Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må motta sosialstønad i en periode. Saksbehandler advarte meg mot at navnet mitt kom inn i systemet. Jeg trenger desperat penger, men vil ikke at navnet mitt skal knyttes til "å gå på sosialen", selv om det nok er bare for noen måneder.

ALLE tanker som dukker opp hos dere som leser, er jeg interessert i å høre! :-)

Videoannonse
Annonse
Gjest Marlo
Skrevet

Saksbehandleren advarte mot at navnet kom i systemet?

Det er jo ikke slik at ALLE kan se navnet ditt i det systemet...så jeg skjönner ikke hva den personen tenkte på.

Er da vel ingen skam å gå på sosialen, mange må det i korte og lengre perioder.

Har selv värt nödt for å gå på sosialen en periode som var vanskelig i livet mitt, men jeg fölte da aldri noe skam eller ble redd for at navnet mitt ble knyttet til sosialstönad.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg syns det er en skam å gå på sosialen. Vitner om at du mangler kontroll på livet ditt.

Gjest Dora Flanica
Skrevet

Jeg tenker som så at en person som går på sosialstønad kan være i en vanskelig økonomisk situasjon for en periode, (f.eks når man har en søknad om trygd/attføring til behandling inne på nav og at stønaden er til hjelp den perioden man ikke har penger), ordne depositum eller få penger til en livsnødvendig ting Jeg har selv opplevd å gå på sosialkontoret for å ordne depositum til leiligheten min, og kjenner flere som har måttet gå på sosialen i kortere perioder av de ovennevnte grunnene. Så nei, jeg tenker ikke negativt om folk som benytter seg av sosialen i kortere perioder.

Men folk som benytter seg av det for å slippe å arbeide har jeg lite til overs for.

Gjest Glør
Skrevet

Det eneste systemet du blir registrert i er sosialkontorets eget. Personvernet står veldig sterkt når det gjelder slike ting, så ingen andre får vite det.

Gjest Gjest
Skrevet

Synes også det var en rar kommentar, at du kom inn i systemet.

Bor du på et lite, gjennomsiktig sted? For i så fall kan jeg kanskje skjønne det, taushetsplikten er nok vanskeligere å overholde på steder hvor alle kjenner alle.

Skrevet

Bor i en storby. Regner med at alle ansatt i NAV i hele norge kan se navnet min knyttet til sosialstønad, dersom jeg blir registert der.

Kjenner to som jobber i NAV og en av dem kan da tenkes å være nysgjerrig på hva jeg driver med, mens den andre kan tenkes å være nysgjerrig på hva jeg lever av for tiden.

Gjest loren
Skrevet

Det er kun navvansatte i din kommune, samt forvaltning hvis de trenger det, som har tilgang til å se på deg og dine saker.

Jeg jobber i nav i en annen kommune enn den jeg bor i, og kan ikke lete opp naboen om jeg skulle føle for det.

Det er heller ikke alle navansatte som har tilgang til sosialsystemet, så selv om de kan se at du har fått utbetaling av typen sosialstønad, så kan de ikke nødvendigvis gå inn og lese i saken din.

Litt på siden, men... Vitner forøvrig om dårlig arbeidsmoral hvis en ansatt bruker tid og krefter på å gå inn og kikke på venner og bekjente i arbeidstiden... Blir flau på deres vegne...

Skrevet
(...) Litt på siden, men... Vitner forøvrig om dårlig arbeidsmoral hvis en ansatt bruker tid og krefter på å gå inn og kikke på venner og bekjente i arbeidstiden... Blir flau på deres vegne...

Ikke er det lov heller. Selv om en har tilgang til arkivet har en kun lov til å lese saker som en arbeider med, og ikke saker en er nysgjerrig på. Så dersom en skulle høre noe om egen sak "ute på gaten" kan en anmelde trygdetjenesten (NAV og Sosialsenter) for brudd på taushetsplikten. Dette er forøvrig et brudd som blir betraktet som alvorlig siden vi lever i et samfunn der personvernet står sterkt, og vi har verdier om at alle som trenger hjelp skal få hjelp uten å være redde for at deres personlige opplysninger blir overlevert andre.

Ellers er det slik at Sosialsenteret har flere arbeidsoppgaver enn bare utbetaling av sosialstønad. Dermed kan en ikke stemple mennesker som går inn på Sosialsenteret som sosialklienter, skjønt mange kan nok likevel oppleve dette som stigmatiserende.

Skrevet

Å få penger fra sosialkontoret er vel ingen drømesituasjon, men mange må ha hjelp i en perioode. Ta imot pengene med rak rygg og bruk pengene fornuftig.

Skrevet

Hvor mange år tar det før navnet mitt blir slettet fra systemet?

Jeg har tilfeldigvis søkt jobb i NAV i samme kommune, og nevnte det for saksbehandler. Da nikket hun og smilte, og jeg tolket det som om hun tenkte at de da kanskje ville søke opp mitt navn ifb m research på kandidatene til stillingen...

Jeg har null penger og ingen eiendeler, kun en liten BSU-beholdning. Hva vil jeg få i støtte?

Skrevet (endret)

Jeg har tilfeldigvis søkt jobb i NAV i samme kommune, og nevnte det for saksbehandler. Da nikket hun og smilte, og jeg tolket det som om hun tenkte at de da kanskje ville søke opp mitt navn ifb m research på kandidatene til stillingen...

Jeg har null penger og ingen eiendeler, kun en liten BSU-beholdning. Hva vil jeg få i støtte?

De kan kontakte referanser du har oppgitt. Ellers har de ikke lov til å snoke i arkivet sitt og lese saken din når de vurderer din jobbsøknad. Som sagt, å lese en sak skal ha et mål, det skal altså gjelde selve saken. Dermed har de ikke lov til å lese denne for moro skyld eller i forbindelse med andre gjøremål.

Hva du får i støtte avhenger av hvilket grunnlag du har for å få stønad. Vilkårene for å få stønad er ikke nødvendigvis de samme, og stønad kan bli innvilget utfra en individuell begrunnelse.

Endret av Bobeline
Skrevet
Jeg syns det er en skam å gå på sosialen. Vitner om at du mangler kontroll på livet ditt.

Det er ikke alltid det er hva man gjør eller ikke gjør som resulterer i at man må be sosialtjenesten om hjelp. Har du tenkt på det noen gang? Det er et sikkerhetsnett for de som stiller aller svakest i samfunnet, og for mange er det kun snakk om å få litt hjelp i en overgangsfase. Hvorfor skal de skamme seg?

Det er de som automatisk stempler og stigmatiserer brukerne av sosialtjenesten som burde skamme seg.

Skrevet

Du vil nok få beskjed om å ta ut det du har på BSU.

Skrevet

Når navnet ditt er i systemet vil saken være aktiv så lenge du mottar sosialhjelp. Etter tre måneder uten at du har mottatt sosialhjelp blir saken passivisert, men navnet vi likevel ligge inne i systemet i ganske lang tid.

Skrevet

Må også poengtere at du faktisk HAR penger. BSU er sparepenger som jo nettopp MÅ brukes til å forsørge en selv i dårlige tider.

Skrevet

Hvorfor melder du deg ikke arbeidsledig og kan motta dagpenger fra NAV istedet for sosialpenger?

Gjest Glør
Skrevet
Hvorfor melder du deg ikke arbeidsledig og kan motta dagpenger fra NAV istedet for sosialpenger?

Ikke alle har krav på dagpenger, og noen må også vente pga karantene av ulike grunner.

Skrevet
Ikke alle har krav på dagpenger, og noen må også vente pga karantene av ulike grunner.

Det er sant. Tenkte ikke på det istad. Men det finnes unntak på karantenetiden også. Det gjorde det allefall den gangen jeg gikk arbeidledig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...