Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lovet mine barn på 2,5 og 4,5 at vi skal gå til anskaffelse av et dyr.... Vi skal ikke ha hund, orker ikke tanken på å måtte gå turer i tide og utide....

Skal heller ikke ha ku, hest, gris eller geit :fnise: da vi ikke har plass...

Så da tenkte jeg litt på kanin... Kan de bo i bur ute hele året - eller blir vinteren for kald. Kan de i så fall bo i garasje/utvendig bod?

Hva gjør man egentlig med en kanin?

Har den i bur, koser den, gir den mat og drikke?? Skifter litt på buret innimellom... Er det flere oppgaver?

Noen som har erfaring med kanin og barn? Eller bare med kanin....

har null peiling - så dette kan bli spennende....

Videoannonse
Annonse
Gjest kanineier
Skrevet

Hei!

en kanin trenger endel den å! alt det vanlig med renhold, mat osv. Men den må også få gå løs i huset, og gjerne luftes ute.

Ja, de kan bo ute, en av mine bor ute, i fjøset,men blir ofte 20 minus der ute, men det er bare å gi den et varmt hus med mye høy i. Den må tilvennes å bo ute.

Når det gjelder unger, så synes ikke jeg at unger-kanin er en god kombinasjon. Kaninen er sterk, mange liker heller ikke å bli løftet og bært på. Det er lett at den spreller slik at ungen mister den, eller at den klorer ungen opp.

Her har jeg kaninen slik at den bor på kjøkkenet, har buret der, men det er åpent hele tiden. de er renslige å går i buret sitt når de må noe.

Så helt ærlig, så synes jeg du heller burde kjøpe en hamster eller rotte til barna dine, om du vil gi de et dyr.

Gjest Gjest
Skrevet

Er det uaktuelt med katt? Du må selvfølgelig anskaffe dyret for din egen del, ikke for barnas. Så skaff et dyr du ønsker å ta vare på. Har du ikke spesielle ønsker om å ha akkurat en kanin eller en katt, så la være.

Jeg vil først og fremst ikke anbefale burdyr, fordi det krever mye av eieren å gi disse dyra et ok liv. Samtidig er det alt for lett å gjøre minimalt ut av dyreholdet og la dyret sitte 24/7 der inne i buret.

Du kan jo tenke deg selv; kaninen er et ganske stort dyr, som er skapt for å løpe kjapt (kaninen løper raskere enn en hare), bevege seg rundt og gresse hele dagen og kommunisere med naboene i kolonien. Kaniner er veldig sosiale dyr. Egentlig er det galskap at det i det hele tatt er tillatt å holde kaniner i bur spør du meg.

Så for å oppsummere; Nei, det er ikke nok å ha kaninen i buret og klappe litt på den og gi den fór og vann. Du kan ha den ute, men da bør den ha stor plass å boltre seg på. Og få hyppig omgang med dere mennesker og turer ut av inngjerdingen. Inne bør den gå løs så ofte som mulig, og få turer ut. Kaniner kan fint lære seg å bli renslige inne forrsten.

Små barn er vanligvis ikke særlig kompatible med kaniner. Det er sarte dyr som ikke finner seg i hva som helst, og vil ikke kunne håndteres av så små barn.

På en måte vil jeg si at det er like mye jobbe med en kanin som med en hund faktisk.

Skrevet

I tillegg er kaniner mye mye mindre tillitsfulle enn hunder. Du må jobbe mye med en kanin for å få den til å stole på deg - ville kose. Våre kaniner løper ute i det fri og har det helt perfekt når de kan ligge og sole seg lengst mulig vekke fra unger og andre skremmende ting. Jeg får helt vondt av å se på de store kaninene som bor i bittesmå dyr i dyrebutikker.

Hva med marsvin? (Det kan hende jeg tenker at det er et bedre inne-/barnedyr bare fordi jeg ikke har hatt det selv). Om du er obs på ledninger og andre selvsagte ting, kan jo det gå mye inne. Det er selskapsdyr det også, så du bør helst kjøpe to.

Men med så små barn kommer det dyret du evt. kjøper til å bli ditt ansvar. De klarer ikke å ta vare på det dyret i hele tatt hverken med å gi det mat eller annet stell, og du må være svært observant når det er kosetid. Jeg ville heller bedt de vente litt til de var store nok til å ta vare på dyret selv - og det er en del år til.

Gjest gjest- silje
Skrevet
I tillegg er kaniner mye mye mindre tillitsfulle enn hunder. Du må jobbe mye med en kanin for å få den til å stole på deg - ville kose. Våre kaniner løper ute i det fri og har det helt perfekt når de kan ligge og sole seg lengst mulig vekke fra unger og andre skremmende ting. Jeg får helt vondt av å se på de store kaninene som bor i bittesmå dyr i dyrebutikker.

Hva med marsvin? (Det kan hende jeg tenker at det er et bedre inne-/barnedyr bare fordi jeg ikke har hatt det selv). Om du er obs på ledninger og andre selvsagte ting, kan jo det gå mye inne. Det er selskapsdyr det også, så du bør helst kjøpe to.

Men med så små barn kommer det dyret du evt. kjøper til å bli ditt ansvar. De klarer ikke å ta vare på det dyret i hele tatt hverken med å gi det mat eller annet stell, og du må være svært observant når det er kosetid. Jeg ville heller bedt de vente litt til de var store nok til å ta vare på dyret selv - og det er en del år til.

Helt enig!!

Hadde aldrig valgt en kanin da de krever at man arbeider med dem, for at de skal kunne koses med, og barna dine er veeldig små med tanke på dyr!

Jeg fikk meg hund selv, ja barnet mitt hadde lyst på dyr, men hunden var for min egen del, fordi det er jeg som er den voksne og vet hva en hund trenger!

Hunden er mitt ansvar, og det er jeg som sørger for at den har alt den trenger!

Derfor bør du tenke på om du ønsker et dyr og hvilket dyr du selv vil ha og ta vare på, da det er du som MÅ ta vare på dyret!!

Et dyr krever altid arbeid og deltakelse!!

Gjest emmeline
Skrevet
Jeg har lovet mine barn på 2,5 og 4,5 at vi skal gå til anskaffelse av et dyr....

Dette burde vel ikke alene være grunn nok til å skaffe seg et dyr.

har null peiling - så dette kan bli spennende....

Da burde du skaffe deg litt peiling før dere går til anskaffelse av et levende dyr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...