Gå til innhold

minipille eller p-pille?

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg bruker Microgynon-pillen, som jeg tar i 21 dager. Alle pillene er like, så jeg kan begynne hvor jeg vil på brettet. Er dette en p-pille eller en minipille? Når jeg byttet fra Trionetta, sa legen bare at jeg skulle få en ny type piller.

Hva er hovedforskjellen på p-piller og minipiller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet desverre ikke om Microgynon er en p-pille eller en minipille.

Men forskjellen mellom p-pille og minipille er hovedsaklig at minipillen inneholder mindre hormoner. På grunn av dette er det veldig viktig at en tar minipillen på samme tidspunkt hver dag, mens med p-pille har du tolv timer å gå på (I allefalll med Trionetta). Slik at hvis du glemmer p-pillen når du normalt skulle tatt den går det greit å ta den litt senere så lenge du passer på at det ikke går mer enn 12 timer fra du skulle tatt den (Aldri mer enn 36 timer mellom 2 piller).

Skrevet

En venninne av meg pleier å si at det er ikke vits i å spise p-piller, for da har man jo ikke sex.. Hvis minipiller har mindre hormoner, vil kanskje den bi-effekten reduserers?

Gjest Janna
Skrevet

Når jeg fikk Microgynon etter fødselen, kalte legen dem for minipiller....

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for svar!

Informativ link, Merete!

Nokianna: grunnen til at jeg byttet fra Trionetta til Microgynon, var at jeg ble sterkt deprimert av Trionetta. Legen foreslo aldri p-ring, kan det ha noe å gjøre med bieffekter som depresjoner?

Skrevet
Takk for svar!

Informativ link, Merete!

Nokianna: grunnen til at jeg byttet fra Trionetta til Microgynon, var at jeg ble sterkt deprimert av Trionetta. Legen foreslo aldri p-ring, kan det ha noe å gjøre med bieffekter som depresjoner?

Hehehe neppe...er bare så få som vet om den at den blir glemt. Pillene er mye sterkere og ødelegger deg mye mere enn en ring! Synes du skal ringe lege og spørre.

Gjest Anonymous
Skrevet
Når jeg fikk Microgynon etter fødselen' date=' kalte legen dem for minipiller....[/quote']

Minipiller er den typen p-pille som påvirker barnet minst mulig, derfor ønsker legene heller å gi den til mødre som ammer.

Forskjellen på P-piller og minipiller:

I infosiden står det at microgynon er en p-pille av kombinasjonstypen med lavt hormoninnhold (østrogen og progesteron). Så det virker som om dette er en p-pille, men jeg vet ikke.

Spør legen din du, så får du et skikkelig svar.

http://www.prevensjon.net/

Gjest Veronal
Skrevet

Se felleskatalogen: http://www.felleskatalogen.no/default.asp?...3709CB91414.asp

Microgynon er en p-pille. Forskjellen mlm. p-piller og minipiller er kort og greit det Merete siterer. Rent praktisk sett er forskjellen at minipiller må tas hver dag på samme tidspunkt (pluss minus 3 timer - hvis ikke må annen prevensjon benyttes i 14 dager før man har effektiv prevensjon) - dette gjelder også hvis man har diaré eller oppkast. Minipillen medfører som regel ikke tap av eggløsning slik at du beholder menstruasjonen din (selv om du i begynnelsen gjerne opplever blødningsforstyrrelser).

Gjest Veronal
Skrevet

Se felleskatalogen: http://www.felleskatalogen.no/default.asp?...3709CB91414.asp

Microgynon er en p-pille. Forskjellen mlm. p-piller og minipiller er kort og greit det Merete siterer. Rent praktisk sett er forskjellen at minipiller må tas hver dag på samme tidspunkt (pluss minus 3 timer - hvis ikke må annen prevensjon benyttes i 14 dager før man har effektiv prevensjon) - dette gjelder også hvis man har diaré eller oppkast. Minipillen medfører som regel ikke tap av eggløsning slik at du beholder menstruasjonen din (selv om du i begynnelsen gjerne opplever blødningsforstyrrelser).

Skrevet
En venninne av meg pleier å si at det er ikke vits i å spise p-piller' date=' for da har man jo ikke sex.. Hvis minipiller har mindre hormoner, vil kanskje den bi-effekten reduserers?[/quote']

Eh...??? Hva er det for noe tull?

Det er til og med enkelte typer p-piller (Trionetta og Synfase) som inneholder stoffer som gir økt sexlyst.

Har brukt p-piller i mange år selv, og har et (veldig) aktivt sexliv.

Gjest Anonymous
Skrevet

:enig::enig::enig:

Det varierer også fra kvinne til kvinne dette med bivirkninger. Man kan ikke ta alle p-piller og kvinner over en kam. Noen får faktisk et oppløft av sexlyst av p-piller.

Hvis en ser på pakningsvedleggene kan man se div bivirkninger som kan oppstå, man dette gjelder absolutt ikke alle.

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det farlig å utsette mensen med p-piller?

Vet det går an 1 gang og kanskje to ganger, men hva kan skje om jeg utsetter den 3.gangen og en gang til?

Vil ikke ha mensen i ferien, og kan ikke bruke tamponger. :-?

Gjest Anonymous
Skrevet
Er det farlig å utsette mensen med p-piller?

Vet det går an 1 gang og kanskje to ganger, men hva kan skje om jeg utsetter den 3.gangen og en gang til?

Vil ikke ha mensen i ferien, og kan ikke bruke tamponger. :-?

Det er ikke farlig å utsette mensen, men hvis du utsetter flere ganger etter hverandre er det stor sjanse for ar du får mellomblødninger. Så du bør ikke utsette mer enn en mnd om gangen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...