Gjest Ole K Skrevet 30. mai 2009 #1 Skrevet 30. mai 2009 Hei, Jeg vet dette ikke er direkte bryllup, men det passet ikke helt noen annen plass. Jeg tenker på å forlove meg om ikke alt for lenge. Det jeg lurer på er hvordan er det med ringene, skal man kjøpe en til kvinnen og en til mannen eller hvordan er dette? Kjæresten min er Fransk, å jeg har ikke helt kontroll på Norske eller Franske tradisjoner når det gjelder ringer i så tilfelle. Jeg lurer også på om det tradisjonelt er noe priser man skal tenke på eller om man skal se rent estetisk på ringene? Skal den/de være med diamanter? Er det noen som har noen råd?
Neytiri Skrevet 30. mai 2009 #2 Skrevet 30. mai 2009 Hei, Jeg vet dette ikke er direkte bryllup, men det passet ikke helt noen annen plass. Jeg tenker på å forlove meg om ikke alt for lenge. Det jeg lurer på er hvordan er det med ringene, skal man kjøpe en til kvinnen og en til mannen eller hvordan er dette? Kjæresten min er Fransk, å jeg har ikke helt kontroll på Norske eller Franske tradisjoner når det gjelder ringer i så tilfelle. Jeg lurer også på om det tradisjonelt er noe priser man skal tenke på eller om man skal se rent estetisk på ringene? Skal den/de være med diamanter? Er det noen som har noen råd? I dag er det ganske fritt kosn man gjør dette.... Min kommende mann og eg er begge islandske og hann gjorde det veldig "amerikansk" med en diamant ring og ned på kne. Men i Norge tror eg det er veldig vanlig at en friir og så drar begge sammen og velger ringer. Uansett tror eg en diamant er kjempeflott, men absolut ikke et krav. I usa sier dem at ringen skal koste like mye som 3 måneds lønn......men tror ikke det er en regel her in Norge om prisen, tror det er mer ka man ønsker og har råd til
Gjest Gjest_Renate_* Skrevet 30. mai 2009 #3 Skrevet 30. mai 2009 Eg fekk ringen då me trulova oss. Han hadde brukt lang tid på å velja, seier han, og eg er fornøydd. Har noenlunde lik smak, vi to, dvs. enklet og stilreint. Vi har to like gullringar som jo også blir gifteringane våre. Ein nyare skikk i Norge (i følgje blad og magsin), er å kjøpe gifteringar i tillegg til trulovingsring, men det er ikkje vanleg i området kor eg bur.
Anglofil Skrevet 31. mai 2009 #4 Skrevet 31. mai 2009 Min kjære og jeg har valgt å ha hver vår ring, begge i hvitt gull, men min med en liten diamant. Når vi gifter oss har vi bestemt oss for ringer i gult gult, og heller smelte om våre forlovelsesringer til et smykke jeg kan bruke senere. Mvh Yvonne
LindaM Skrevet 31. mai 2009 #5 Skrevet 31. mai 2009 Min kjære fridde med en ring han hadde fått av mamman sin for anledningen Også dro vi sammen og kjøpte forlovelses/gifteringer. De sitter i dag på venstre hånd, og skal flyttes over til høyre når vi blir gift
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2009 #6 Skrevet 1. juni 2009 Hm.. jeg syns nå et frieri bør være med ring, jeg da. Så noen skrev at frieriet skjer uten ring og så går man å velger ut ringene sammen. Forlovelsesringen kan være rimelig men estetisk pen å se på (1000-kroners klassen) så kan dere heller gå og se på gifteringene sammen. Tror ikke det er vanlig at mannen går med forlovelsesring? Og dette med 3 mnd-lønn? Hmm.. det vil jo bli 40 000-50 000 kr - det syns jeg er litt absurd. Legg heller litt penger til side til bryllupsreise. Rundt 8000-10 000 for to gifteringer er nok greit.
twinklestar Skrevet 2. juni 2009 #7 Skrevet 2. juni 2009 I dag er det ganske fritt kosn man gjør dette.... Min kommende mann og eg er begge islandske og hann gjorde det veldig "amerikansk" med en diamant ring og ned på kne. Men i Norge tror eg det er veldig vanlig at en friir og så drar begge sammen og velger ringer. Uansett tror eg en diamant er kjempeflott, men absolut ikke et krav. I usa sier dem at ringen skal koste like mye som 3 måneds lønn......men tror ikke det er en regel her in Norge om prisen, tror det er mer ka man ønsker og har råd til Jeg fikk en diamantring og syntes det var veldig koselig at han hadde valgt ut ringen til meg mens andre er veldig saere paa at de vil velge ring selv... Er enig med icechick at det ikke er noe krav med diamantring, det kommer an paa prioriteringer og okonomi. Men tror de fleste jenter synes det er stas med en liten diamant paa fingeren Lykke til med frieriet! det blir nok bra uansett hva du velger!
Gjest Flode Skrevet 2. juni 2009 #8 Skrevet 2. juni 2009 Her kjøpte han en ring, som vi byttet til to gullringer. Disse skal vi også bruke når vi gifter oss. Han var ikke klar over at ringene måtte bestilles i god tid på forhånd, så han kjøpte da ring kun med den intensjonen at han skulle ha en å fri med... Ringene kostet vel 6-7000...
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 2. juni 2009 #9 Skrevet 2. juni 2009 Ringen burde vel være rundt 3 månders lønn i Norge også jo. Ingen grunn til å være gnien på noe dere skal ha resten av livet. Dessuten skal det vel være en slags sikkerhet for bruden og gjerne også et bevis på at brudgommen faktisk kan levere varene og forsørge. En kjøper nye ringer når en gifter seg, mens forlovelses ringen beholder bruden
Gjest Talula Skrevet 2. juni 2009 #10 Skrevet 2. juni 2009 Det vanligste blant mine venner og familie er at begge har forlovelsesringer, og bruker de samme ringene som gifteringer. Typisk vanlige glatte gullringer. Tror dette er ganske vanlig ellers også her i landet.
FireFairy Skrevet 2. juni 2009 #11 Skrevet 2. juni 2009 Ringen burde vel være rundt 3 månders lønn i Norge også jo. Ingen grunn til å være gnien på noe dere skal ha resten av livet. Dessuten skal det vel være en slags sikkerhet for bruden og gjerne også et bevis på at brudgommen faktisk kan levere varene og forsørge. En kjøper nye ringer når en gifter seg, mens forlovelses ringen beholder bruden Hvis du forventer en ring som koster rundt tre mndslønner, tror jeg du vil bli skuffet. Jeg hadde aldri forventa å få en ring til 60-70000. Og hadde jeg fått det, hadde jeg ikke hatt råd å bruke den for jeg hadde vært så redd for den. Har da mye annet å bruke penger på! Vi var etablerte når vi forlovet oss. Kjøpte helt vanlige gullringer til en rimelig penge og skal bruke de også når vi gifter oss. Kommer til å gravere inn bryllupsdatoen også akkurat som med forlovelsesdatoen.
annamaria8 Skrevet 2. juni 2009 #12 Skrevet 2. juni 2009 Ringen burde vel være rundt 3 månders lønn i Norge også jo. Ingen grunn til å være gnien på noe dere skal ha resten av livet. Dessuten skal det vel være en slags sikkerhet for bruden og gjerne også et bevis på at brudgommen faktisk kan levere varene og forsørge. En kjøper nye ringer når en gifter seg, mens forlovelses ringen beholder bruden Nettopp!
Neytiri Skrevet 8. juni 2009 #13 Skrevet 8. juni 2009 Og dette med 3 mnd-lønn? Hmm.. det vil jo bli 40 000-50 000 kr - det syns jeg er litt absurd. Legg heller litt penger til side til bryllupsreise. Rundt 8000-10 000 for to gifteringer er nok greit. Dette er noe eg har hørt om i usa, og hvis du hadde tittet på de gifteringene de har så kan du se at det er nok 3 mnd lønn. Men som eg sa så er dette ikke noe krav. Tror min diamantring ikke kostet så mye, men gud var den flott. Dette har selvfølgelig med prioriteringer, økonomi, og ønske og gjøre!
Gracee Skrevet 8. juni 2009 #14 Skrevet 8. juni 2009 Dette er noe eg har hørt om i usa, og hvis du hadde tittet på de gifteringene de har så kan du se at det er nok 3 mnd lønn. Men som eg sa så er dette ikke noe krav. Tror min diamantring ikke kostet så mye, men gud var den flott. Dette har selvfølgelig med prioriteringer, økonomi, og ønske og gjøre! Min kjæreste er fransk og jeg fikk forlovelsesring (med diamant) av han, han har ikke forlovelsesring. Vi velger gifteringer til begge. Vær obs på at i Frankrike sitter gifteringen på venstre hånd, ikke høyre som i Norge (er visstnok bare i NOrge og et land til jeg ikke husker at gifteringen bæres på høyre hånd). Ang frieri tror jeg jenter syns det er romantisk med ned på kne osv, uansett nasjonalitet. Gjør likevel det du finner naturlig for dere. Lykke til!
Concertina Skrevet 8. juni 2009 #15 Skrevet 8. juni 2009 (er visstnok bare i NOrge og et land til jeg ikke husker at gifteringen bæres på høyre hånd). Det stemmer ikke, dette sier wikipedia: In other countries such as Colombia, Germany, Greece, Mexico, Norway, Peru, Poland, Russia, Spain (except in catalonia), Macedonia, Ukraine, Venezuela and Serbia, however, it is worn on the right hand. Orthodox Christians and Eastern Europeans (except for the Romanians) also traditionally wear the wedding band on the right hand. In The Netherlands, Catholics wear it on the left, Protestants on the right; in Austria, Catholics wear it on the right. In Belgium, the choice of hand depends on the region of the country. Greek people, many being Orthodox Christians, also wear the wedding rings on the right hand in keeping with Greek tradition. A traditional reason to wear the wedding ring on the right hand stems from Roman custom and biblical references. The Latin word for left is "sinister", which in addition to this sense also has the same senses as the English word. The Latin word for right is "dexter", a word that evolved into "dexterity". Hence, the left hand had a negative connotation and the right a good one. For the same reason, an oath is sworn while raising the right hand.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå