Gå til innhold

En del kjøring med baby 3 mnd

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei ja.

For ikke så kjempelenge siden måtte vi ut på på en litt drøy tur med vår 3 mnd gamle baby.Første dagen ble det kanskje 8-9 timer i bil (med gode pauser da) ungen sov hele tiden og vi stoppet når barnet gråt. Da vi kom frem til der vi skulle være var vi der i 1 uke ca.kjørte lite på den uka. Så var det hjemreise igjen, og da delte vi opp det lange stykke, så ble vel en 4 timers kjøring med en lang pause overnattet på hotell og kjørte ca. 4 timer dagen etterpå også. Vi spurte de som selger bilstoler om dette var ok å kjøre så mye og hun sa at så lenge barnet sov så var det bare å kjøre, ungen gir beskjed om den har det ukomfortabelt. Jeg er nå i ettertid litt bekymra for om vi har skadet ryggen til gutten vår? han virker helt fin og er som han alltid pleier å være. Kan de få ryggskader senere i livet pga. dette og isåfall hvilke?

Bør jeg bekymre meg? Lurer nesten på å ta ham med til kiropraktor for å se om alt er som det skal, vet ikke om det er noe han kan gjøre da.

Håper virkelig noen vil svare meg og kanskje har vært i samme situasjon

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

har nå lest og søkt litt rundt på nettet og ble litt beroliget, men tar gjerne imot svar/synspunkter her også

Gjest gjest*
Skrevet

Hei.

Jeg har hørt at man ikke skal kjøre med enn 20 min i strekk med bilsete.

Skal man lengere må man ha sikkerhetsnett, men det blir jo frarådet å bruke.. Ikke lett å bli klok på, hehe..

Vi brukte sikkerhetsnett fram til mini var 6mnd og prøvde da sete, la han i sikkerhetsnettet etter et par ganger og da bare skrek han. Så ja, jeg tror de sier i fra om de ikke trives der de sitter :)

Her bruker vi bare setet nå :)

Om man har litt helling på ryggen og tror jeg det går helt fint :)

Tviler på at gutten din har tatt noen skader :)

Skrevet

I følge både helsesøster og lege så er bilstolene formet slik at babyen ligger godt uten å skade ryggen. Og det stemmer at man godt kan kjøre lange turer i strekk, for babyen sier i fra når det er noe. Du må også huske på at 8 timers bilturer ikke er noe babyen går gjennom hver dag, det er jo det som er poenget. I hverdagen blir det gjerne ikke mer enn 30 minutter om gangen, og det er derfor ikke noe problem med lange bilturer av og til, selv for en så liten baby. Så du kan ta det helt med ro. :)

Skrevet (endret)

Skriver under på det Arkana sier og legger med noen sitater fra denne artikkelen:

Babybilsetene har en vinkel som er tilrettelagt for ryggen. Jeg har aldri sett noen dokumentasjon på at det er farlig for ryggen til babyen å sitte i en godkjent bilstol. Men jeg anbefaler at stolen bare brukes i bil, og ikke ellers, sier Tor Einar Calisch, overlege på Barneintensiv avdeling på Ullevål universitetssykehus.

Det er en myte at det er det er skadelig for ryggen til den nyfødte å sitte i bilstol. Det finnes ingen indikasjoner på at barn tar skade av å sitte i et babybilsete, sier Kristin Øyen, kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk.

De understreker samtidig viktigheten av å ta pauser underveis på lengre bilturer. Øyen fra Trygg Trafikk anbefaler at man tar pause i hvert fall annenhver time.

- Ikke fordi det er skadelig for ryggen, men fordi små babyer synker litt sammen i kroppen, sier Øyen.

Hun forklarer videre at små babyer ikke klarer å skifte stilling, noe som kan bli ubehagelig. Samtidig trenger nyfødte ganske hyppig stell, med bleieskift og mating.

- Jeg ser imidlertid ingen grunn til å vekke en sovende, frisk baby når man er på biltur, sier Øyen.

(siste uthevingen er min)

Endret av Concertina
Gjest Gjest
Skrevet

Tusen takk for svar dere flotte kg jenter. Beroligendes svar, ikke no kjekt å gå rundt å bekymre seg for barnet sitt, en vil jo bare dens beste:)

Som nevnt her også så er jo ikke dette noe som gjøres hver dag akkuratt. Et engangstilfelle. Etter dennn turen med ungen har vi latt ham få ligge mye på ryggen å slappe av. Fikk også klarsignal fra flere jeg spurte ang. dette og de sa det gikk bra så lenge ungen sov osv. men så leser man rundt på nettet og bekymrer seg. Det er vel ikke påvist skader hos barn som har sittet en del i bilstol vel, siden de heller ikke kan komme konkret til hva slags skader det er snakk om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...