Minmy Skrevet 25. juli 2003 #1 Skrevet 25. juli 2003 Heisann! Nå er jeg desperat etter gode råd her... Jeg har et mörkt brunt stuebord i tre (ingen aning hva slags tre det er) som er overflate-behandlet med noe som for meg minner om fett?! Det er nok ikke fett, men ...tja, det kan minne om et veldig tynt lag stearin også... hmm, håper noen her har bedre peilig på sånt enn meg!! Problemet er at denne overflaten har fått en god del riper (ikke riper i bordplaten, kun i overflatebehandlingen om dere forstår...) og også enkelte hvite flekker/ringer som jeg tipper kommer av at vi har satt fuktige/varme ting rett på bordet?? Spörsmålet er altså, hvordan får jeg fjernet disse? Og om det er noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg skal unngå disse "ripene" i fremtiden så er jeg veldig takknemlig for det også! På forhånd takk!!
Cita Skrevet 25. juli 2003 #2 Skrevet 25. juli 2003 Ripene vet jeg ikke hva du skal gjøre med, men på de hvite ringene, etter glass og vannsøl, så ville jeg brukt hårføneren. Hold føneren 20-30 cm fra flekkene, og blås varmluft på de. varmen vil gjøre at fukten under vil fordampe. Kan være det tar litt tid, men det kommer jo selvsagt an på hvor stor "skaden" er. Min mor bruker dette "knepet" på sitt salognbord i lakkert eik
missmia Skrevet 29. juli 2003 #3 Skrevet 29. juli 2003 Du har nokk et bord som er og jevnlig må oljes. Tåler ikke fuktighet , varme, ol. Sånne bord må oljes min. 1 gang i måneden, olje kjøpes i møbel forettninger, Rart de ikke opplyste om dette da du kjøpte bordet...
Suzy Skrevet 29. juli 2003 #4 Skrevet 29. juli 2003 Syns det høres ut som bordet ditt er voksbehandlet. For å få det pent igjen må det pusses over. Forhør deg hos en god fargehandler og hør hva du skal bruke for å fjerne voksen på bordplata. Deretter kan du vokse på nytt og det er ingen heksekunst Suz
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå