Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Jeg er litt usikker på om jeg poster denne i rette forum, men prøver meg her...

Jeg leier en leilighet, og i kontrakten står det at jeg må bo der i minst ett år. Men pga en del personlige problemer, pluss litt trøbbel med eier (er et firma som leier ut) vurderer jeg nå om jeg kan/vil bli boende lenger. Det er ikke så mye bråk med eier at jeg kan benytte meg av dette for å bryte kontrakten.

Men jeg har kikket litt på husleieloven og der står det følgende:

Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom:

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller

b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen.

Jeg leier leilighet i en bygård, så det er jo ikke i ene/tomannsbolig, og grunnen jeg fikk til at det var minst ett år var at hvis ikke så ble de nødt til å finne nye leieboere i hytt og pine...

Noen som har vært borti en slik sak før, og vet litt om hvordan man kan tolke loven? Håper på svar!

Gjest Gjest
Skrevet

Ha duen såkalt ettårskontrakt, må du betale leie for ett år, og når ett år har gått kan du si opp med vanligvis 3 måneders forvarsel.

Gjest Blondie65
Skrevet

Kontrakten er i strid med husleieloven som du siterte.

Dette burde du selvsagt protestert på da du flyttet inn, og når husvert selv sier at ellers "så ble de nødt til å finne nye leieboere i hytt og pine" forteller at det nok er stor gjennomtrekk der noe som også forteller at det burde vært noen varsku signaler for deg når du lurte på om du skulle leie der.

Men nå kan du altså flytte, og når du sier opp siterer du akkurat dette avsnittet og gjør oppmerksom på at du flytter etter x måneders oppsigelsestid.

Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet

Du har lov å flytte før det er gått ett år på vanlig oppsigelsestid.

Med ett års kontrakt menes det at du kan flytte ut etter ett år uten oppsigelsestid og kan husvertene kan flytte noen andre inn uten å måtte gi deg oppsigelsestid. Defor lurt å få ny kontrakt før den andre går ut før det er gått ett år om du trives da..

Gjest Gjest
Skrevet
Kontrakten er i strid med husleieloven som du siterte.

Dette burde du selvsagt protestert på da du flyttet inn, og når husvert selv sier at ellers "så ble de nødt til å finne nye leieboere i hytt og pine" forteller at det nok er stor gjennomtrekk der noe som også forteller at det burde vært noen varsku signaler for deg når du lurte på om du skulle leie der.

Men nå kan du altså flytte, og når du sier opp siterer du akkurat dette avsnittet og gjør oppmerksom på at du flytter etter x måneders oppsigelsestid.

Hei og takk for svar!

Huff ja det er lett å være etterpåklok, men leiligheten er utrolig fin og ligger i et veldig fint område, perfekt i forhold til jobb, etc. Er som sagt personlige problemer som gjør at dette blir et problem nå, vil ikke gå for mye inn på det ettersom jeg ikke vil bli gjenkjent, men er hovedsaklig ikke leiligheten i seg selv som er problemet... :)

Er bare veldig redd for at det ikke skal bli godtatt, jeg har jo tross alt skrevet under på kontrakten, hvor det står minimum ett år spesifisert. Jeg ville ikke klart mye konflikter frem og tilbake i den situasjonen jeg er i nå... Er jo så mange måter å tolke en lov på, så bare redd for at de har noen smutthull eller noe sånt som de kan bruke... :sukk:

Gjest Gjest
Skrevet
Ha duen såkalt ettårskontrakt, må du betale leie for ett år, og når ett år har gått kan du si opp med vanligvis 3 måneders forvarsel.

Selv om husleieloven bare åpner for dette i spesielle tilfeller?

Gjest Blondie65
Skrevet
Er bare veldig redd for at det ikke skal bli godtatt, jeg har jo tross alt skrevet under på kontrakten, hvor det står minimum ett år spesifisert. Jeg ville ikke klart mye konflikter frem og tilbake i den situasjonen jeg er i nå... Er jo så mange måter å tolke en lov på, så bare redd for at de har noen smutthull eller noe sånt som de kan bruke... :sukk:

Det er de som må finne smutthullene vet du, ikke du. Kontrakten er ugyldig den, uansett hvordan de vrenger på det. Så jeg ville skrevet oppsigelse og gjort oppmerksom på at kontraken er ugyldig i henhold til nevnte paragraf.

Det verste de kan gjøre er ...? Komme med et ugyldig smutthull? Så bestrider du bare det. Hive deg ut? Gosj ... det var leit ...

De kan prøve å kreve deg for husleie for et år, men da må de jo til retten og det er jo bare å ønske lykke til når kontraken er i strid med husleieloven.

Har du betalt depositum? Det er det eneste som står i fare her, for de vil sikkert nekte å frigi dette som dekning for tapt husleie. Da må du være smart nok ved oppsigelsen nå til å si at det ikke blir betalt mer husleie enn det som står inne på depositumskonto - forhåpentligvis er ikke dette høyere enn oppsigelsestiden.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er de som må finne smutthullene vet du, ikke du. Kontrakten er ugyldig den, uansett hvordan de vrenger på det. Så jeg ville skrevet oppsigelse og gjort oppmerksom på at kontraken er ugyldig i henhold til nevnte paragraf.

Det verste de kan gjøre er ...? Komme med et ugyldig smutthull? Så bestrider du bare det. Hive deg ut? Gosj ... det var leit ...

De kan prøve å kreve deg for husleie for et år, men da må de jo til retten og det er jo bare å ønske lykke til når kontraken er i strid med husleieloven.

Har du betalt depositum? Det er det eneste som står i fare her, for de vil sikkert nekte å frigi dette som dekning for tapt husleie. Da må du være smart nok ved oppsigelsen nå til å si at det ikke blir betalt mer husleie enn det som står inne på depositumskonto - forhåpentligvis er ikke dette høyere enn oppsigelsestiden.

Tusen tusen takk skal du ha for svar! Skal se det an litt til, men da vet jeg ihvertfall hvor jeg står, du har fjernet en stoor bør fra skuldrene mine, håper du koser deg i sommersola! :klemmer:

Gjest Gjest_Helle_*
Skrevet
Hei!

Jeg er litt usikker på om jeg poster denne i rette forum, men prøver meg her...

Jeg leier en leilighet, og i kontrakten står det at jeg må bo der i minst ett år. Men pga en del personlige problemer, pluss litt trøbbel med eier (er et firma som leier ut) vurderer jeg nå om jeg kan/vil bli boende lenger. Det er ikke så mye bråk med eier at jeg kan benytte meg av dette for å bryte kontrakten.

Men jeg har kikket litt på husleieloven og der står det følgende:

Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom:

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller

b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen.

Jeg leier leilighet i en bygård, så det er jo ikke i ene/tomannsbolig, og grunnen jeg fikk til at det var minst ett år var at hvis ikke så ble de nødt til å finne nye leieboere i hytt og pine...

Noen som har vært borti en slik sak før, og vet litt om hvordan man kan tolke loven? Håper på svar!

Hei!

Hvilken paragraf er det? Jeg er nemlig i nøyaktig samme situasjon.. Fint å kunne vise til en paragraf.

Skrevet

I motsetning til andre her, tror jeg ikke du har anledning til å flytte før det har gått ett år.

Det du har er en bindingstid, ikke en tidsbestemt avtale.

I husleielovent § 9-4 heter det at leieren kan si opp en tidsubestemt avtale dersom ikke annet er avtalt. Du har avtalt noe annet, nemlig at du binder deg til å bo der i minimum ett år.

I § 9-6 som omhandler lengden på oppsigelsesfristen, heter det at denne normalt er på tre mnd, men at denne kan fravikes ved avtale.

Jeg tror derfor ikke at du har noen god sak.

Gjest Fru Justitia
Skrevet

:nei: De aller fleste her har gitt deg helt feil råd, dessverre... :nei:

Bindingstiden på ett år gjelder nemlig, og hvis du flytter før kontrakten har gått ut kan huseier kreve deg for husleie tilsvarende resten av den avtalte leieperiode.

Paragrafen du nevner regulerer noe helt annet.

Ved utløpet av en tidsbestemt leiekontrakt har man intet krav på å få forlenget kontrakten. Denne regelen er laget for å beskytte leietakere mot å måtte flytte ofte, eller å måtte skrive ny kontrakt som medfører at huseier kan sette opp husleia om han vil. Det er lett å presse en leietaker som trives i leiligheta til å godta høyere husleie dersom alternativet er at han automatisk må flytte hvis han nekter. Derfor har man en minstetid på tre år, og ett år for hybler; som formuleringen " lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig..." betyr.

For huseier er det et pes å stadig måtte bytte leietaker, og derfor setter de ofte en minstetid i kontrakten. Det er fullt lovlig, og gyldig. Dette står ikke i husleieloven, men følger av vanlig kontraktsrett. Det kalles den positive kontraktsinteresse.

Men du kan selvsagt si opp leieavtalen tre måneder (eller annet dersom det er avtalt) før ett-årsperioden går ut, du trenger ikke bo ett år og tre måneder.

Dersom du velger å flytte likevel, kan ikke huseier kreve deg for leie hvis de får tak i ny leieboer. Kun den tiden leiligheten står tom, og utgiftene til annonsering etc.

Dersom ikke kontrakten hindrer det kan du jo vurdere å få tak i en fremleietaker?!

Lykke til! :goodbye:

Gjest Blondie65
Skrevet

Det hadde vært veldig fint om Fru Justitia kunne henvist til en lovparagraf eller forskrift. Jeg kan nemlig ikke finne noe i husleieloven som tilsier at det er lov med bindingstid.

Skrevet

Nå vet ikke jeg hvor lenge du har bodd der men det er jo noe som heter angrefrist, selv i leiemarkedet. Husker ikke hvor lang den er men har hørt alt fra 3 uker til 3 mnd.

Skrevet
Bindingstid?

Hva slags bindingstid har utleier lov å kreve? Tidligere har jeg sett ettårskontrakter uten oppsigelsestid, og nå er jeg i ferd med å flytte til et sted som har 3-årskontrakt, men som først er oppsigelig etter 9 måneder.

(I praksis ett års bindingstid.)

Innsendt av: Anders

Man kan enten ha et løpende leieforhold uten tidsbegrensning, men med x antall måneders oppsigelsestid. Inngår man en tidsbegrenset kontrakt med en spesiell sluttdato er hovedregelen tre års tidsbegrensning, men det finnes unntak som gjør at man kan ha kortere leietid.Det er ikke ulovlig med 9 måneder eller 1 års bindingstid, men jeg vil generelt alltid på forhånd anbefale at leieboeren har oppsigelsestid i leieperioden.

Har man allerede inngått en avtale uten oppsigelsesadgang i kontraktsperioden eller med en lang bindingstid, kan det likevel være mulig å komme seg ut, men det følger ikke av husleieloven og er ikke nødvendigvis enkelt. Hvis leieboeren MÅ flytte før tiden er ute, så har utleier en "tapsbegrensningsplikt", dvs at fra det øyeblikk han får leid ut eller burde fått leid leiligheten ut på nytt, kan han ikke lenger kreve leie av den opprinnelige leieboeren. Det er også en regel i husleieloven § 7-5 som gir leieboeren rett til å fremleie for resten av leieperioden.

Anniken Simonsen

Fra http://www.dagbladet.no/dinside/2002/08/26/347036.html

Gjest Blondie65
Skrevet

Ja jeg fant den linken jeg også. Det handler om tidsbegrensede kontrakter. Som husleieloven klart begrenser i hht paragrafen nevnt tidligere. Kan du eller Fru Justitia vennligst finne den paragrafen som forteller at det likevel er lov å binde leietaker til å bo der et år?

Skrevet

Bindingstid er jo ikke det samme som tidsbestemt

Gjest Blondie65
Skrevet
Bindingstid er jo ikke det samme som tidsbestemt

Virkelig? Forklar meg forskjellen.

OG - jeg vil fortsatt gjerne se den paragrafen som viser at det er anledning til å binde noen til å betale husleie for en periode - utover den paragrafen som nevner tidsbestemt med de reglene som gjelder for dette.

Skrevet

Man kan jo f.eks ha en tidsbestemt kontrakt på 2 år (fordi huseier da f.eks skal flytte inn selv), men en bindingstid på 6mnd/1 år.

En tidsbestemt kontrakt kan settes til å utløpe en viss dato, mens ved bindingstid så utløper ikke kontrakten, selv om bindingstiden går ut.

Jeg vet ikke hvor det står noe om dette, men ser jo at hun som svarte på Dagbladet tydeligvis kjente til dette, og sa at det var lovlig.

Hvorfor bestride dette?

Gjest Blondie65
Skrevet
Man kan jo f.eks ha en tidsbestemt kontrakt på 2 år (fordi huseier da f.eks skal flytte inn selv), men en bindingstid på 6mnd/1 år.

En tidsbestemt kontrakt kan settes til å utløpe en viss dato, mens ved bindingstid så utløper ikke kontrakten, selv om bindingstiden går ut.

Jeg vet ikke hvor det står noe om dette, men ser jo at hun som svarte på Dagbladet tydeligvis kjente til dette, og sa at det var lovlig.

Hvorfor bestride dette?

Fordi det eneste som står i husleieloven om bindingstid er oppsigelsestid. Det er ikke gitt adgang til det du foreslår noe sted. Og når jeg "bestrider det" så er det fordi jeg vil vite om det er lov eller ikke. At en eller annen svarer på en nettavis er ikke det samme som at husleieloven gir adgang til det. Når husleieloven gir så klare begrensninger på adgangen til tidsbestemte kontrakter så er det vel en grunn? Neida kjære deg kontrakten er ikke tidsbestemt, men du er bundet til å leie her et år. Det er da helt meningsløst?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...