Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nav fant et kort vikariat til meg 10 mil unna her vi bor. Barnet går i barnehage som har maks 9 timers opphold pr dag. Jeg måtte dra før barnehagen åpnet og hjem etter den var stengt. De vil jeg skal flytte, men det er jo umulig å få barnehageplass til guttungen sånn midt i året og for et vikariat så har jeg lite lyst til å ta han ut av barnehagen for å si det sånn.

Nå mister jeg dagpengene pga dette. Skal skrive en klage men er det noe regler jeg kan henvise til. Har sett i tidligere tråder her at noen sier at en ikke trenger å flytte med barn under skolealder men kan ikke finne det noe sted i lovverket.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folketrygdlovens § 4-5:

§ 4-5. Reelle arbeidssøkere

For å ha rett til dagpenger må medlemmet være reell arbeidssøker. Som reell arbeidssøker regnes den som er arbeidsfør, og er villig til

a) å ta ethvert arbeid som er lønnet etter tariff eller sedvane,

b) å ta arbeid hvor som helst i Norge,

c) å ta arbeid uavhengig av om det er på heltid eller deltid,

d) å delta på arbeidsmarkedstiltak.

Dersom alder eller tungtveiende sosiale hensyn knyttet til helse, omsorgsansvar for små barn eller pleietrengende i nær familie tilsier det, kan medlemmet regnes som reell arbeidssøker selv om vedkommende søker deltidsarbeid eller bare søker arbeid innenfor et begrenset geografisk område.

http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-015.html

Skrevet

FAEN det holder ikke å være aleneforsørger. Må være noe i tillegg. Det at guttungen står i kø hos ppt er heller ikke nok, ikke at det ikke er mulig å få barnehageplass i Oslo utenom hovedopptaket heller. Så de tar dagpengene... Venter på vedtaket så jeg får klaget

Gjest Gjest
Skrevet
FAEN det holder ikke å være aleneforsørger. Må være noe i tillegg. Det at guttungen står i kø hos ppt er heller ikke nok, ikke at det ikke er mulig å få barnehageplass i Oslo utenom hovedopptaket heller. Så de tar dagpengene... Venter på vedtaket så jeg får klaget

Dagmamma?

Skrevet (endret)

Så da skal jeg betale dagmamma 6000 kr samtidig som jeg må betale tre mnd i barnehage her (oppsigelsestiden)? Husleie her, husleie i ny by og sitte igjen med minus? (mer minus enn de 8 ukene de tar dagpengene til og med)

Endret av liv
Gjest Gjest
Skrevet

Er det mulig å få en uttalelse fra helsepersonell at det ikke er bra for barnet og flytte fra sine kjente omgivelser når det bare er midlertidig ?

Lege ?

Helsesøster ?

Psykolog ? (privatpraktiserende ?)

PPT ? (om mulig få legen din til å pushe på for å få kontakt)

Jeg synes det er helt urimlig å kreve at du flytter for en midlertidig jobb når du er aleneforsørger. Den nye barneloven legger jo vekt på barns nærmiljø og viktigheten av dette. Hvorfor er det annerledes når det er NAV det gjelder.

Kanskje barneombudet (eller de ansatte der) har noen råd og generelle anbefalinger du kan henvise til ? Hva med foreningen for alene foreldre ?

Ønsker deg lykke til, og vil gjerne vite hvordan klagen din går :klemmer:

Skrevet

Ta kontakt med f.eks. Jusbuss og få en uttalelse. For jeg mener med 97% sikkerhet at du ikke skal måtte flytte med gutten for en midlertidig stilling. Det hadde vært annerledes dersom stillingen var fast.

Gjest Gjest
Skrevet
Så da skal jeg betale dagmamma 6000 kr samtidig som jeg må betale tre mnd i barnehage her (oppsigelsestiden)? Husleie her, husleie i ny by og sitte igjen med minus? (mer minus enn de 8 ukene de tar dagpengene til og med)

Hvorfor husleie i ny by? Du kan vel pendle med ungen, slik at den har dagmamma i samme by som du jobber? Da kan du ha vanlig arbeidsdag og rekke å hente før og etter.

Ikke ideelt, for all del, men det må da være bedre enn å leve på det offentlige?

Gjest Gjest
Skrevet

Det er rett og slett galskap at NAV mener du skal flytte pga en midlertidig stilling når du er aleneforsørger. Her burde noen ta tak i saksbehandler og få vedkommende til å se realiteten, om det ikke er tungtveiende at man ikke kan flytte for en midlertidig jobb når man har små barn, ja hva er tungtveiende grunner da???

Gjest Gjest
Skrevet
Nav fant et kort vikariat til meg 10 mil unna her vi bor. Barnet går i barnehage som har maks 9 timers opphold pr dag. Jeg måtte dra før barnehagen åpnet og hjem etter den var stengt. De vil jeg skal flytte, men det er jo umulig å få barnehageplass til guttungen sånn midt i året og for et vikariat så har jeg lite lyst til å ta han ut av barnehagen for å si det sånn.

Nå mister jeg dagpengene pga dette. Skal skrive en klage men er det noe regler jeg kan henvise til. Har sett i tidligere tråder her at noen sier at en ikke trenger å flytte med barn under skolealder men kan ikke finne det noe sted i lovverket.

Håper du leser dette hi.

NEI, dette har ikke NAV lov til å kreve av deg. De kan umulig vite hvilke situasjon du er i. Hvis de vet om det gjør de virkelig IKKE jobben sin. Du kan kontakte en sosionom for videre hjelp dersom nødvendig.

Sjekk barneloven, poengter at hensyn til barnets beste veier TYNGST.

Av og til blir jeg lettere sjokkert over folks manglende empati og respekt for enkeltmennesker.

Lykke til hi, jeg heier på deg! :)

Skrevet
Hvorfor husleie i ny by? Du kan vel pendle med ungen, slik at den har dagmamma i samme by som du jobber? Da kan du ha vanlig arbeidsdag og rekke å hente før og etter.

Ikke ideelt, for all del, men det må da være bedre enn å leve på det offentlige?

Så det vil si at barnet, i tillegg til å miste sitt faste tilholdssted på dagtid og måtte forholde seg til ny omsorgsperson på dagtid, måtte pendle 20 mil fastspent i barnesete i bil hver dag. Det kan da umulig kunne forsvares?

Den siste setningen gidder jeg ikke kommentere en gang.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror du må ha vært uheldig og havnet hos en dårlig saksbehandler. Her jeg bor har jeg fått beskjed fra NAV om at det skal mye til før de kutter dagpengene. Det gjør de ikke før det viser seg at en person takker nei til alt som blir tilbudt. De gjør ikke det bare fordi man takker nei til en jobb som i tillegg er midlertidig OG gjør at du må utsette barnet ditt for en uforsvarlig hverdag. Dette er ikke vanlig praksis.

Stå på ditt. Og om de velger å ta fra deg dagpengene (hodeløst!) så ville jeg søkt sosialstønad med god samvittighet.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes dette høres ganske merkelig ut - det er da ikke så lett å ordne ny barnehage og nytt bosted sånn uten videre?

Det eneste som kan forklare NAVs reaksjon her er om TS bor i et område hvor det ikke finnes arbeidsplasser i det hele tatt - ei sånn lita "der ingen skulle tru at nokon kunne bu"-stue i Ytre Ødemark eller noe slikt. Da kan jeg forstå at de ber henne flytte, selv bare for et vikariat.

Skrevet
Stå på ditt. Og om de velger å ta fra deg dagpengene (hodeløst!) så ville jeg søkt sosialstønad med god samvittighet.

Sosialstønad får jeg ikke for jeg har bsu konto og bil... Og de dekker ikke gjeldsbetaling - selv på huslån ;)

Og jeg bor ikke i indre gokk heller men i sentrale deler av Østfold.

Skrevet

Klag videre oppover i systemet.

Gjest Gjest
Skrevet

Uff lei situasjon dette her :(

Hva slags jobb er det snakk om da? Om det er en jobb som kun et fåtall av Norges befolkning kan utføre og av dem så er det du som bor nærmest, er dette kanskje grunnen?

Høres bare merkelig at de ber folk ta et vikariat så langt unna - det må da finnes andre arbeidsledige i systemet til NAV som kan ta det vikariatet uten å flytte?

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har vunnet over den gang Aetat over tapte dagpenger før. Det var et hull i hodet vedtak, og jeg anket. Det tok dessverre et år før jeg fikk de 8 ukene de sperret meg for den gangen, men jeg vant altså. Jeg ble både skjelt ut av saksbehandleren og kalt både lat og kravstor den gangen - det var nok en av grunnene til at det gikk en faen i meg og at det ble anke.

Så Liv ... anke!

De 8 neste ukene kan bli tøffe så kontakt dine kreditorer nå og kom til en ordning med dem når det gjelder betaling.

Kvalifiserer du til tiltak i regi av NAV? Da er tiden inne for å stå hardt på for å få det nå.

Jeg ønsker lykke til - og håper at det ordner seg langt raskere for deg enn det gjorde for meg.

Skrevet

Jobben det er snakk om er faktisk i nav - sitte å skrive vedtak for nav forvaltning(de jeg "krangler" med, bare i et annet fylke.) Altså en stilling de fleste kan ha, og en type jobb jeg er utdannet til men problemet er beliggenheten.

Økonomisk går det greit men det er jo 26000 (etter skatt) det er snakk om så det er jo en del penger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...