Gjest Gjest_Hans_* Skrevet 31. mai 2009 #1 Del Skrevet 31. mai 2009 http://www.bibel.no/Hovedmeny/Nettbibelen....mp;searchtrans= Sitat: 24Jesus forlot nå tempelet. Da han var på vei ut, kom disiplene til ham og pekte på tempelbygningene. Luk 19,44 viser til Mi 3,12, Luk 19,44 ll 2 Men han sa: «Ja, ser dere alt dette? Sannelig, jeg sier dere: Her skal det ikke bli stein tilbake på stein, alt skal rives ned.» (sitat slutt) Altså forutså Jesus at tempelet skulle ødelegges. Og som kjent, det skjedde. I Biebelen står det også at det skal gjennoppbygges, men når det skjer, vet ikke jeg. Det interessante er selvsagt at Jesus sa dette for nesten 2000 år siden, og hva skjedde i ettertid så ble tempelet nettopp revet ned. Hva tenker dere om dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monica1968 Skrevet 31. mai 2009 #2 Del Skrevet 31. mai 2009 Evangeliene etter Matteus ble antakelig skrevet ned rundt år 80 etter vår tidsregning, altså etter raseringen av tempelet og Jerusalem, som skjedde i år 70. Evangeliet etter Markus ble også skrevet ned ved år 70, og dette er det eldste evangeliet. Alle evangeliene er levert fra anonyme kilder, navnene på dem er gitt i ettertid. Jeg synes ikke "profetier"som først ble nedskrevet etter hendelsen "profetien"omhandler var skjedd, er særlig imponerende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scorpionen Skrevet 31. mai 2009 #3 Del Skrevet 31. mai 2009 (endret) Jeg tenker så det knaker ;-) Det jeg tenker er at situasjonen i og rundt Jerusalen på den tiden var så spent mellom Jøder (hebreere) og Romere(som av Jødene ble ansett som okkupasjonsmakt) at en utradering av Jødenes begrensede selvstyre under Romerne ikke kunne være en blivende løsning. Jesus som nok var en intelligent mann så nok dette som en løsning på Romernes "jødeproblem". Jesu arbeid med å gjøre Jødene mindre krigerske og mer menneske kjærlige og inkluderende kan nok indikere dette. Og at han aktivt arbeidet for å berge stumpene av jødisk stolthet ved å mane til å hate sine fiender er en annen indikasjon. Han så nok at dette ikke vill kunne gå og trakk vel samme slutning som enhver som ser noen i ferd med å tape. "Alt er tapt for den sakkaren" Selvfølgelig ville ødeleggelsen av tempelet som stod som Jødenes nasjonalsybol være Romernes første aksjon i arbeidet med å knuse et opprør og gjenninføre orden etter Romersk standard. Merk! Jesus sa aldri noe årstall. Han bare advarte sine venner. Når den ødeleggende styggedom(Romerne) står på et hellig sted(Tempelet) så må de som opplever dette flykte. Så sa han at man måtte be om at det ikke ble om vinteren. Altså det han forutså var det uunngåelige. "Vi har tapt, når det hele starter må vi rømme, og det fort!" SÅ noen år senere skal det ha blitt skrevet en apokalypse av en viss Johannes på middelhavsøya Patmos, av en bitter fange, en "jødekristen" og skribleriene? det er et hatbrev til Romerne og de som forrådte jødene.... Jehovas vitner tror det er et brev til dem og særlig deres styrende råd på 9 eldre herrer i USA, om å flykte, ikke opp i fjellene som på Jeus tid men ut av denne verdens onde system og inn i Jehovas Vitners organisasjons trygge frelsesforanstaltning ved selveste Gud Jehova, like før ødeleggelsen av alt slik vi kjenner det. Jeg tviler ikke på at Jesus er Guds Sønn og ei heller at han hadde klarsyn, men det åpenbare er åpenbart... Dette er ikke værre en værmeldingen! Endret 31. mai 2009 av Scorpionen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå