Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2009 #1 Skrevet 31. mai 2009 Jeg har flyttet inn hos samboer. Merker at han er skeptisk til at jeg skal kjøpe meg inn, vet ikke hvorfor, men han virker ikke entusiastisk ved tanken. Vi venter barn sammen, og jeg vil gjerne investere i bolig. Jeg lurer på om det kan være lønnsomt å kjøpe en liten leilighet billig, pusse den opp, og så leie den ut? La oss si at den koster 1,3 mill ved innkjøp (og at jeg tar opp et lån på 1 mill), at jeg bruker 300 000 på oppussing, og leier den ut for 8000/mnd, er det lurt? I tillegg må jeg jo betale for min del av bokostnader hos samboer, så regnestykket blir kanskje ikke lønnsomt for meg? Er det ikke blitt dyrere å drive med utleie også, skattemessig? Jeg har stabil inntekt/fast jobb, lite gjeld...
Fredrik=) Skrevet 31. mai 2009 #2 Skrevet 31. mai 2009 Du skal i utgangspunktet skatte 28% av alle leie inntekter. du kan få noe fradrag for oppussing osv du gjør men det vil gjøre det veldig mye mindre lønnsomt. du er ikke den eneste som har fått med deg at det er historisk veldig bra avkastning i eiendom og derfor ønsker å investere i dette. for at dette skal være lurt må du finne et objekt som svarer seg selv om du må betale 28% skatt av leie inntektene. det gjør du ikke. da bør du enten være håndverker å kunne pusseopp meget rimelig eller jobbe innen eiendom og kunne gjør en meget god handel pga det. så kjøp deg inn hos samboer! ikke sikkert at det er noen lukrativt de nermeste årene. men på sikt vil det kunne være veldig lønnsomt se inlegg lenger ned på siden her. mener du bør stå på krava og kreve å få kjøpe deg inn her! lykke til
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2009 #3 Skrevet 31. mai 2009 Jeg har samboer (som flyttet inn hos meg), og jeg betaler lån osv..ettersom huset er mitt på papiret,også deler vi på løpende utgifter som strøm/ vann / renovasjon. Ville vært urettferdig hvis han skulle betale på mitt lån hvis forholdet skulle ta slutt. Jeg råder deg( som jeg også har rådet samboeren til) heller til å sette et beløp (tilsvarende eventuelle låneutgifter) på en sperret konto, slik at du også har en form for sikkerhet. Skulle det værst tenkelige skje, og forholdet tar slutt så har du en fin fin egenkapital til egen bolig hvis det skulle bli aktuellt. Skulle dere derimot forbli ett par/ gifte dere, så har dere litt ekstra som dere kan putte inn i en hytte eller lignende på sikt.
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2009 #4 Skrevet 31. mai 2009 Jeg har samboer (som flyttet inn hos meg), og jeg betaler lån osv..ettersom huset er mitt på papiret,også deler vi på løpende utgifter som strøm/ vann / renovasjon. Ville vært urettferdig hvis han skulle betale på mitt lån hvis forholdet skulle ta slutt. Jeg råder deg( som jeg også har rådet samboeren til) heller til å sette et beløp (tilsvarende eventuelle låneutgifter) på en sperret konto, slik at du også har en form for sikkerhet. Skulle det værst tenkelige skje, og forholdet tar slutt så har du en fin fin egenkapital til egen bolig hvis det skulle bli aktuellt. Skulle dere derimot forbli ett par/ gifte dere, så har dere litt ekstra som dere kan putte inn i en hytte eller lignende på sikt. Hvorfor i så fall ikke bare investere i en hytte med en gang? Er det noen vits i å spare penger i bank egentlig? Innskuddsrenta er lav, man mister mulige fradrag på selvangivelsen, og må i stedet etterhvert betale formuesskatt.
Sola^ Skrevet 31. mai 2009 #5 Skrevet 31. mai 2009 Hytte er sinnsjukt dårleg investering. Kan bu nokså mange netter på hotell i året for samme prisen som å holde ei hytte vedlike. Er ikkje kun innkjøpsprisen ei hytte koster.
Gjest Gjest_Lotte_* Skrevet 31. mai 2009 #6 Skrevet 31. mai 2009 Jeg ønsker ikke at min mann skal kjøpe seg inn i vårt hus. Huset er mitt og slik skal det være. Så lenge jeg har råd til å betale det selv så vil jeg ha det sånn. Hos oss har mannen kjøpt seg en leilighet som han leier ut, dette fungerer helt glimrende for oss. Et annet alternativ er at han kjøper hytte - noe som nok kommer til å skje på sikt.
Gjest Gjest1 Skrevet 31. mai 2009 #7 Skrevet 31. mai 2009 La oss si at den koster 1,3 mill ved innkjøp (og at jeg tar opp et lån på 1 mill), at jeg bruker 300 000 på oppussing, og leier den ut for 8000/mnd, er det lurt? Betyr dette at du har 600' i egenkapital? Uansett blir dette et regnestyke som ganske enkelt kan kalkuleres, forutsatt at du treffer på et par kritiske antagelser som absolutt ikke er like enkle å fastslå: - Hva blir gjennomsnittlig leieinntekt per år? Husk at du ikke kan forvente at leiligheten alltid har leieboer. - Hva blir salgsverdien når du selger den? - Hvilke vedlikeholdskostnader får du på leiligheten? - Hvordan ser skattereglene ut for fremleie ut (her kan det komme endringer i regelverket når man har en horisont på 10-15 år); og kan det komme en endring i skattesats for salg av bolig hvor du selv ikke har bodd? - Hva vil renten være i perioden du må betale på lånet? - Hva er alternativkostnaden din; altså hva kunne du f.eks. ha fått i avkastning hvis du setter de 600' du har i EK i banken, i fond eller andre verdipapirer? - Hvor mye sparer du på å kjøpe nå, versus om x år ved et eventuelt samlivsbrudd? - Andre eventualiteter som måtte dukke opp... Du skal i utgangspunktet skatte 28% av alle leie inntekter. Alle orddelingsfeil er morsomme, men noen er morsommere enn andre.
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2009 #8 Skrevet 1. juni 2009 Alle orddelingsfeil er morsomme, men noen er morsommere enn andre. Hæ? den skjønte jeg ikke...???
Gjest Hilde K S Skrevet 1. juni 2009 #9 Skrevet 1. juni 2009 Hæ? den skjønte jeg ikke...??? Det gjorde jeg og lo høyt.
Gjest Blondie65 Skrevet 1. juni 2009 #10 Skrevet 1. juni 2009 Det gjorde jeg og lo høyt. Jeg måtte lese den fem ganger ... trist med leie inntekter gitt. Bedre med leieinntekter. Det er leit å måtte skatte for ... eh ... leie inntekter.
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2009 #11 Skrevet 1. juni 2009 Det gjorde jeg og lo høyt. Kan du ikke forklare hva som var morsomt?
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2009 #12 Skrevet 1. juni 2009 Kan du ikke forklare hva som var morsomt? He he, nå skjønte jeg og!!!
Fredrik=) Skrevet 3. juni 2009 #13 Skrevet 3. juni 2009 Jaja dere får nå bare mobbe får nå bare ta den og prøve å skjerpe meg. men kanskje være litt forsiktige med å haselere så veldig med folk for slik finnes folk som kan bli nefor av mindre. heldigvis ikke bare med da se dagbladet.no nå Full fyr i bolig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå