Gjest Leif Skrevet 30. mai 2009 #1 Skrevet 30. mai 2009 Hei, Jeg bor i en hybelleilighet hvor det har oppstått en vannskade(i slutten av april). Jeg har stue/soverom/kjøkken i ett, så det lekker altså av taket på "soverommet" mitt. Det gikk ca 10 dager fra jeg gav beskjed til huseier om dette før de gjorde noe med det. Det var ikke snakk om store mengder vann, men såpass at det var svært irriterende med drypping og ble vått mange steder på gulvet.. Når de så først gjorde noe, så ble taket revet opp, og det ble satt inn en "byggtørker". Når dette arbeidet ble utført, sørget de ikke for å dekke til min seng, skap og andre eiendeler jeg hadde. Det ble til en viss grad ryddet opp etter arbeidet, men å si det var rent på gulvet ville vært en stor overdrivelse. Ingen renhold ble gjort av seng og andre eiendeler. Det var ikke voldsomt mye støv og slik, men nok til at det var svært irriterende. Siden dette arbeidet ble satt igang for 3-4 uker siden, så har "taket" i leiligheten min vært "åpent". Det vil si at takplatene mangler, isolasjonen er tatt ned, og jeg kan faktisk se opp i etasjen over mellom "fjølene" på gulvet der. For det første ser dette fælt ut. Huset er vel 40-50-60 år gammelt og det ser nesten "rottent" ut oppi der. I tillegg hører jeg jo absolutt alt som skjer i etasjen overfor til envher tid. Taket er fremdeles "åpent" etter såpass lang tid.. Et siste problem er at vannskadene tydelig har satt sitt preg på materialer og slikt. Det har rett og slett begynt å lukte vondt i leiligheten. Og det er ikke akkurat så voldsomt gøy å bo i en leilighet hvor det lukter fælt.. Dette smitter jo over på alt av klær og annet jeg eier... Jeg holdt igjen husleie for mai, og siden dette ikke er helt utbedret ennå vurderer jeg å gjøre det for juni også, selv om det ikke lekker lenger. Dette påvirker hverdagen min veldig. Ikke tør jeg å la noen se hvorden jeg bor, det går utover humøret og det er ubehagelig med den lukten og at det ser slik ut.. Har jeg rett til å la være å betale? Jeg har innbetalt "forskuddsleie" i steden for depositum, og frykter derfor at de skal beholde de pengene som husleie for denne perioden. Jeg har sagt opp leiligheten og skal bo der ut juni. Noen som vet noe om dette?
Gjest Blondie65 Skrevet 30. mai 2009 #2 Skrevet 30. mai 2009 Som med alt annet i denne verden må du avtale hva som skal dekke hva. Snakk med husverten, istedenfor å anta at du har "rett til" å holde igjen penger. Og ja det kan godt være at du har retten på din side, men siden du skal flytte likevel så er det lurt å besørge at husvert og du er enig om hvordan dere skal gjøre opp og du skal kompenseres. Hele husleien er f.eks. litt drøyt - hadde leiligheten vært totalt ubeboelig hadde det kanskje vært noe annet. Snakk med husverten og foreslå f.eks. at du holder igjen 75 % av husleien?
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2009 #3 Skrevet 30. mai 2009 Dekker ikke huseiers forsikring også tap av leieinntekter?
Gjest Blondie65 Skrevet 31. mai 2009 #4 Skrevet 31. mai 2009 Dekker ikke huseiers forsikring også tap av leieinntekter? Hvis de er forsikret mot det så kan det godt være at det dekker det ja. Men det er uansett temmelig uvesentlig for om leieboer skal rette et krav om reduksjon i husleien eller ikke.
Gjest Glør Skrevet 31. mai 2009 #5 Skrevet 31. mai 2009 Når det er en alvorlig mangel som dette kanb man holde igjen husleie, men hvor mye kommer an på. Det beste er å bli enig med uteleier, dersom det går an. Når jeg har hatt slike problemer har vi stort sett holdt igjen for hele perioden feilen var der, og utleier har synes det var ok. Forsikringen dekker det vanligvis, dersom dette er en skade som dekkes av den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå