Gå til innhold

Dagbok - min graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte jeg skulle starte min egen dagbok, få ut litt tanker og følelser, samt at det kanskje er spennende for andre som har termin i nærheten av meg :)

I det siste har jeg vært veldig kvalm på morgenene, veldig ømme bryster, vondt i magen (føltes som menssmerter, men den kom aldri), gikk ofte på do og løs mage. Er ikke sikker på om det med løs mage er et symptom, men det hadde i hvert fall jeg. Hadde mensen sist i slutten av mars, og sluttet deretter på pillen med en gang. Samboeren min og jeg hadde veldig lyst på en liten en, og vi sa at blir det noe så blir det noe. Vi regnet ikke med at det ville bli noe så fort, så vi hadde ikke så store forventninger. Dagene gikk, og mensen den kom aldri. Først tenkte jeg ikke så mye på at jeg kunne være gravid, tenkte bare at mensen ikke er så regelmessig nå som jeg nettopp hadde sluttet på pillen. Fikk flere og flere symptomer på at jeg var gravid, og for et par dager siden testet jeg meg. Og den var søren meg positiv! :) Ventet et par timer, tok en test til for å se, og nok en gang var den positiv. Ringte samboeren min som var på jobb, og han ble såå glad. Han hadde tårer i øynene da han kom hjem, men han ville se selv at testen ble positiv. Så da bar det i vei til apoteket da, og kjøpte nok en graviditetstest. Hehe, må le litt da jeg tenker på det, var jo ikke nødvendig med den tredje testen, men da fikk da samboeren min virkelig se det selv : ) Resten av kvelden lå vi på sofaen, så på film og snakket lenge om hva som kommer til å skje framover. Vi går virkelig en spennende tid i møte :)

I går tok vi en tur på helsestasjonen her i nærheten. Fikk snakket med en helsesøster om tiden fremover, hva vi skal tenke på og hva som venter oss. Var en veldig hyggelig samtale, og vi fikk vite at vi kunne ta kontakt med lege/jordmor ca 10 uker etter sist mens. Så da skal vi til jordmor i midten av juni ca. Gleder oss stoort! : D

Samboeren min ringte sine foreldre med en gang vi fikk vite at jeg var gravid, og de jublet! Sa de var så stolte av oss, og gleder seg like mye som oss. Nå er det bare å manne seg opp og fortelle det til mine foreldre, hehe. Men det går nok bra :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer!

Det er eget dagbok-forum her - be om å få flytta tråden dit :)

Skrevet

Da har jeg bedt å få flytte tråden :)

Som jeg gleder meg til å være over de 12 ukene, rettere sagt; gleder meg til kvalmen er borte. Er veldig slitsomt, kvalm absolutt hele dagen, fra jeg står opp til jeg legger meg. Det hjelper såklart å spise, men det går ikke lenge før den er tilbake igjen. Er heller ikke sikker på hvor mange uker jeg er på vei, så blir spennende å komme til jordmor i midten av juni.

Er det noen her som har et lite tips på hva jeg kan spise når kvalmen blir som verst? Har lest at for noen hjelper det å spise noe som er salt? Er dette riktig?

Isåfall skal jeg alltid ha noe i vesken som er salt : p

Dagene går veldig mye til å tenke. Tenker på hvordan det vil gå videre i svangerskapet, hvordan babyen vil se ut, fødsel, navn, babyutsty, osv. Er veldig mye man må forbedere seg på, men det beste er å ta litt etter litt. Vi har allerede funnet babysenga vi har lyst på, vet hvor den skal stå til og med. Hihi, som jeg gleder meg! :sjenert:

Skrevet

Har hørt at salte kjeks som Ritz hjelper...

Ingefær skal også hjelpe mot kvalme.

Evnt sånn reisesyke-bånd eller reisesyketabletter.

Skrevet

Ingefær kapsler hjelper på kvalmen.

Skrevet

De kapslene var gode som gull for meg! Slapp unna ingefærsmaken også. ;)

Skrevet

Åh, takk for tipset ang. de ingefær kapslene!

Kjøpte de i dag, og de funket med en gang! :D

Gjest soffy
Skrevet
Åh, takk for tipset ang. de ingefær kapslene!

Kjøpte de i dag, og de funket med en gang! :D

Hmm, trodde butikkene var stengt i dag? :klø: Anyways, gratulerer :)

Skrevet

Hehe, vært en tur i Sverige i dag ;)

Skrevet

Da har jeg endelig fått fortalt om graviditeten til min familie. Tror de ble relativt sjokkerte, men jeg syns at de tok det bra. Er godt å få fortalt det, og få det ut av verden. Nå er jeg en bekymring mindre : )

Nå er det bare å få byttet fastlege, siden jeg ikke er født og oppvokst i Oslo.

Flyttet hit i fjor sommer, så er ikke så kjent med legene her. Gleder meg til å få kommet meg på første kontrollen og se at alt er bra :) Hvis det er noen andre her som tilhører bydel Grünerløkka, så kom gjerne med forslag.

Kvalmen er fortsatt like ille som før, men nå har jeg lært meg forskjellige metoder for at den skal avta/bli bedre. Gleder meg til den blir borte! :)

Skrevet
Da har jeg endelig fått fortalt om graviditeten til min familie. Tror de ble relativt sjokkerte, men jeg syns at de tok det bra. Er godt å få fortalt det, og få det ut av verden. Nå er jeg en bekymring mindre : )

Nå er det bare å få byttet fastlege, siden jeg ikke er født og oppvokst i Oslo.

Flyttet hit i fjor sommer, så er ikke så kjent med legene her. Gleder meg til å få kommet meg på første kontrollen og se at alt er bra :) Hvis det er noen andre her som tilhører bydel Grünerløkka, så kom gjerne med forslag.

Kvalmen er fortsatt like ille som før, men nå har jeg lært meg forskjellige metoder for at den skal avta/bli bedre. Gleder meg til den blir borte! :)

Bra at du har fortalt det til foreldrene dine. :)

Det vil gjøre situasjonen mye bedre!

Håper alt er fint med deg og babyen i magen!

Skrevet

Gratulerer med graviditet! Spennende når du vet termin!

Skrevet

Tusen takk for fine svar :)

I det siste har jeg trodd at kvalmen begynte å avta, men der trodde jeg feil. Har vært skikkelig dårlig i et par dager nå, så dårlig at jeg ikke har orket å stå opp en gang. Det er veldig ille, og det har ikke vært noe som har hjulpet. Ikke å drikke, spise, eller ta ingefær kapsler.. Vil bare synke langt ned i jorda :P Dette er veldig slitsomt. Noen andre som har har/hatt det sånt? Når pleier det å gå over for de fleste?

Ellers har jeg byttet fastlege, og skal ha første svangerskapskontroll neste uke.

Gleder meg masse! Vet ikke heelt hva de gjør på en sånn kontroll.. Men vanlig allmenn leger bruker vel ikke ultralyd?

Skrevet

Denne dagbok skrivingen går litt tregt nå, det beklager jeg.

Er i så elendig form om dagen, at jeg ikke orker noe.

Har null energi til andre ting, men det kommer jo seg : )

På tirsdag er det som sagt første kontroll, og vi gleder oss! :ler:

Skrevet

lykke til på tirsdag!

Skrevet
lykke til på tirsdag!

Tusen takk :)

Skrevet (endret)

I dag har jeg og samboeren vært på første svangerskapskontroll.

Kom inn til lege, snakket om diverse ting, svarte på eventuelle spm,

fikk informasjon og diverse papirer. Tok blodprøver, og fikk svar på urinprøven.

Jeg hadde 1+ i eggehvite i urinen, men jeg har slitt med ekstra utflod nå etter jegble gravid, og det kunne være dette som gjorde utslaget. Skal levere ny urinprøve om 1-2 uker. Får håpe den er mer normal da. Alle mulige tanker flyr gjennom hodet når jeg fikk denne beskjeden. Jeg er også gravid for første gang, og helt ny på dette. Er det noen andre som har opplevd det samme? Håper på svar! :sjenert:

Endret av Ltf89
Skrevet
I dag har jeg og samboeren vært på første svangerskapskontroll.

Kom inn til lege, snakket om diverse ting, svarte på eventuelle spm,

fikk informasjon og diverse papirer. Tok blodprøver, og fikk svar på urinprøven.

Jeg hadde 1+ i eggehvite i urinen, men jeg har slitt med ekstra utflod nå etter jegble gravid, og det kunne være dette som gjorde utslaget. Skal levere ny urinprøve om 1-2 uker. Får håpe den er mer normal da. Alle mulige tanker flyr gjennom hodet når jeg fikk denne beskjeden. Jeg er også gravid for første gang, og helt ny på dette. Er det noen andre som har opplevd det samme? Håper på svar! :sjenert:

Ja, jeg har opplevd dette mange ganger iløpet av svangerskapet mitt, men det har aldri vært noe farlig. Bare proteiner og utflod eller noe lignende. Hadde det nå sist også-men de sier de skal ringe dersom det er noe. Det har det som sagt aldri vært! Så du kan nok slappe av. :)

Skrevet
Ja, jeg har opplevd dette mange ganger iløpet av svangerskapet mitt, men det har aldri vært noe farlig. Bare proteiner og utflod eller noe lignende. Hadde det nå sist også-men de sier de skal ringe dersom det er noe. Det har det som sagt aldri vært! Så du kan nok slappe av. :)

Tusen takk for svar! :)

Hvordan er det med deg?

Ikke lenge igjen nå :)

Skrevet
Tusen takk for svar! :)

Hvordan er det med deg?

Ikke lenge igjen nå :)

Bare hygelig! :)

Nei, hadde termin på fredagen-men ingenting ser ut til å skje enda. Må smøre meg godt inn med tålmodighet ja!

Alt er fint ellers, bare litt sliten. Tungt å gå høygravid!

Hvordan går det med deg da? Og kvalmen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...