Gjest MissBella Skrevet 29. mai 2009 #1 Skrevet 29. mai 2009 Jeg skal til Paris i sommer og da trenger jeg tips. Flere år siden jeg var der sist. Tips om hotel, severdigheter, transport, restauranter +++ tas imot med takk!
Michi Skrevet 29. mai 2009 #2 Skrevet 29. mai 2009 Hei. Du kan søke etter steder å bo på Hostels.com eller Backpackers.com. Jeg anbefaler å finne et hotell i 5. 6. eller 11. arrondissement. Det trenger ikke bli så dyrt og det er fine områder å være i som turist. Jeg regner med at du fikk sett alle de største turistattraksjonene sist du var i Paris, men det tar ikke mer enn en dag å få med seg det viktigste (Eiffeltårnet, Triumfbuen etc.) hvis det frister med gjensyn . Jeg vil absolutt anbefale å ta turen ned i katakombene under byen (jeg har selv vært der en haug med ganger og det slutter aldri å fascinere). Innganga ligger ved metrostoppet Denfert Rochereau og det koster ikke mange euroene å komme inn. Louvre holder gratis åpent den første søndagen i hver måned og hvis du har en del tid til rådighet, vil jeg også anbefale deg å prøve å få billetter i Bastilleoperaen. Det er mulig å få tak i billetter til 5 euro til alle oppsetningene hvis man møter opp halvannen time før forestilling og står litt i kø . Ta også turen innom Montmartre, Le Marais og Ile Saint Louis hvor du får kjøpt verdens beste is i Rue Saint Louis en l'ile (!). Hva som er best av transport avhenger av hvor mange dager du skal være i byen, men kollektivsystemet er effektivt og lett å finne fram i. Det selges tredagers metrokort for turister på alle stasjonene, men hvis du skal være lenger enn det vil jeg anbefale å kjøpe et Carte Navigo Découverte. Dette må du først kjøpe i en av automatene på en av stasjonen: du får en kvittering som du må levere i skranka for å få kortet ditt og så må du tilbake igjen i automaten for å lade det opp for en uke. Franskmennene vet å gjøre ting komplisert, men prisen blir totalt ikke mer enn 20 euro for en uke med transport og det lønner seg absolutt hvis du skal være en stund. Ellers går nattbussene hele natta alle dager i uka, og fungerer som den vanlige kollektivtrafikken med tanke på billetter. Kart over buss, trikk og metro får du på stasjonene. Skal du ut og spise om kvelden, vil jeg anbefale å dra til Latinerkvarteret. Både i rue Saint-André des Arts (metro Saint-Michel) og i rue Mouffetard (metro Place Monge) får du god mat. Det siste er billigst, franskest og ofte hyggeligst . Jeg vil også anbefale å spise på L'Epicerie i rue Montorgueil (nummer 30, metro Châtelet). Etter maten kan du ta turen til Café Universel i rue Saint Jaques (like ved Église du Val de Grace, metro Port Royal) hvor det spilles live (og gratis) jazzkonserter hver kveld. En tur innom Teddys bar i rue Thouin er også obligatorisk (dette er en av sidegatene øverst i rue Mouffetard og du ser baren lett herfra), for her er det god stemning: billige drinker laget på fransk cider og hjemmelagd rom og i tillegg er det hjemmet til katten René som ofte er hjemme rundt happy hour . Det er vel omtrent av hva jeg har å anbefale i denne omganga. Det viktigste er å ta seg tid til å vandre i gatene, smake på maten og nyte et glass vin (som er mye billigere enn øl) eller tre på en kafé. Har du enda med tid til overs, går det også an å ta turen ut til la forêt de Fontainebleau (ca 14 euro tur-retur fra Gare de Lyon) for å puste ut og for buldre eller bare ha piknik på en av steinene ute i skogen .
Gjest emmeline Skrevet 29. mai 2009 #3 Skrevet 29. mai 2009 Oj nå fikk jeg lyst til å reise til Paris! Tror jeg må printe ut Michis innlegg og ta med den dagen jeg skal reise dit, en liten reiseguide
Cata Skrevet 29. mai 2009 #4 Skrevet 29. mai 2009 Plusser på med et par ting. Hvis du ikke har sett Sacre Coeur enda, så er det fint å ta turen dit opp. Fantastisk utsikt fra høyden kirken ligger på. Ellers så må jeg si at jeg hadde stor fornøyelse av rustningsmuseet ved Invalidedomen . Alle har vel hørt vitsen: "Hvilken farge hadde Napoleons hvite hest?" Vel, den står faktisk utstoppet i et bakrom i rustningsmuseet... (Innser at dette neppe vil bli noe hovedturistmål, men er en av mine mer fornøyelige små opplevelser.) Et tredje mål er Luxembourghagen. For det første er det en fin park i seg selv, for det annet likte jeg alle statuene av franske dronninger der. Paris har jo som alle andre store byer sin rikelige andel av statuer, men der var altså alle "damene" på et brett.
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2009 #5 Skrevet 29. mai 2009 Montmartre og Sacre Coeur Det er også verdt å ta en tur ut til Versailles. Og Disneyland da
gard Skrevet 30. mai 2009 #6 Skrevet 30. mai 2009 Hei Kona og jeg var der for noen år siden og her er et Paris reisebrev med bilder, kart, linker etc: http://gardkarlsen.com/Paris_France.htm . De fleste prøver å få med seg Eiffel tårnet, Louvre, Notre Dame, Triumfbuen, Sacre coeur, Versailles, Rodin museum etc etc. Hvor lenge skal du være i Paris? Hva er budsjett for hotell? Paris er en flott by og vi har vært der et par ganger og det er en by med masse ting å se på :-)
Cata Skrevet 30. mai 2009 #7 Skrevet 30. mai 2009 Montmartre og Sacre Coeur Det er også verdt å ta en tur ut til Versailles. Og Disneyland da Og skal man ut til Versailles så lønner det seg å dra tidlig om morgenen... Det er køer herfra til evigheten. Hadde gledet meg veldig til å se det, men ble skuffet for man gikk bokstavelig talt tett som sild i tønne. (Og, nei, jeg hadde ikke forventet å være der alene men det var skikkelig tett.)
Gjest MissBella Skrevet 30. mai 2009 #8 Skrevet 30. mai 2009 Takk for mange bra tips!!! Tror det er snakk om å være der i 3-4 dager. Paris blir som avslutning på turen vår. Forresten, er det enkelt å komme seg frem til Disneyland? Hvis man ikke har bil mener jeg??
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2009 #9 Skrevet 30. mai 2009 Vi meldte oss på en av de smågruppeomvisningene de hadde i Versailles, tror det var 7-8 stk i gruppen og ingen sild i tønne på den turen i hvert fall. Og man fikk se deler som bare var tilgjengelig med guide. Både Disneyland og Versailles er lett tilgjengelig med tog fra Paris.
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2009 #10 Skrevet 30. mai 2009 Louvre holder gratis åpent den første søndagen i hver måned Det var EKSTREMT mye folk der den gratis-søndagen vi var der. Så ta med deg en god pose tålmodighet på en slik dag. Men absolutt verdt å få med seg!
meta2 Skrevet 30. mai 2009 #11 Skrevet 30. mai 2009 Ikke så lenge til mannen og jeg reiser. Gleder meg mer og mer.
meta2 Skrevet 26. juni 2009 #13 Skrevet 26. juni 2009 Vi storkoste oss i Paris. Ble mye å se på de fire dagene vi hadde. Reiste hjem litt tidlig på søndagen, så tre fulle dager hadde vi. Hadde vært greit med to dager til, så hadde vi hatt bedre tid.
Monarabb Skrevet 28. juni 2009 #14 Skrevet 28. juni 2009 Atmosfæren!! Jeg elsker å bare sitte å se på folk og nyte byen! Vakkert vakkert vakkert!!
Lipstick Skrevet 28. juni 2009 #15 Skrevet 28. juni 2009 Nå gleder jeg meg enda mer! Skal bare være der i noen få dager i sommer før vi fyker til London, men har slukt all informasjon jeg har kommet over for å nøye planlegge hva som er viktig å få ned seg mens jeg er der. Kommer sikkert til å skrike når jeg ser Eiffeltårnet, akkurat som Carrie. Vi har booket oss inn på Aberotel Montparnasse ikke så langt fra Eiffeltårnet og Invalides... så ikke så lenge etterpå at hotellet har fått mange dårlige anmeldelser, så jeg angrer pittelitt for at vi bestillte der. Men så har vi ikke akkurat tenkt til å være på hotellet annet enn om natten heller. Går nok bra. Vi skal konsentrere oss om området rundt Champs-Elyssees, se Triumfbuen, + Notre Dame, kanskje en kjapp tur innom Louvre, og hvis vi får tid reiser vi opp til Montmartre også, rett og slett fordi jeg likte filmen om Amelie Poulain veldig godt. Sacre Couer ligger rett ved. Ellers blir det en del kafe- og restaurantbesøk, sitte på uterestaurant og kikke på gatelivet, spise deilige franske fristelser og drikke hvitvin. God mat er obligatorisk når man er i Frankrike... Ønsker deg en god tur til vakre Paris
Skravla Skrevet 28. juni 2009 #16 Skrevet 28. juni 2009 Så masse bra tips. Drar til Paris neste lørdag for 3-4 dager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå