Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2009 #1 Skrevet 29. mai 2009 11 åringen har fått innvilget ukelønn/lommepenger på betingelse av at hun gjør noe hus- og hagearbeid. Denne uka har hun vært opptatt hver ettermiddag, pga trening, venner, bursdag etc, så hun har egentlig ikke gjort noe som helst. I dag ber hun om 100 kr til lommepenger. Hun sier hun har tatt ut av oppvaskmaskina "flere ganger", men det var kun en gang, og da hadde allerede jeg tømt halvparten av den. Hun hadde kalkulert med denne 100-lappen som hun sier, for hun skal til byen i morgen med en venninne. Hva skal man si? Planen var jo at ukelønn skulle kobles mot arbeid hjemme, men i praksis har hun ikke tid til husarbeid, og den lille tiden som er til overs på kvelden burde hun jo egentlig bruke på lekser. Samtidig trenger hun jo penger til "private ting", så som is, buss, småtterier. Penger til større ting (klær, sko) får hun uansett når hun trenger det. Skal vi kutte ut ukelønn når det ikke fungerer etter intensjonen, eller skal hun få, men uten at det stilles krav til plikter hjemme?
Inx Skrevet 29. mai 2009 #2 Skrevet 29. mai 2009 11 åringen har fått innvilget ukelønn/lommepenger på betingelse av at hun gjør noe hus- og hagearbeid. Denne uka har hun vært opptatt hver ettermiddag, pga trening, venner, bursdag etc, så hun har egentlig ikke gjort noe som helst. I dag ber hun om 100 kr til lommepenger. Hun sier hun har tatt ut av oppvaskmaskina "flere ganger", men det var kun en gang, og da hadde allerede jeg tømt halvparten av den. Hun hadde kalkulert med denne 100-lappen som hun sier, for hun skal til byen i morgen med en venninne. Hva skal man si? Planen var jo at ukelønn skulle kobles mot arbeid hjemme, men i praksis har hun ikke tid til husarbeid, og den lille tiden som er til overs på kvelden burde hun jo egentlig bruke på lekser. Samtidig trenger hun jo penger til "private ting", så som is, buss, småtterier. Penger til større ting (klær, sko) får hun uansett når hun trenger det. Skal vi kutte ut ukelønn når det ikke fungerer etter intensjonen, eller skal hun få, men uten at det stilles krav til plikter hjemme? Kan hun ikke bidra med å lage eller hjelpe til å stelle i stand til frokost, lunsj eller middag eller noe sånt i løpet av helgen ?
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2009 #3 Skrevet 29. mai 2009 Har hørt om barn som har fått en "startsum" (tror det var 50 kroner) i ukelønn. For å få disse pengene måtte de gjøre de "opplagte" tingene (rydde rommet en gang i uka, rydde bort fra bordet etter seg osv.). Og så fikk de 5-10 ekstra for hver gang de hadde gjort noe annet (tømt ut av oppvaskmaskin, klippet gresset osv.). Disse ekstratingene ble krysset av på en liste slik at det ikke var tvil om at maskinen var tømt 2 ganger og ikke "mange" ganger! På den måten får de litt penger, men kan tjene mer dersom de bidrar mer. De barna jeg hørte det ble brukt på var i hvert fall veldig ivrig på ekstrajobbing.
Chakoya Skrevet 29. mai 2009 #4 Skrevet 29. mai 2009 (endret) Jeg synes det er en fin ide at man lærer seg til at ; skal man få, må man også gi litt tilbake. Slik møter man det i arbeidslivet i senere alder også. Lønnen får man ikke uten å jobbe. Man må jobbe for å få lønn. Vet ikke hvor travelt det er der hjemme hos dere. Men har dere noen smutthull dere ser hvor det går an å legge tilrette for at hun kan få gjort litt husarbeid mot at hun får litt ukelønn? Ukelønn er kjempe fin trening blandt annet for å få barna til å lære seg verdien av hva penger er. Og at om dem ønsker noe foreldrene ikke kjøper må man spare osv. Det kommer godt med i eldre alder å ha hatt trening på slike ting. Glemte å legge til at : I mange hjem der barn ikke ønsker å bidra med å hjelpe til på hjemmefronten så kan penger virke som fin belønning arbeidet. Det er ikke skadelig for barn å læres opp til at man skal hjelpe til hjemme heller. Og jeg tror det neppe er skadelig at man får litt belønning for arbeidet man gjør. Driver med belønningskjema i forhold til samboers sønn med adhd. Penger har ofte fin effekt på han. Samtidig får han også andre goder når han har opptjent seg nok til å få godene. Nå er det heller ikke slik at vi gir MYE penger for dem oppgavene han gjør, men ved små oppgaver så får han muligheten til å samle seg opp en sum i ny og ne. Han får selvfølgelig noen ekstra penger utenom hverdagslige plikter også. Men det er viktig og at han lærer seg at penger er ikke noe som daler ned fra trær. Og at han skjønner at man må jobbe litt for pengene osv. Endret 29. mai 2009 av Chakoya
Rosalie Skrevet 29. mai 2009 #5 Skrevet 29. mai 2009 Jeg er i mot å linke ukepenger opp mot husarbeid, da det er noe alle bør bidra til uansett. Nå hadde jeg aldri ordning med faste ukepenger, jeg fikk lommepenger når jeg trengte det, men jeg opplevde aldri at foreldrene mine brukte argumentet om at jeg ikke hadde gjort mine oppgaver i det siste som argument for ikke å gi meg penger. De var mer opptatt av at jeg hadde tid til å være barn, og de satte pris på at jeg var ute og lekte og deltok aktivt i flere fritidsaktiviteter.
Gjest Glør Skrevet 29. mai 2009 #6 Skrevet 29. mai 2009 Jeg synes de bør få en startsum som de får uansett, og så heller ha muligheten til å gjøre ekstra oppgaver for ekstra penger.
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2009 #7 Skrevet 29. mai 2009 Signerer Wadjet her. Jeg prøvde først det å knytte lommepenger opp mot plikter. Morsomt utfall for datteren gjorde fint lite og ble heller ikke sur når det ikke kom penger. Jeg gikk over til et system hvor lommepenger var uavhengig av innsats. Som Wadjet skriver så skal alle bidra i huset. Jeg får heller ikke betalt for den jobben jeg gjør hjemme. Jeg gjør ting for familien. Jeg har blitt enig med ungene om hva lommepengene skal gå til og hva jeg betaler utover det. Gradvis så har jeg økt beløpet og ansvaret for diverse innkjøp. Endte opp med at "lommepenger" skulle dekke alt fra klær til kino. viktig at unger får erfaring i det å måtte prioritere og få pengene til å vare til neste lønning. Jeg har kun betalt ekstra når jeg har bedt om en ekstra innsats i forhold til hage, skifte dekk osv.
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2009 #8 Skrevet 30. mai 2009 Vår 11 åring får 50 kr i ukepenger. For det har han faste plikter. En uke setter han inn kopper i oppvaskmaskinen etter middag, neste uke tar han ut av maskinen. Ikke alle dager har han tid, men 2/3 av arbeidet blir utført. I tillegg må han hjelpe med andre ting når vi ber om det uten at han får noe ekstra for det (men det er mye om og men). Skal han tjene ekstra må han gjøre større ting feks klippe plen, støvsuge bil, stable ved etc.
Mamma1 Skrevet 30. mai 2009 #9 Skrevet 30. mai 2009 Jenta mi har også 50 kr, men uten faste plikter. Gidder ikke stå der å nekte henne den 50-lappen fordi "du har ikke ryddet oppvaskmaskinen denne uken"
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2009 #10 Skrevet 30. mai 2009 Gidder ikke stå der å nekte henne den 50-lappen fordi "du har ikke ryddet oppvaskmaskinen denne uken" Men hvis man ikke gidder å lære barna at man må yte for å kunne nyte (for å bruke en klisje), hvordan forbereder man dem til voksenlivet da? Mine barn er ennå små, og de synes det er gøy å hjelpe til, regner med at det blir mer mas med årene. Men jeg ønsker jo å oppdra de til å bli ressurssterke, ansvarsbevisste mennesker, i stand til selv å ta initiativ, og selvhjulpne med det praktiske i hverdagen. Enkelt husarbeid og matlaging er jo en enkel og morsom måtee å lære på!!
liv Skrevet 30. mai 2009 #11 Skrevet 30. mai 2009 Vi hadde skjema vi. en kr for å gå ut med søppela, tre kr for å ta ut av oppvaskmaskin, 2 kr for å rydde av bordet. osv. Ellers var det minus om rommet ikke var ryddig. La oss si det sånn at søstern tjente penger og jeg gikk i null. Noe som var greit for meg for det var jo min skyld.
Gjest Blondie65 Skrevet 30. mai 2009 #12 Skrevet 30. mai 2009 Jeg synes at når man har sagt en ting må man også stå ved det. Har du sagt at husarbeid er knyttet opp mot penger så må du også nekte utbetaling dersom forutsetningen for å få dem ikke er oppfylt. Jeg mener også at man kan gi en fast sum og så kan man øke denne summen ved å delta i plikter. Klart man skal hjelpe til uansett, men når de ikke gjør det? Og ja det er viktig at de leker og har anledning til å være barn, men når det er forholdsvis enkelt å tjene opp ekstra kroner ved å gjøre ting som tar svært lite tid (ta ut søppelet gjør man vel som regel når man er på vei ut likevel) så ser jeg ikke helt problemet. Ungene lærer seg å hjelpe til, de lærer at ting og penger ikke gjør seg selv. Hva er galt med det?
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2009 #13 Skrevet 30. mai 2009 Vi har to gutter på 11 og 15 år. Vi har gjort det slik at de får faste summer for hvilke "jobber" de gjør. Og arbeidet må "godkjennes" før de får pengene. Selvfølgelig ser vi på hvor store de er med hvor mye som kreves. Og enkelte -lette- oppgaver skal de kunne gjøre UTEN å forvente å få betalt. Slik som : dekke av og på bord, rydde opp skolebøker, tømme søppel, hente småting, rydde varer når vi er å handler og slike ting. Og BETALT arbeid er ting som krever noe av dem og tar litt tid. Med faste summer som : 30,-kr for å rydde rommet ferdig før helgen. Denne oppgaven MÅ gjøres. Er ikke rommet ferdig til lørdag blir det trekk i lønna. Frivillig arbeid som er lønnet er blant annet. 20,-kr for vask av 1 bad (vi har to bad) 20,-kr for å støvsuge i første etarsje 20,-kr for å støvsuge i annen etasje På sommeren får de 50 øre for vær løvetann de plukker i hagen. Er det tider da vi vet at de trenger litt ekstra. Er det mye som skal gjøres i hus eller hage vet de at om de hjelper til med det så dukker det kanskje opp ekstra lønn. Dette er penger de fritt kan bruke eller spare. Gjør de ingenting, blir det ingen penger heller. Men er det turer på aktivitetene de skal på, kosekveld på skolen ol. får de penger til dette utenom. Det samme gjelder kinobiletter (godterier må de stå for selv) Spiser vi is eller drikker brus får de selvfølgelig det, men ikke noe "frotsing".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå