Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei,

Jeg har en venninne som er syk og sengeliggende og som jeg gjerne vil kjøpe noen bøker til som tidsfordrig. Hun er glad i å lese, men vi har ikke helt lik smak og jeg trenger derfor litt tips til litteratur. Hun liker bøker som kanskje kan kalles historiske romaner, gjerne med tilsnitt av krim/spenning, og jeg vet at hun har lest og likt bøker som Historikeren av Kostova, Labyrinten av Mosse og Stormenes tid av Follett. Altså bøker som gjerne foregår i flere tidsperioder, med noe mysterier eller krim, osv. Litt lett litteratur, men ikke helt på kioskroman-nivå heller. Noen som har noen gode tips??

Videoannonse
Annonse
Gjest Dora Flanica
Skrevet

Jeg kan på det varmeste anbefale bøkene om Petter Hortten og Thomas af Boueberge av Kurt Aust. Det handler om to som etterforsker drap i Danmark-Norge på 1700 tallet. Fantastisk språk, herlig humor, samtidig som plottene er spennende og engasjerende.

Også kan jeg anbefale Roma Sub Rosa serien av Steven Saylor. Den er fra romertiden, en detektiv (eller finner, som han selv sier) Gordianus oppklarer mord og andre ting. Og det er blandet inn med historiske personer som Cæsar, Kleopatra og andre kjente historiske figurer.

Gjest Gjest
Skrevet

Tusen takk for tips, Dora Flanica! Begge høres midt i blinken ut:)

Gjest Dora Flanica
Skrevet
Tusen takk for tips, Dora Flanica! Begge høres midt i blinken ut:)

Bare hyggelig :)

Skrevet

Stormenes Tid har en oppfølger kalt I all evighet (engelsk: World Without End).

Hvis hun liker antikkens Roma, kan Emperor-serien anbefales - det er en slags detektivhistorier satt til Keisertidens Roma. Master & Commander-serien er en god serie med fokus på sjøfart på 1600-1700-tallet - men den blir av og til litt tynget ned av alle begrepene.

Skrevet

Har du forresten lest Saylors Roma? Den har jeg sett på i bokhandelen en gang, men ikke kjøpt, men kanskje den er noe?

Skrevet

Takk for flere svar! Jeg tror også jeg har sett den andre Follett-boka i hylla hennes, han har ikke andre av denne typen? Moderne krim er hun ikke så interessert i... Ellers blir nok din andre anbefaling litt på siden, tror ikke skipsfart er det som fenger mest:)

Skrevet

Jeg elsker også historiske romaner -og krim! Men mest norske forfattere i denne sjangeren da. ;)

En bok som jeg aldri vil glemme er egentlig en triologi (men finnes som en samlebok) og skrevet av norske Dag Solstad. Bøkene heter "Svik.Førkrigsår", "Krig. 1940" og "Brød og Våpen".

I ren krimform så er jo Jo Nesbø's bøker om Harry Hole uslåelig på norsk grunn, og det er 7 bøker i serien som hver kan leses hver for seg. Bøker jeg har hatt våkennetter på grunn av -er så spennende at jeg bare "må" lese ferdig!

Skrevet

Vil anbefale Robert Harris på det varmeste. Han skriver nesten utelukkende historiske romaner (gjerne med krimsnitt). De mest kjente bøkene hans er Fatherland og Enigma. Begge har andre verdenskrig som tema. Fatherland foregår på 60-tallet i en fiktiv verden der Tyskland har vunnet krigen og kontrollerer hele Vest-Europa, mens handlingen i Enigma er lagt rundt miljøet som dekrypterte Tyskernes kodede meldinger under andre verdenskrig. Andre romaner av ham jeg kan komme på er Pompeii, Archangel og Imperium.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes bøkene til Tamara McKinley er gode. De strekker seg gjerne over tre generasjoner hvor hoveddelen av handlingen foregår i Australia.

Til høyre i linken står de boktiltlene som nå har kommet ut på norsk. Du får opp bokomtale ved å klikke på titlene.

Gjest *Mim*
Skrevet

B. Akunins krimbøker er historiske og fra Russland. De første er kanskje de beste.

Skrevet

"Der frihet rår "av Ken Follet er enn intens roman husker ikke tidsperioden, men det handlet om england og om gruvearbeiderne,om rike og fattige.Anbefales!!

Skrevet

Takk for alle svar! Noterer flittig og gjør seg klar for bokhandelrunde:)

Skrevet (endret)

Gravkammer av Kate Mosse?

Handlingen er lagt til Frankrike, og veksler mellom slutten av 1800 tallet og nåtid.

Endret av morticia
Skrevet

Det høres ut som om hun vil like Havets katedral av Ildefonso Falcones.

Skrevet

De åtte av Katherine Neville. Dette er også en bok som har to historier med flere hundreårs mellomrom slik som i Labyrinten.

Skrevet

Kan og prøve Quo vadis av Henryk Sienkiwicz (med forbehold om skrivefeil i navnet 8D) eller Aubrey/Maturin-serien om hun liker de litt lengre. Det er da 20 bøker (napoleonskrigen, forøvrig). Forfatter er Patrick O'Brian. Jan Guillou sin Arn-trilogi er vel selvsagt. Livlegens besøk er en fascinerende bok om vårt kjære naboland, Danmark. Den er skrevet av Per Olov Enquist og handler om den unge Christian VII som blir antatt for å være sinnssyk og derfor får en livlege med seg når han skal på turné for å holde øye med ham. Historien dreier seg om hvordan livlegen vinner kongens tillit for å ha en affære med konen hans og utnytte tilliten til kongen til å bli fungerende enehersker i Danmark. El corazón de piedra verde av Salvador de Madariaga skal visstnok og være oversatt til norsk nå, det samme gjelder vel gates of fire og A Fine Balance. Forfattere er henholdsvis Steven Pressfield og Rohinton Mistrys.

Gjest Nattevåkern
Skrevet

Kan anbefale bøkene av C.J. Sansom som handler om juristen Matthew Shardlake som etterforsker drapsgåter på tudor-tiden i England. Oppløsningen og Mørketid tror jeg bøkene heter på norsk.

Veldig fine bøker!

Skrevet

Takk for enda flere fine svar! Da var bokhandelbesøket unnagjort og jeg tar med meg tre anbefalte, og forhåpentlig fine bøker til venninnen min i kveld - valget endte på Havets katedral, De åtte og Oppløsning. Takk for hjelpen - selv om jeg bare gjester:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...