Gå til innhold

Bryllup i kirken - kun 1 er døpt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Det er så mange avdelinger denne posten kunne havne i men tenkte folk på bryllupsforaet er vel kanskje de som vet mest om det =)

Jeg er døpt og er medlem av statskirken. For meg er tradisjon viktig og jeg har alltid sett for meg å gifte meg i kirka....

Min samboer er nederlandsk og han er ikke døpt, og han er da heller ikke katolikk som så mange her er. De er -ingenting- . Jeg har hørt at hvis en av partene IKKE er døpt så kan man ikke gifte seg i kirken. Er det virkelig sånn ?

Hvis man ikke kan gifte seg i kirken uten å være døpt, hvordan er prosessen der man "konverterer" slik at man kan bli døpt i voksen alder?

Detta blei plutselig litt problematisk.. ; )

Skrevet

Hvem som helst kan gifte seg i kirken.

Om man er døpt eller ikke spiller ingen rolle, men det har noe å si om du er medlem i statskirka og sogner til kirka du vil gifte deg i om du må betale eller ikke.

Så ingen grunn til å bekymre seg over det i alle fall!

Skrevet

Enig med hun over. Dere kan gifte dere i den norske kirken så lenge en av dere er medlemmer der. Han trenger ikke bli medlem for å gifte seg heller.

Skrevet
Hei

Det er så mange avdelinger denne posten kunne havne i men tenkte folk på bryllupsforaet er vel kanskje de som vet mest om det =)

Jeg er døpt og er medlem av statskirken. For meg er tradisjon viktig og jeg har alltid sett for meg å gifte meg i kirka....

Min samboer er nederlandsk og han er ikke døpt, og han er da heller ikke katolikk som så mange her er. De er -ingenting- . Jeg har hørt at hvis en av partene IKKE er døpt så kan man ikke gifte seg i kirken. Er det virkelig sånn ?

Hvis man ikke kan gifte seg i kirken uten å være døpt, hvordan er prosessen der man "konverterer" slik at man kan bli døpt i voksen alder?

Detta blei plutselig litt problematisk.. ; )

Hei. Det er ikke noe problem. Dere kan gifte dere i kirken uten problemer, og din samboer behøver ikke konvertere til noe som helst. Og siden du er medlem, ikke bare kan dere, men dere har krav på det :)

Skrevet

Jepp, trenger vel egentlig ikke å si så veldig mye mer jeg, alle over har jo rett. :)

Giftet meg i september og jeg er borgelig konfirmert, ikke døpt og har ingen "forhold" til kirken på den måten, men var absolutt ingen problem å gifte seg. Ingen spørsmål om det i det hele tatt. Mannen min er døpt og konfirmert i kirken. Holder i lange baner det! ;)

Så du kan gifte deg uten bekymringer! Masse masse lykke til! NYYYT det i lange drag, blir den beste dagen i ditt liv! ;):bryllup::klem:

Skrevet

Må en av partene være medlem?

Skrevet

Tusen takk for svar! =)

Ha en flott søndag!

Skrevet (endret)

Dette er det Den norske kirke sier om saken: "At en av brudefolkene er medlem i Den norske kirke, vil normalt være tilstrekkelig for at vigsel kan skje i kirken. Den enkelte prest har imidlertid anledning til å nekte å vie paret dersom en av dem ikke tilhører Den norske kirke. Kirkelig vigsel kan ikke kreves dersom ingen av brudefolkene tilhører Den norske kirke. Ved vigsel i Den norske kirke må en følge liturgien og ordningene for vigsel i Den norske kirke. " Fra en brosjyre kirken utgir som informasjon om bryllup.

At en prest kan reservere seg ved å nekte, betyr ikke at vigselen er umulig. Det betyr bare at en annen prest tar over. Alt dette er somregel helt uproblematisk. Det er heller ikke uvanlig at mennesker som ikke tilhører Den norske kirke gifter seg i denne kirken.

Endret av Pastor Knut
Skrevet

Nei da. jeg er døpt, mannen min er ikke, men ingen er medlem av den norske kirken. Vi fikk spørsmål om hvorfor vi valgte å gifte oss i kirken når vi ikke var medlemmer, men presten var fornøyd med svaret mitt, og da gikk det bra. Dersom en prest ikke vil vie dere, går det som regel bra å finne en annen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...