 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...p;#entry4685458 Endret 31. mai 2009 av Kamikatze
Eivór Skrevet 31. mai 2009 #3 Skrevet 31. mai 2009 I vårt bryllup brukte vi hvite laken. Så helt flott ut og ingen merket at det ikke var vanlige duker Har vært i bryllup der det har vært brukt velourduker fra jysk og disse hadde et slags støv i seg som smittet over på klærne til de som var der. Så nesten ut som veldig finkornet glitter. Litt plagsomt å hele tiden måtte koste glitterstøv av klærne
Vera Vinge Skrevet 31. mai 2009 #4 Skrevet 31. mai 2009 Jeg ville definitivt valg laken. Jeg brukte det selv nylig, da det viste seg at den hvite linduken jeg skulle bruke, hadde gjenstridige flekker. Syns det så helt ok ut. Hvit nervøs velour syns jeg egentlig ikke hørtes så fint ut...
Aurela Skrevet 31. mai 2009 #5 Skrevet 31. mai 2009 Hvit nervøs velour syns jeg egentlig ikke hørtes så fint ut... Enig, velour er ikke så veldig fint..
Lunamamma Skrevet 31. mai 2009 Forfatter #6 Skrevet 31. mai 2009 Enig, velour er ikke så veldig fint.. Ja, takk for svar som egentlig sammenfaller med det jeg selv hadde tenkt. Nå er jeg iallefall sikker på at det blir bomull. Men er det stor forskjell på vanlig metervare-bomull og laken-bomull? Metervaren er jo mye billigere. Bordoppsettet blir 5 langbord, 4 langbord som er 70 cm x 5,6 m, og et hovedbord som blir 70 cm x 9,8 m. Så endel skjøter vil det jo bli uansett, uavhengig av om man bruker laken eller 5-meters metervare. Hovedproblemet er imidlertid at ettersom at bordet er 70 cm, blir det altfor bredt å legge metervare med en bredde på 1,5 meter bortover. Så da må den jo klippes på langs hele veien. Hvor langt ned bør en slik duk egentlig henge ned fra bordkanten? Må kanskje klippe til dette uansett om man bruker laken også?
Gjest Gjest_Rita_* Skrevet 31. mai 2009 #7 Skrevet 31. mai 2009 Hva med sånne papirduker på rull? Noen er ganske fine også, nesten som damask.
Kamikatze Skrevet 31. mai 2009 #8 Skrevet 31. mai 2009 (endret) Ja, takk for svar som egentlig sammenfaller med det jeg selv hadde tenkt. Nå er jeg iallefall sikker på at det blir bomull. Men er det stor forskjell på vanlig metervare-bomull og laken-bomull? Metervaren er jo mye billigere.[...]Nyere lintøy ER jo bomull, eller blandings. Det er ingen forskjell på metervare og ferdigsydde ting som gardiner og laken. Men dette varierer selvsagt med stoffets tyngde, vevetrådens tykkelse, hvor fast vevingen er. Tidligere ble kvaliteten oppgitt. I dag må du ringe kundeservice, og spørre. Selger de metervare, sender de deg kanskje en prøve? Og er det sånn at de selv klipper klar femmetere, er det ikke umulig at du kan la dem "la noen lengder henge sammen" for deg. Du kan være heldig å treffe en som ennå ikke har sluttet med å yte service. Og det må da være kult at selv om man jobber i en billigkjede, har varene bryllupskvalitet. Det hever jo den ansattes status en millimeter. Når bordbredden blir 70cm, får du 35-40 cm kant. Noe som er tilnærmet optimalt i min bok. Duken kan gjerne gå litt mer enn halvveis fra bordkanten og ned til galla. Bare sett stolene slik at ikke duken ligger oppå dem. Til "representativ" duking brukes gjerne et lag filt under duken, men annen ukurant metervare restevare kan gjøre nytten. Ting holder seg bedre på plass, og det blir mindre støy, og derfor et mer eksklusivt preg. Er det langbord, ville jeg nok gått for metervare, og heller sydd laken av den selv, etterpå. Men er det "langbord" satt sammen av mindre bord, er det nok penest å brette dukendene over bordendene, sette bordene sammen, og så la dekorduk effektmetervare og andre detaljer stjele oppmerksomheten fra skjøten. Husk å ta med dampstrykejern. Det kan også være greit å dampe ut skarpe bretter i god tid hjemme, og siden oppbevare dukene på rull. Endret 31. mai 2009 av Kamikatze
Lunamamma Skrevet 31. mai 2009 Forfatter #9 Skrevet 31. mai 2009 Oi, tusen takk for veldig utfyllende svar! Jeg har ikke funnet et spesifikt sted å eventuelt kjøpe metervare fra, så det kan godt være at jeg finner et sted som har lange ruller også, men på feks Jysk er metervaren på 5-metringer. Er det ikke veldig upraktisk med så lange kanter på sidene? Føler at en kant på 35-40 cm blir veldig iveien for kjoler og bunad. Jeg hadde tenkt på noe ala 15 cm jeg... Er jeg helt på jordet da?? (Har ikke vært på så mange bryllup og andre formelle feiringer, nei! ) Og det med å legge noe under duken var en god idè, selv om det kan bli dyrt med så enormt mye ekstra stoff. Føler at dette må gjøres av et eller annet sted i etterkant også. Bruk og kast er ikke en del av min livsfilosofi! Langbordene er småbord ja, 70x140 i størrelse. Men jeg tenkte at det kom til å bli finest om dukskjøtene gikk litt uavhengig av de faktiske bordskjøtene jeg, sånn at det bare blir en overlapping i stoffet istedet. Blir det veldig bulkete på bordet det kanskje?
Kamikatze Skrevet 31. mai 2009 #10 Skrevet 31. mai 2009 Vil du ha 15 cm, så for all del. Men lykke til med måling, klipping og sying. Tretti meter rett slm er ikke for pingler. Jeg ville ikke begitt meg på den. Da heller satse på en smalere metervare. En duk som henger mot gulvet gir et tyngre, mer eksklusivt preg på bordet. Men du har rett i at der er et kritisk punkt der folk lett får den i fanget, og derfor kan hekte den fast i noe. Det dukker sikkert opp servitører her etterhvert som har peiling på sånt. Jeg har bare bitt meg merke i at jo dyrere sted, og jo finere anledning, desto sidere duk. Kunne nok utmerket ha funnet på å kjøpt underlagsfilt selv. Den kan jo senere bli fyll i gardiner og pynteduker etc. Og enda var det nok igjen til å kunne dekke på til middagsgjester seinere. Tror ikke det blir særlig bulkete, hverken den ene eller andre måten. Ikke om du drar over med litt damp. Jeg tror du kommer til å fikse dette kjempebra. Og at den løsningen du ender opp med blir gjennomtenkt og skreddersydd etter din smak.
Aurela Skrevet 1. juni 2009 #11 Skrevet 1. juni 2009 Jeg har ikke funnet et spesifikt sted å eventuelt kjøpe metervare fra, så det kan godt være at jeg finner et sted som har lange ruller også, men på feks Jysk er metervaren på 5-metringer. Mener jeg har lest på et syforum at 5-meterene til Jysk er av litt dårlig grov kvalitet.. Er ikke sikker på om det gjelder alle, men om du skal kjøpe til bryllupp så ville jeg bedt om å få åpnet en pakke og kjent på kvaliteten, sånn for å være sikker
Minnimusepus Skrevet 1. juni 2009 #12 Skrevet 1. juni 2009 Det finnes ikke hotell i nærheten dere kunne ha lånt duker fra da? Vet vi låner ut der jeg jobber her på sørlandet, så slipper du kjøpe inn
Lunamamma Skrevet 1. juni 2009 Forfatter #13 Skrevet 1. juni 2009 En duk som henger mot gulvet gir et tyngre, mer eksklusivt preg på bordet. Men du har rett i at der er et kritisk punkt der folk lett får den i fanget, og derfor kan hekte den fast i noe. Det dukker sikkert opp servitører her etterhvert som har peiling på sånt. Jeg har bare bitt meg merke i at jo dyrere sted, og jo finere anledning, desto sidere duk. Hm, ja det var det da! Jeg tenker jo selvsagt også at 15 cm kant ikke blir pent, spesielt ikke siden det er helt vanlige grendahus-bord det er snakk om. Det blir imidlertid heldigvis god plass mellom bordene og mellom hver gjest, så de får jo litt rom til å komme seg på plass på tross av en eventuell kantlengde på 35 cm. Og jeg er IKKE en kløpper på rettsøm, ikke om det så er snakk om en pute! Så da gikk egentlig den klippinga i vasken ja... Jeg har ikke funnet smalere bredder enn 140 cm, så det blir jo da minst 35 cm kantlengde. Hm... Må snakke litt med mamma om dette tror jeg, selv om ikke hun heller er noen bryllupsplanlegger. (Åh, det hadde det vært deilig og hatt!!!) Og nei, ingen hoteller å låne av i nærheten, dessverre!
Gjest Blondie65 Skrevet 1. juni 2009 #14 Skrevet 1. juni 2009 Og nei, ingen hoteller å låne av i nærheten, dessverre! Ikke et vaskeri heller? Total Tekstil leier ut duker til hoteller og restauranter. Hovedbordet, skal det være besatt på begge sider? Hvis hovedbordet kun skal være besatt på en side (f.eks. i en U eller T løsning) så vil det vel være penest at duken eller underlagsfilten går til gulvet på den ubesatte siden. Du kan også regulere lengden på stykket som henger ned på siden av bordet ved å lage en fold på midten av bordet. Her skal du jo ha løper over uansett så ingen ser det. Dermed slipper du kjempelangt nedheng.
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2009 #15 Skrevet 1. juni 2009 Har bestilt grønn sizoflor på nett, (sånn løper som ser ut som mange tråder i virrvarr). Kan jeg spørre hvor du har bestilt sizofloren fra?
Lunamamma Skrevet 1. juni 2009 Forfatter #16 Skrevet 1. juni 2009 Kan jeg spørre hvor du har bestilt sizofloren fra? Ja, det kan du! Sizoflor i Norge er DYRT! Jeg fant to britiske nettsider som selger sizoflor; http://www.rainbowsilks.co.uk/SubCategory.cfm?SubCatId=247 og http://www.rainbowsilks.co.uk/SubCategory.cfm?SubCatId=247 Her har de hovedsaklig 60-centimetersbredder, og de koster £2.20 per meter (22 NOK). Jeg har tenkt å klippe de til 20-centimetersbredder, så metersprisen blir jo følgelig VELDIG lav i forhold til i Norge! Har sett 30-centimetersbredder til 25-30 kr her. Jeg bestilte først fra den øverste linken, men fikk beskjed om at de hadde kun 2 meter igjen av den fargen jeg skulle ha (forøvrig spring green) 12 meter av, så da bestilte jeg fra den nederste linken. Her hadde de masse. Frakt fra UK ble på £2.50, så det er det ingen ting å si på! Må legge til toll og moms hvis du handler over 200 kr da, men du kan jo evt dele opp bestillingen. (Shit, det husket jeg nå at jeg IKKE gjorde! Må sende mail til dem og spørre om de kan sende det i to forsendelser.)
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 1. juni 2009 #17 Skrevet 1. juni 2009 Takk for kjapt svar! Mens jeg ventet fant jeg også fram til den butikken du linket til - men du linket til den samme to ganger! Kunne vært fint å se hvor du faktisk bestilte fra også, hvis Rainbow Silk skulle vise seg å være utsolgt for den jeg evt skal bestille også. Det blir vel sølv, siden jeg ikke ser at de har den turkisfargen vi skal ha
Lunamamma Skrevet 1. juni 2009 Forfatter #18 Skrevet 1. juni 2009 Hovedbordet, skal det være besatt på begge sider? Hvis hovedbordet kun skal være besatt på en side (f.eks. i en U eller T løsning) så vil det vel være penest at duken eller underlagsfilten går til gulvet på den ubesatte siden. Ja, det har vi faktisk tenkt på. Hovedbordet skal ikke være besatt på begge sider, og gulvet der vi skal sitte er i tillegg ca 40 cm høyere enn der resten sitter. Så da blir det nok finest om gjestene slipper å sitte og se opp i miniskjørtet til svigerinnen min Du kan også regulere lengden på stykket som henger ned på siden av bordet ved å lage en fold på midten av bordet. Her skal du jo ha løper over uansett så ingen ser det. Dermed slipper du kjempelangt nedheng. Det var helt utrolig genialt! Det løser jo alle mine klipp-og-lim-problemer! Og nei, det blir jo ikke synlig pga sizofloren. Er jo bare å stikke i noen nåler bortetter bordet, slik at bretten holder seg. Tusen takk for godt forslag!
Gjest Blondie65 Skrevet 1. juni 2009 #19 Skrevet 1. juni 2009 Det var helt utrolig genialt! Det løser jo alle mine klipp-og-lim-problemer! Og nei, det blir jo ikke synlig pga sizofloren. Er jo bare å stikke i noen nåler bortetter bordet, slik at bretten holder seg. Tusen takk for godt forslag! Hvis du likevel skal klippe, glem søm. Klipp et lite hakk i kanten og riv så opp lakenet langs hakket. Dermed har du et beint avklipp. Ta frem strykehjernet og bruk sømfiks til å feste sårkanten med. Her er det imidlertid viktig å være nøye med sømfiksen og stryke et lite stykke om gangen. Men jeg tror personlig at fold vil bli penere.
Lunamamma Skrevet 1. juni 2009 Forfatter #20 Skrevet 1. juni 2009 Takk for kjapt svar! Mens jeg ventet fant jeg også fram til den butikken du linket til - men du linket til den samme to ganger! Kunne vært fint å se hvor du faktisk bestilte fra også, hvis Rainbow Silk skulle vise seg å være utsolgt for den jeg evt skal bestille også. Det blir vel sølv, siden jeg ikke ser at de har den turkisfargen vi skal ha Oi, beklager! Jeg kjøpte fra denne siden: http://www.vycombe-arts.co.uk/onlineshop/c...8-Sizoflor.html Vet ikke hva prisforskjellen ang frakt er, men jeg forstod det slik at begge sidene kun tok postens egne satser når de sendte. (Forøvrig en type service norske nettbutikker har til gode å yte!)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå