Gå til innhold

Fortolling av varer gjennom Posten

Anbefalte innlegg

Gjest Cardinal
Skrevet

Når det gjelder fortolling av varer gjennom Posten.no, er dette sentralisert til Oslo for østlandområdet. Om dette gjelder hele landet vet jeg ikke men skulle ikke forundre meg. Vil tro det er delt inn i øst sør vest og nord. Men nok om det. Jeg har handlet fra utlandet siden internett begynte og ta form. Internett har jo gjort det mye lettere å handle fra utlandet, men de norske tollregler er stivbeinte og gammeldagse. Myndighetene vil heller ikke gjøre noe før det blir et press fra opposisjonen i Stortinget. kr.200,- som tollfri grense er latterlig, når en svipptur til Sverige, kan du ta med deg varer for inntil kr. 3000,- tollfritt. Er du mer enn 24 timer i utlandet kan du ta me deg varer for inntil kr. 6000,- tollfritt. Får du det tilsendt i posten er det bare kr. 200,- Dette er idioti !!! Myndighetene tjener på det og da er de ikke så lette å rikke. Fra kr. 200,- og opp til kr. 1000,- er det noe de kaller forenklet for tolling, dvs moms og ca kr. 100,- i gebyr. Over kr. 1000,- er det full fortolling dvs. moms og ca kr.200,- i gebyr. Det hårreisende er at de beregner også moms på frakt fra utlandet. Min logiske tankegang sier at Den Norske Stat skal vel ikke tjene penger på utenlandsk frakt ?? idioter. Men jeg har oppdaget at de går konsekvent etter det beløp som står nederst på fakturaen og det er gjerne totalen med frakt. Noen firmaer er så sofistikerte at de setter totalen uten frakt nederst med fete typer, og vips så slipper du å betale moms på frakt. Dette betinger også at fakturaen er ryddig og lett å lese.

Mindre firmaer opererer med kassalapp og håndskrevne fakturaer som kan virke rotete og da går tollen konsekvent etter høyeste beløp uansett. En annen ting som syntes å virke inn er hvem som behandler akkurat din pakke og høytider som jul og påske. Da går det gjerne litt over stokk og stein. Les reglene og du blir totalt forvirret. De er skrevet slik for å forvirre, slik at ingen skal forstå noe. Du må ha juridisk embetseksamen for å tolke regelverket. Norge er og bir en Bananrepublikk !

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Fjest_*
Skrevet

Pass deg!! Det står en myndighet bak deg! Han har tenkt å ta deg og torturere deg!

Ikke noe gale i å leve i en banarepublikk, så lenge forekomsten er høy og prisen god.

Skrevet

Det er nå en gang slik at det tas proteksjonistiske hensyn til norsk næring og norske konkurranseutsatte arbeidsplasser, og ikke forbrukerinteresser. Dette, samt dop-problematikken, er grunnen til at vi i det hele tatt har et tollvesen, som jeg syns er jævla utrivelig.

Det er blitt veldig behagelig med EU, i Europa. En ser også at internettbutikker popper opp her og der, og butikker som tidligere ikke leverte til utlandet, ser nå at de ikke kan la sjanse til ekstra profitt gå fra seg. Dette betyr økt profitt, men også tap av arbeidsplasser i visse segmenter, spesielt lokale småsjapper som selger ting som like greit kan kjøpes over nettet, som joggesko, treningstøy, sykkeldeler, elektronikk, etc. Dette har langt på vei beveget meg i positiv retning av EU, selv om vi må være med på å sponse katolske horunger og møkkalandbruket deres i øst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...