Gjest Anonymous Skrevet 25. juli 2003 #1 Skrevet 25. juli 2003 Hei Jeg trenger hjelp! Noen som vet hvor jeg kan ta lappen på moped eller lett motorsykkel i Oslo? Det er ingen av de kjøreskolene jeg har snakket med som gir dette tilbudet.... Er evig takknemlig hvis noen vet hvor jeg kan henvende meg Siri
Thomas Skrevet 25. juli 2003 #2 Skrevet 25. juli 2003 Hvis du har førerkort klasse B har du også lov til å kjøre moped.
Gjest Anonymous Skrevet 25. juli 2003 #3 Skrevet 25. juli 2003 Jeg har nok ikke lappen i noen klasse.... Skal kjøpe meg 50 eller 125 kubikker. Kan ikke ha bil når jeg bor midt i byen Siri
Kaktus Skrevet 25. juli 2003 #4 Skrevet 25. juli 2003 Vet at Storo og Sannergata trafikkskole har MC-opplæring.
Thomas Skrevet 25. juli 2003 #5 Skrevet 25. juli 2003 Råder deg til å kjøpe 125cc. Mopeder er saktgående og klarer ikke å følge trafikken. Man blir forbikjørt hele tiden, noe som kan føre til farlige situasjoner. Kjørte Peugeot moped noen år da jeg gikk på videregående og opplevde en del spennende episoder, f.eks da jeg holdt på å bli klemt mellon en tunellvegg og en leddbuss.
Kaktus Skrevet 25. juli 2003 #6 Skrevet 25. juli 2003 Råder deg til å kjøpe 125cc. Mopeder er saktgående og klarer ikke å følge trafikken. Man blir forbikjørt hele tiden' date=' noe som kan føre til farlige situasjoner.[/quote'] Enig - det er ikke noe gøy å ha følelsen av å bli presset av veien. Fordelen med å ta lappen for lett motorsykkel er jo også at du kan "oppgradere" den til stor motorsykkel senere.
Dixie Skrevet 25. juli 2003 #7 Skrevet 25. juli 2003 Lech-Hanssen trafikkskole på majorstuen har mopedopplæring (sikkert MC også) Og Thorsovdalen aktivitessenter har moped. Det er jo mye billigere å ta lappen på moped, og billigere å kjøpe, forsikre osv.
Gjest Anonymous Skrevet 28. juli 2003 #8 Skrevet 28. juli 2003 Tusen takk for svar! Scooter skal det bli uansett.. :D Tenker jeg skal ta mopedlappen nå, og lett motorsykkel neste år. Greit å få litt erfaring før jeg går løs på motorsykkel. Og moped er jo billigere, koster over ti tusen mer å ta lappen på lett motorsykkel! :o Siri
Gjest Anonymous Skrevet 28. juli 2003 #9 Skrevet 28. juli 2003 Tusen takk for svar! Scooter skal det bli uansett.. :D Tenker jeg skal ta mopedlappen nå, og lett motorsykkel neste år. Greit å få litt erfaring før jeg går løs på motorsykkel. Og moped er jo billigere, koster over ti tusen mer å ta lappen på lett motorsykkel! :o Siri
Thomas Skrevet 28. juli 2003 #10 Skrevet 28. juli 2003 Vespa leverer scooter med 50cc firetaktsmotor. Koser ca. 2000,- kr. mer men er verdt pengene. Den er mer stillegående, bruker mindre bensin og er mindre forurensende. Ulempen er at den er vanskeligere å trimme. Hvis du kjøper totakts bør du investere i effektannelgg (bare eksospotte) slik at du lettere kan følge trafikken.
Gjest Snuppelure iil Skrevet 28. juli 2003 #11 Skrevet 28. juli 2003 Si meg, er ikke 125 tung sykkel? Trodde grensen for vanlig moped-lapp var 100 eler 110? Har nelig så lyst på en 125 eller 150 Vespa, men fikk beskjed om at da må du ha lappen på tung sykkel.....
Gjest Anonymous Skrevet 29. juli 2003 #12 Skrevet 29. juli 2003 Så vidt jeg har skjønt, kan du kjøre 50 kubikker med mopedlappen, 125 kubikker med lappen på lett motorsykkel, for sykler over 125 må du ha lappen på tung motorsykkel. Korriger meg om jeg tar feil... Siri
Thomas Skrevet 29. juli 2003 #13 Skrevet 29. juli 2003 50cc er moped og kan kjøres på klasse B (bil). 125cc er lett motorsykkel etter de nye reglene som kom for ca. 5 år siden og kan kjøres på førerkort for lett motorsykketl, eller på klasse B dersom du tok dette før 1979. Alt over 125cc er tung motorsykkel, men det er en mellomklasse som bare har lov å ha 34 hestekrefter uavhengig av motorvolum Hvis du er mellom 18 og 21 når du tar lappen på tung sykkel får du bare kjøre mellomklasse. Du behver ikke gå opp til ny førerprøve når du blir 21 for å kjøre sykkel med høyere effekt, det skjer automatisk.
-Fisken- Skrevet 30. juli 2003 #14 Skrevet 30. juli 2003 på Manglerud senteret er det en trafikkskole hvor du kan da lettmotorsykkel-lappen.. Har selv tatt moped-lappen der 8)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå