Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Gitt at en person med 400 000 i inntekt mottok forskudd på arv i form av aksjer til verdi av 1,4 mill i begynnelsen 2008, dette selskapet øker egenkapitalen kraftig i løpet av det året. I år 2009 mottar arvtaker et utbytte på 1 mill fra selskapet h*n arvet aksjer i.

Hvor stor blir skatten på utbyttet? Vil det være noe skjermingsfradrag her? Har inntekt noe å si?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest31
Skrevet
Gitt at en person med 400 000 i inntekt mottok forskudd på arv i form av aksjer til verdi av 1,4 mill i begynnelsen 2008, dette selskapet øker egenkapitalen kraftig i løpet av det året. I år 2009 mottar arvtaker et utbytte på 1 mill fra selskapet h*n arvet aksjer i.

Hvor stor blir skatten på utbyttet? Vil det være noe skjermingsfradrag her? Har inntekt noe å si?

28% av 1,mill. Kr 280 000,-, ikke noe skjermingsfradrag. Da måtte han ha solgt aksjen.

Skrevet

Inntekt har ikke noe å si. Det bare enkelte gjester på Hegnar-forumet som mener det.

Jeg tror det er 28% skatt på alt utbytte, men jaggu ble jeg usikker.

Skjermingfradraget gjelder for aksjer som du har beholdt over nyttår. Men ble veldig usikker på om det gjaldt utbytte også.

F.eks, skjermingsfradraget beregnes av gjennomsnittelig nibor-rente. La oss si at det er på 5%. Da kan aksjen stige med 5% hvert år, og etter x antall år så selger du, da dekker skjermingsfradraget alt, fordi du var så snill og sitte med aksjen i lengre tid.

Om intensjonen var at du kunne få 5% utbytte hvert år, og ikke skatte av det, er jeg usikker på.

Skrevet

Takk for svar, var faktisk pga Hegnar-forumet jeg ble litt usikker. Men da er det hvertfall ikke MER enn 28% da. Får holde av det, og så får jeg se når regningen kommer neste år.

Gjest Gjest
Skrevet

Her var det mye synsing, uten at det ser ut som de har uttalt seg har greie på det de skriver om.....

Arv av aksjer er vel noe av det mest kompliserte du komme borte i innen skatteretten...

Hovedregelen er at arving trer inn i arvelaters inngangsverdi og skjerming, skatteloven § 10-33. Men hvis arveavgiftsgrunnlaget er lavere enn givers inngangsverdi settes inngangsverdien til max arveavgiftsgrunnlaget, skatteloven § 9-7. Det er særregler for verdsettelse av arveavgiftsgrunnlaget for ikke børsnoterte aksjer, og det kan også være aktuelt med gjennomskjøring hvis det har vært feting av selskapet kun for å redusere arveavgiften.

Hvis arvingen har trådt inn i alle skatteposisjoner til arvelater vil ubenyttet skjerming kunne brukes for å redusere skatten på utbyttet. Utbytte er kapitalinntekt med 28% skatt, men man får altså fradrag for skjerming før fastsettelse av alminnelig inntekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...