Gå til innhold

Hekk mot steinmur


Lilly-L

Anbefalte innlegg

Vi har en nydelig, verneverdig steinmur i enden av toma. Over muren går det en tursti forbi, og vi ønsker å skjerme mot innsyn rett inn på verandaen.

Synes det er synd å måtte plante en vanlig hekk (tuja eller barlind) foran muren, da muren er så fin.

Har dere noen tips til hva slags hekk eller vekster som er bar nederst på stammen (ca. 1 meter) og har blader/grener som vokser i toppen? På den måten kan vi nyte både mur og minimalt med innsyn. Den må kunne bli minst 2 meter høy og gjerne være hurtigvoksende. Den MÅ ikke være eviggrønn. Det går dessverre ikke an å plante på toppen av muren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første som slår meg er poppel, den er høy og smal, og jeg tror du etterhvert kan klippe den for å holde veksten nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slår meg er poppel, den er høy og smal, og jeg tror du etterhvert kan klippe den for å holde veksten nede.

Takk for svar! Poppel ja, er det den som også får blomster? Tenkte kanskje å kombinere flere vekster som blomstrer/har sin høytid på ulike tider av sommerhalvåret, sånn at hekken holder seg fin hele sesongen.

Er poppel greie å få til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poppel skal være greie å få til, men blomster får de vel ikke, såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...