ynskje Skrevet 29. mai 2009 #1 Skrevet 29. mai 2009 Tidligere i dag kom jeg plutselig på noe jeg hadde hørt for noen år siden. En jeg kjenner fortalte meg at hvis du har akvariefisk som er syke, og er i ferd med å dø, er det mest humane å gjøre å avlive de ved å koke de. Jeg syntes dette høres helt grusomt ut, og absolutt ikke noe humant ut. Finnes det noen sannhet i dette? Hadde jeg hatt syke fisker tror jeg heller at jeg ville ha latt de "lide" og dø av seg selv, enn å drepe de ved overnevnt måte.
Aurora M. Skrevet 29. mai 2009 #2 Skrevet 29. mai 2009 Hei! Jeg har selv hatt akvarie i hele mitt liv, og er nok skyldig i en rekke "barmhjertighetsdrap" på den måten du beskriver. Kokende vann i en kjele, opp med fisken i hov, og ned i kjelen. Død på 1 sekund! Ingen bedre måte å gjøre det på spør du meg. Og ja, det må til noen ganger, på samme måten som jeg har kverket et utall halvdøde småfugler og mus som katta har kommet inn med. Dvs. jeg koker ikke de, men slår de hardt i bakhodet med en stein. Slår man riktig og hardt nok, så dør de momentant. Og dette sier Aurora, verdens største dyreelsker! Personlig synes jeg det andre alternativet ditt høres grusomt ut.
S_Dreams Skrevet 29. mai 2009 #3 Skrevet 29. mai 2009 Jeg har selv hørt dette, men man gjør det bare med små fisk. Med store fisk tar det for lang tid før de dør. Selv syns jeg det er best å gjøre det med kniv, men det er svært sjelden jeg har gjort det. Håper alltid de vil komme seg igjen, og lar det nok noen ganger gå for langt, dessverre. Så lenge det er liv er det håp, ikke sant...
ynskje Skrevet 3. juni 2009 Forfatter #4 Skrevet 3. juni 2009 Nå har jeg sett for meg at fisken er i live en stund i det kokende vannet og kaver rundt i smerte, men hvis de dør med en gang ser jeg jo at å avlive de på denne måten kanskje er det beste.
puck Skrevet 4. juni 2009 #5 Skrevet 4. juni 2009 Har aldri tenkt tanken på å koke en syk fisk, det er jo bare å kakke den i hodet med en hammer. Enkelt og greit. Helt ærlig, har dere ikke noen følelser for fiskene deres? De er jo så sære og forskjellige. Per i dag har jeg ikke fisk, men har hatt og ekser har hatt og fisker er dyr de også. Skal man koke undulaten hvis den blir syk? Det blir jo samme eller?
minienthe Skrevet 4. juni 2009 #6 Skrevet 4. juni 2009 Skal man koke undulaten hvis den blir syk? Det blir jo samme eller? en undulat er vesentlig større en guppyer og små tetra. en gjennomsnittsguppy er steindød det sekundet den treffer det kokende vannet. større fisk skal selvfølgelig ikke kokes.
Aftensol Skrevet 4. juni 2009 #7 Skrevet 4. juni 2009 Onkelen min hadde en syk gullfisk og fant ut at han skulle koke den.. Han kokte opp vannet og kastet fisken oppi, men den spratt bare utav igjen med en gang.. Så han endte nok opp med å skålde fisken mer enn å ta livet av den.. Han tok selvfølgelig en pose og kakket fisken med en kjøttklubbe/hammer (kom ikke på noe bedre ord men en en sånn klubbe som man banker kjøttet med.. ) Så jeg har alltid trodd at det var bedre å koke opp vannet med fisken i.. Har ikke hatt fisk på mange mange år, så jeg har ikke vært borti problemstillingen selv... Men med induksjon så vil jeg tro det skal gå greit å koke opp vannet med fisken i, men med vanlig komfyr, så vil det jo ta litt lang tid når jeg tenker meg om... Men til gjengjeld så koker man jo krabber levende, de kokes opp sakte.. Og i følge faren min, så merker de ikke at de blir kokt siden det blir gradvis varmere.. Nå synes jeg krabber er godt, og vil egentlig ikke vite om de får vondt eller ikke
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2009 #8 Skrevet 4. juni 2009 Du har fisken i kokende vann - ikke i kaldtvannet. Dette gjelder som tidligere sagt: små fisker. Selv en liten gullfisk er alt for stor til å kokes.
Silmarill Skrevet 4. juni 2009 #9 Skrevet 4. juni 2009 Legge en halvdød fisk ned i fosskokende vann er humant, mere humant enn at den lider. En halvdød fisk kan du også ta opp av vannet og legge den på en fjæl å kappe hodet av den - raskt vel og merke! Jeg har aldri gjort dette med mine halvdøde fisker men fått samboer til å gjøre det!
Kamikatze Skrevet 4. juni 2009 #10 Skrevet 4. juni 2009 Onkelen min hadde en syk gullfisk og fant ut at han skulle koke den.. Han kokte opp vannet og kastet fisken oppi, men den spratt bare utav igjen med en gang.. Så han endte nok opp med å skålde fisken mer enn å ta livet av den.. Han tok selvfølgelig en pose og kakket fisken med en kjøttklubbe/hammer (kom ikke på noe bedre ord men en en sånn klubbe som man banker kjøttet med.. ) Så jeg har alltid trodd at det var bedre å koke opp vannet med fisken i.. Har ikke hatt fisk på mange mange år, så jeg har ikke vært borti problemstillingen selv... Men med induksjon så vil jeg tro det skal gå greit å koke opp vannet med fisken i, men med vanlig komfyr, så vil det jo ta litt lang tid når jeg tenker meg om... Men til gjengjeld så koker man jo krabber levende, de kokes opp sakte.. Og i følge faren min, så merker de ikke at de blir kokt siden det blir gradvis varmere.. Nå synes jeg krabber er godt, og vil egentlig ikke vite om de får vondt eller ikke Kremt! Krabbe eller fisk = fosskokende vann. ALDRI starte med kaldt! Men det er nok best å kakke fisken først, og bruke vannet for å forsikre om at den er fullstendig avlivet. Unntaket er fisk som er for små til å treffe ordentlig. Men det bør la seg gjøre å stramme håven såpass at de kan knipses i svime, før de senles i vannet.
Silmarill Skrevet 4. juni 2009 #11 Skrevet 4. juni 2009 (endret) Uansett, dette har ingenting med akvariefisk å gjøre! De gangene jeg er ute i "den frie" natur for å fiske - og får fisk vel og merke, så kakker jeg den i hodet slik at den svimer av/dør - for så å skjære over gjellenne! Det værste jeg ser er folk som fisker, drar den opp og bare legger den til side! (da ligger den der å gisper etter luft/lider) og dette mener jeg er meget uhumant! Endret 4. juni 2009 av Silmarill
HappySoul Skrevet 4. juni 2009 #12 Skrevet 4. juni 2009 Uansett, dette har ingenting med akvariefisk å gjøre! De gangene jeg er ute i "den frie" natur for å fiske - og får fisk vel og merke, så kakker jeg den i hodet slik at den svimer av/dør - for så å skjære over gjellenne! Det værste jeg ser er folk som fisker, drar den opp og bare legger den til side! (da ligger den der å gisper etter luft/lider) og dette mener jeg er meget uhumant! Sier meg sterk enig der. Grunnen er noe med at fisken smaker bedre da? Mener vertfall å ha hørt det en gang.. Selv synes jeg det hørtes forferdelig å kaste fisken oppi kokende vann tidligere, lot dem heller ´lide´- vrenger meg bare av å tenke på det. Tenkte jo at, jo denne fisker ser nok glad og pigg ut i morgen. Synet som møtte meg var heller tvert om en død fisk. Tok til meg vett og begynte som sagt å slippe dem oppi kokende vann, da lar jeg det koke skikkelig, slipper ikke fisken oppi straks det begynner. Fiskene dør momentant. Det var Guppyer som jeg hadde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå