Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2009 #1 Skrevet 30. mai 2009 Hvor mye taper man skattemessig på å leie i stedet for å eie? Jeg har regnet ut at når jeg nå får et boliglån på 1,5 mill, så vil jeg få utbetalt et par tusen ekstra i måneden i lønn pga lavere skatteprosent. 2000 i måneden = 24 000 på 1 år. Betyr det virkelig at i løpet av f.eks 5 år har jeg "tapt" godt over 100 000 kr på å leie i stedet for å eie?
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2009 #2 Skrevet 30. mai 2009 Det kommer jo helt an på hva du leier og hva du eier det. Om boligprisene går ned kan du tape på å eie, man må også ta med transaksjonskostnader og vedlikeholdsutgifter når man eier. Men som hovedregel lønner det seg å eie på sikt.
Gjest Blondie65 Skrevet 30. mai 2009 #3 Skrevet 30. mai 2009 Så enkelt som trådstarter gjør går det ikke an å fremstille det. Når du eier får du riktignok skattefradrag på 28 % for rentene, men du må fremdeles betale rente. Du må betale kommunale utgifter og evt. eiendomsskatt. Du må betale forsikring og penger inn til vedlikeholdsfond for bygningen. Jeg kan aldri tenke meg at det "svarer seg" å eie bolig de første årene i forhold til at man får mer utbetalt mer hver måned fordi disse pengene går rett ut igjen til de kostnadene jeg nevnte. Det er altså ikke "nettoutbetalingen" pr måned som bør avgjøre om man skal kjøpe bolig eller ikke, men den langsiktige investeringen et bolig kjøp vil gi en gevinst på sikt. Dette - som gjest her nevner - avhenger også selvsagt av hvor mye man betaler i leie.
Fredrik=) Skrevet 30. mai 2009 #4 Skrevet 30. mai 2009 Et vannskelig/ummulig spørsmål å svare på bortsett fra å regne ut hva du har tapt. Iflg luksusfellens økonomer bor du endel billigere om du eier selv. dette FØR du regner med avkastning og skattefradrag for rente kostnader. Jeg vil tippe at dette kan være i nerheten av 15-20% dvs om du bor for 8.333/mnd vil du tape ca 15-20.000,- i året på dette. la oss si at denne boligen er eid så vil kanskje 7500 av disse pengene være rente utgifter. da vil du få et skatte fradrag på 25.200,- i året. Historisk avkastning for eiendom siste 200år er på ca 11,5% om vi fortsetter med det samme eksempelet vil en rente kostnad på 7500/mnd og 4% rente svare til et lån på ca 2.250.000,- en historisk avkastning for denne boligen vil da være gjennomsnittlig 258.750,- i året Dette vil si at med en historisk avkastning og dagens rente nivå vil tape/tjene 301.450,- i året på å leie/eie. lystig tanke eksperiment om en eier mindre lystig om en leier. Men litt mer realistisk i nær framtid tror ikke en skal regne med noe spesielt i avkastning de første 5år selv om det kan komme. Når en kjøper og selger eiendom vil det koste ca 7% av verdien på eiendom og kjøpe og selge den. dette fører til at om du spør en bank nå vil de sannsynligvis svare at du bør bo 3-5 år nå før dette er lønnsomt å eie i stede for å leie. kjenner selv flere som har gjort gode penger på eiendom da. selv om dette jo først å fremst er en nødvendighet og utgift og ikke en investering. 800.000 - 3år - 1.250.000,- og 650.000 - 4år - 1.250.000
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå