Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2009 #1 Del Skrevet 31. mai 2009 Nå er jeg helt i villrede. Har termin i august og både jeg og barnefar har opparbeidet oss rett til foreldrepenger (begge er i 100 % fast jobb). Skal ta 56 (?) uker med 80 % lønn. Det jeg lurer på er om barnefaren MÅ ta ut fedrekvote. Hvis jeg av ulike grunner tar all permisjonen, faller kanskje noen av de 56 ukene bort? Hvor mange uker kan jeg isåfall være hjemme med barnet med 80 %lønn? Håper noen kan hjelpe meg!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jente 79 Skrevet 31. mai 2009 #2 Del Skrevet 31. mai 2009 10 uker er forbeholdt far. De kan du få, men det er spesielle regler for det. Så du kan være hjemme i 46 uker hvis ikke han tar noe permisjon. Er også mulig å ta ferie som en del av permisjonen da. NAV regner 4+1 uker ferie. Så da kan du være hjemme totalt 50 uker med ferie. Du kan også ta ut ferien din mens faren har permisjon hvis han ikke vil være alene med barnet. Men når det er sagt tror jeg de fleste fedre har godt av noen uker med permisjon alene, men det er nå bare min mening Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flickan Skrevet 31. mai 2009 #3 Del Skrevet 31. mai 2009 Mor kan bare overta fars kvote der far ikke har rett på fedrekvote. Det er ikke tilfelle her, og dere vil miste de 10 ukene om far ikke tar de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 31. mai 2009 #4 Del Skrevet 31. mai 2009 Som sagt, når dere begge er i jobb og opparbeidet rett til permisjon mister dere fars 10 uker om han ikke tar de. Du får da 46 uker med 80% lønn. Hvorfor vil ikke far ta permisjon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fun Light Skrevet 31. mai 2009 #5 Del Skrevet 31. mai 2009 Leste nettopp i VG og Dine Penger at det aller mest lønnsomme er å ta ut 46 uker permisjon med 100% lønn og så søke om to måneders ulønnet permisjon (som man har krav på i forbindelse med svangerskapspermisjon). Da kunne man visstnok få inntil 10 000 kroner mer! Da gjelder det selvsagt å legge av penger de ti første månedene man er i permisjon.. Litt på siden, men tenkte jeg kunne nevne det likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flickan Skrevet 31. mai 2009 #6 Del Skrevet 31. mai 2009 En ting dine penger ikke nevner med denne løsningen er at man kan risikere å tape sykepenger dersom man blir syk før man har jobbet 4 uker. Et sjelden problem forhåpentligvis, men man bør være klar over risikoen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_mamma_* Skrevet 31. mai 2009 #7 Del Skrevet 31. mai 2009 Ring å få ett møte med Nav, og ta med deg far til barnet dit. Da kan dere snakke med nav om hva som lønner seg,hvilken ordninger som finnes,osv...i tilegg vil jeg absolutt anbefale dere å få Nav + arbeidsgiverne deres om å sette opp hvilke skjemaer dere trenger å fylle ut! Er nybakt mamma selv, og måtte begynne å springe (høygravid og 1 uke etter termin) med ekstra papirer både til nav og arbeidsgiver fordi de manglet noen underskrifter og papirer som jeg ikke hatt fått beskjed om å fylle ut engang...så ANBEFALES Er dere rikitg smarte, gjør dere dette snarest,så vet dere at dere har gjort alt som trengs for å få fødsel- og permisjonspenger,osv. og kan heller nyte de siste ukene/månedene før fødsel sammen og finne på noen koselige kjæresteting Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 31. mai 2009 #8 Del Skrevet 31. mai 2009 Leste nettopp i VG og Dine Penger at det aller mest lønnsomme er å ta ut 46 uker permisjon med 100% lønn og så søke om to måneders ulønnet permisjon (som man har krav på i forbindelse med svangerskapspermisjon). Da kunne man visstnok få inntil 10 000 kroner mer! Da gjelder det selvsagt å legge av penger de ti første månedene man er i permisjon.. Litt på siden, men tenkte jeg kunne nevne det likevel. Man må tenke på et par ting. To måneder ulønnet permisjon fra jobb kan gjøre at man mister noen rettigheter i forhold til jobb, lønn og ansiennitet. Jeg hadde for eksempel gått glipp av en lønnsøkning, så det går opp i opp for oss. Og da er det lettere å slippe å sette av penger selv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 1. juni 2009 #9 Del Skrevet 1. juni 2009 Tusen takk for mange og oppklarende svar. Grunnen til at vi ønsket at jeg skulle ta ut all permisjonen er at barnefar arbeider turnus, og enkelte uker har han kun en vakt feks. Den uka han har en vakt vil kanskje telle som en permisjonsuke, ikke en dag? Er i utgangspunktet helt enig i at det beste er at barnefedrene får ta ut full fedrekvote, har ingenting med at jeg ikke stoler på han/ han ikke vil være alene med barnet osv:) - Et spm til: Kan man jobbe ekstra utenom den faste jobben sin mens man er i permisjon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jente 79 Skrevet 1. juni 2009 #10 Del Skrevet 1. juni 2009 Far kan ta ut permisjonen i deltid. F.eks. 50% i 20 uker. Da kan jo du jobbe ekstra hvis det er vanskelig å jobbe i din faste jobb. Men vet ikke hvordan reglene er om du jbber mens du egentlig har permisjon... Ville pratet med fars jobb om hvordan dere evt kan skrive det på en evt permisjonssøknad. Er sikkert en løsning på det, og synd om barnefar mister ukene sine pga det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2009 #11 Del Skrevet 1. juni 2009 Man må tenke på et par ting. To måneder ulønnet permisjon fra jobb kan gjøre at man mister noen rettigheter i forhold til jobb, lønn og ansiennitet. Jeg hadde for eksempel gått glipp av en lønnsøkning, så det går opp i opp for oss. Og da er det lettere å slippe å sette av penger selv... Hvorfor skulle 2 mnd ulønnet perm pga omsorg for barn, føre til at du mister rettigheter i forh til lønn/ansiennitet? Perm pga omsorg for barn skal vel ikke føre til at du taper lønnsmessig? På min arb.plass får de ansatte et ekstra tillegg på lønna som tilsvarer det de taper på lønnsstigen, slik at summen blir den samme uansett, enten du har jobbet i 3 år, eller jobbet i 2 år og vært 1 år i fødselsperm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 2. juni 2009 #12 Del Skrevet 2. juni 2009 Hvorfor skulle 2 mnd ulønnet perm pga omsorg for barn, føre til at du mister rettigheter i forh til lønn/ansiennitet? Perm pga omsorg for barn skal vel ikke føre til at du taper lønnsmessig? På min arb.plass får de ansatte et ekstra tillegg på lønna som tilsvarer det de taper på lønnsstigen, slik at summen blir den samme uansett, enten du har jobbet i 3 år, eller jobbet i 2 år og vært 1 år i fødselsperm. Hvorfor må du nesten spørre min arbeidsgiver om. Når jeg går ut i fødselspermisjon nå får jeg mitt vanlige årlige opprykk på lønnsstigen. Hvis jeg skulle tatt ubetalt perm, i lengre periode enn den vanlige foreldrepermisjonen mister jeg det opprykket (fordi det i mitt tilfelle evt. er snakk om ulønnet perm akkurat i det tidsrommet jeg rykker opp). Lønnsøkning i forbindelse med høyere tariff hadde jeg fått uansett. Det er vel bare ulik praksis på ulike arbeidsplasser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå