Gjest Blond Skrevet 29. mai 2009 #1 Skrevet 29. mai 2009 Samboeren min og jeg eier en leilighet sammen, 50% hver. Lånet står imidlertid på ham, og han får rentefradraget. Vi har felles økonomi, så det gjør ikke noe, men ville ikke vi fått igjen mer hvis lånet stod på meg siden jeg tjener 80 000 mer enn ham i året? Noen som vet?
Inx Skrevet 29. mai 2009 #2 Skrevet 29. mai 2009 Samboeren min og jeg eier en leilighet sammen, 50% hver. Lånet står imidlertid på ham, og han får rentefradraget. Vi har felles økonomi, så det gjør ikke noe, men ville ikke vi fått igjen mer hvis lånet stod på meg siden jeg tjener 80 000 mer enn ham i året? Noen som vet? 28% av renteutgiftene tas som fradrag på skatten, så lenge han betaler nok skatt til at det er nok å trekke fra så har det jo ingenting å si. Men det er jo litt urettferdig at han får hele fradraget om dere ellers deler 50%.
Gjest Blond Skrevet 29. mai 2009 #3 Skrevet 29. mai 2009 28% av renteutgiftene tas som fradrag på skatten, så lenge han betaler nok skatt til at det er nok å trekke fra så har det jo ingenting å si. Men det er jo litt urettferdig at han får hele fradraget om dere ellers deler 50%. Ok. Vi deler lønna vår 50/50, så jeg får jo nytte av fradraget likevel Men samboeren min betaler jo svært lite skatt pga rentefradragene siden lånet er stort. Hadde det ikke lønt seg om lånet stod på meg, slik at jeg betalte mindre skatt, siden jeg tjener mer? Eller ville jeg betalt tilsvarende mer skatt enn det han gjør nå slik at vi likevel hadde fått det samme å rutte med hver måned? Ja, jeg må ha det inn med teskje
Gjest Stjernedryss Skrevet 29. mai 2009 #4 Skrevet 29. mai 2009 Ok. Vi deler lønna vår 50/50, så jeg får jo nytte av fradraget likevel Men samboeren min betaler jo svært lite skatt pga rentefradragene siden lånet er stort. Hadde det ikke lønt seg om lånet stod på meg, slik at jeg betalte mindre skatt, siden jeg tjener mer? Eller ville jeg betalt tilsvarende mer skatt enn det han gjør nå slik at vi likevel hadde fått det samme å rutte med hver måned? Ja, jeg må ha det inn med teskje Beløpet er konstant, så det spiller ingen rolle.
Gjest _Leela_ Skrevet 29. mai 2009 #6 Skrevet 29. mai 2009 Men pass på så du ikke får formueskatt. Her i huset står lånet på meg, så jeg får fradraget. Men verdien på huset deles jo på oss begge og ettersom sambo ikke har noe andre store lån så var han i nærheten av formueskattgrensa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå