Gjest Søppeldama Skrevet 29. mai 2009 #1 Skrevet 29. mai 2009 Hjemmefra er jeg vant til å sortere søppelet i matavfall, papp/papir, og restavfall. (Pluss såklart glass og noen ganger hermetikk). Da jeg i fjor flytta for meg selv bodde jeg på et sted hvor det ikke fantes søppelsortering, noe som meg føltes veldig unaturlig. I år bor jeg på et sted hvor det er meningen man skal sortere i disse tre: Rest, papir og matavfall (det kommer jo klart fram av dunkene som er satt opp). Tingen er bare den at det nå flytter inn en del nye jenter i bokollektivet her jeg bor, og jeg vet at flere av dem (muligens alle), synes det å sortere søppel er helt unødvendig, det er tungvint, tar for lang tid osv... Jeg blir veldig fortvilet og vet ikke hvordan jeg skal argumentere for at man skal sortere søppel, er ikke dette en selvfølgelighet? Jeg føler det er veldig naivt og at det er latskap å ikke orke og hive det man holder i hånda noen cm lenger bort i en annen dunk. Trenger hjelp og gode argumenter for hvordan jeg skal få jentene til å sortere søppel!
Jane F. Skrevet 29. mai 2009 #2 Skrevet 29. mai 2009 hmm.. tje et godt argument er jo at om man kaster alt i restavfall blir den alt for fort full og de blir nødt til å ha søplet stående inne hos seg til neste tømming
Gjest Pe Skrevet 29. mai 2009 #3 Skrevet 29. mai 2009 Finnes det overhodet noen argumenter for ikke å sortere søppel?
Gjest TS Skrevet 29. mai 2009 #5 Skrevet 29. mai 2009 hmm.. tje et godt argument er jo at om man kaster alt i restavfall blir den alt for fort full og de blir nødt til å ha søplet stående inne hos seg til neste tømming Dette er et godt forslag! Men, en av jentene har også sagt om søppelsortering at: Det er så stress å ha mange flere dunker, fordi hvis alle dunkene er fulle samtidig må man gå flere runder for å få med seg alt... Hva skal man svare på sånt? Man har jo ikke vondt av det heller
Jane F. Skrevet 29. mai 2009 #6 Skrevet 29. mai 2009 uff nei slikt er vanskelig å argumentere imot.. Flere runder. huff den var hard du. Det er så mye rart folk kommer med når de så absolutt ikke har lyst til å gjøre en ting.
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2009 #7 Skrevet 1. juni 2009 Hjemmefra er jeg vant til å sortere søppelet i matavfall, papp/papir, og restavfall. (Pluss såklart glass og noen ganger hermetikk). Da jeg i fjor flytta for meg selv bodde jeg på et sted hvor det ikke fantes søppelsortering, noe som meg føltes veldig unaturlig. I år bor jeg på et sted hvor det er meningen man skal sortere i disse tre: Rest, papir og matavfall (det kommer jo klart fram av dunkene som er satt opp). Tingen er bare den at det nå flytter inn en del nye jenter i bokollektivet her jeg bor, og jeg vet at flere av dem (muligens alle), synes det å sortere søppel er helt unødvendig, det er tungvint, tar for lang tid osv... Jeg blir veldig fortvilet og vet ikke hvordan jeg skal argumentere for at man skal sortere søppel, er ikke dette en selvfølgelighet? Jeg føler det er veldig naivt og at det er latskap å ikke orke og hive det man holder i hånda noen cm lenger bort i en annen dunk. Trenger hjelp og gode argumenter for hvordan jeg skal få jentene til å sortere søppel! her tar de ikke med seg å tømmer dunkene om det er feilsortert. eks om det er restavfall i papir eller omvendt. Da må vi dr til fyllinga og betale for å bli kvitt det. Det er et argument du kan vbruke
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2009 #8 Skrevet 7. juni 2009 *Dytter denne litt opp* Har like store problemer med folka i kollektivet mitt, og skulle gjerne hatt enda flere tips! Blir så lei av å mase på dem hele tida..
Gjest Blondie65 Skrevet 7. juni 2009 #9 Skrevet 7. juni 2009 Gjør det klart for de du bor med at dersom de ikke gidder sortere så kan de i alle fall bruke restavfallet til det de skal kaste. Dermed blir de andre dunkene i alle fall rene, og ikke problemer med avfallshåndteringen. Når det gjelder argumentet med å gå flere ganger så forstår jeg ikke dette. Jeg har søppelkurv i hvert rom hos meg og noen er for papir og andre for restavfall. Når jeg skal ta det med ut så greier til og med jeg å bære mer enn en pose om gangen. Hva er det som er så vanskelig med det? Det tar verken lang tid eller er tungt eller vanskelig å forstå sortering. De som hevder slikt har aldri prøvd. Når det gjelder glass/hermetikk eller andre ting som man må gå til returpunkt med så har jeg litt større forståelse for dette siden det da er snakk om å gå et stykke/omvei for å komme dit. Det er likevel ikke noen unnskyldning da de tingene som skal i disse ordningene er mer sjelden man trenger tømme. Når det gjelder matavfall har vi ikke denne sorteringen hos oss her jeg bor. Jeg kan se for meg at det er litt mer styr hvis man må ta med en bøtte ut for å tømme. Men ikke nok "styr" til at jeg synes det er et problem å sortere. Sorterer man papir og restavfall så blir det sjeldnere turer ut med søppelet også fordi papir jo kan stå lenger uten å lukte. Restavfallet må gjerne tømmes pga lukt, men istedenfor mange turer ut med søppelet i uken kan man klare seg med færre turer? Hittil har jeg ikke nevnt et ord om miljøet. Men med rett sortering så sørger man for at ting som kan brukes om igjen kommer dit det skal. Matavfall blir kompostert og går til jord. Papir blir gjenvunnet til nytt papir, dermed sparer man skog. Det er også i disse tider verdt å merke seg at ved å sortere skikkelig sikrer man arbeidsplasser fordi papirgjenvinning er en industri som bærer seg. Sender man papiret med restavfallet så fjerner man grunnlaget for denne industrien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå