Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Passer på hunden til en venninne frem til søndag.

Har passet den noen helger før, men ikke i nåværende leilighet.

Før følte den seg trygg, men denne gangen piper den og vil ut hele tiden.

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det kan være mange grunner til oppførselen.

- Kanskje hunden har fått i seg noe den ikke tåler? Prøver hunden å gjøre fra seg konstant når dere er ute? Isåfall må du nok bare ta den ut ofte til det roer seg.

- det kan også være at hunden ikke klarer å roe seg fordi den ikke er kjent. Har du et pledd e.l. som hunden liker å ligge på? Kanskje du klarer å få roet den ved å lage en myk god seng i et trygt hjørne? Eventuelt sett deg ned på gulvet å prøv å kos med hunden til den roer seg ("tvangskosing;) Det må jeg gjøre en gang i blant når hunden vår er urolig).

-en annen årsak til oppførselen kan være at hunden har blitt vant til at du tar den med ut hver gang han maser. Da vil han selvfølgelig aldri slutte å mase;)

Lykke til!

Skrevet

Prøv å sysselsette hunden. Kanskje den kan lete etter godbiter, som du gjemmer rundt omkring. Min hund elsket det. Vi gikk ut på kjøkkenet og han satte seg og ventet der, mens jeg gikk inn i stuen og gjemte godbiten. Så gikk jeg ut igjen på kjøkkenet og sa: "Finn!" Og han spratt opp og løp ut i stuen og lette både høyt og lavt. Jeg kunne også gjemme små baller. Jeg bare viste han hva han skulle lete etter, og når han fant ballen så kom han stolt tilbake, og rett tilbake til kjøkkenet for å gjøre det på nytt.

Hvis hunden liker å ligge og tygge på bein, så kanskje det kan roe den ned. Min likte okseører, og drev og tygget på det og bar på det, til det var oppspist.

Gå en lang tur med den og prøv å overse pipingen hvis den fortsetter med det når dere kommer inn igjen. Ros med en gang den er stille. Rolig rosing, med lav beroligende stemme.

Ellers må du ikke styre rundt med pipingen, eller kjefte på den. Hunden er bare urolig på ny plass, og trenger litt tid på å finne roen. Bare vær rolig rundt den, så roer den seg nok etter hvert. Og neste gang du skal passe den, går det nok helt fint.

Skrevet

Ellers kan du også prøve å sitte og gjespe når den ser på deg. Det er et dempende signal for hunder, så kanskje den roer seg, og begynner å gjespe selv. Det er litt artig når det funker, men spørs vel hvor urolig hunden er. Du får prøve;)

Skrevet

Den roet seg til slutt med å ligge i gangen på et teppe. I dag er den slått ut av varmen og bare ligger, så her er det forskjell på dagene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...