Gå til innhold

Ungdom med konsentrasjonsvansker

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har et barn som går i niende klasse. Hun fikk diagnosen kortidsminnesvikt i femteklasse. I hennes iop som jeg skrev under på i går står det at hun har store konsentrasjonsvansker.

Nå begynner det å nærme seg tiden hvor hun snart må begynne å tenke på videregående og jeg som mamma er fortvilet. Hun tar ikke imot hjelp hverken fra meg eller noen på skolen når det gjelder skolearbeid.. Føler at alt har stått stille det siste året med tanke på hennes læring..

Jeg håper det er noen der ute med erfaringer med dette for jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre!

Hun får ekstra hjelp i liten gruppe på skolen men det hjelper lite når hun ikke vil, akkurat som hun har en spærre på dette med å lære....

Jeg har bedt om en samtale med kontaktæreren hennes nå før skoleferien for å høre om det kan finnes en måte å få det siste året på ungdomsskolen til å bli bedre enn det som har vært nå.

Kan ellers si at hun er en positiv og empatisk jente med gode sosiale egenskaper med mange venner noe jeg er veldig glad for.

Hva burde jeg ta opp i samtalen med læreren hennes og finnes det noe tilbud feks utenfor skolen som kan hjelpe datteren min, isåfall skal jeg snakke men ppt eller???

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har et barn som går i niende klasse. Hun fikk diagnosen kortidsminnesvikt i femteklasse. I hennes iop som jeg skrev under på i går står det at hun har store konsentrasjonsvansker.

Nå begynner det å nærme seg tiden hvor hun snart må begynne å tenke på videregående og jeg som mamma er fortvilet. Hun tar ikke imot hjelp hverken fra meg eller noen på skolen når det gjelder skolearbeid.. Føler at alt har stått stille det siste året med tanke på hennes læring..

Jeg håper det er noen der ute med erfaringer med dette for jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre!

Hun får ekstra hjelp i liten gruppe på skolen men det hjelper lite når hun ikke vil, akkurat som hun har en spærre på dette med å lære....

Jeg har bedt om en samtale med kontaktæreren hennes nå før skoleferien for å høre om det kan finnes en måte å få det siste året på ungdomsskolen til å bli bedre enn det som har vært nå.

Kan ellers si at hun er en positiv og empatisk jente med gode sosiale egenskaper med mange venner noe jeg er veldig glad for.

Hva burde jeg ta opp i samtalen med læreren hennes og finnes det noe tilbud feks utenfor skolen som kan hjelpe datteren min, isåfall skal jeg snakke men ppt eller???

Har ho ikkje vore utreda av PPT? Da må du ta det med skulen no og få henne meldt opp, det tar tid for PPT å utrede barnet og med tanke på at jenta skal starte i 10 kl og eventuelt treng å søke vidaregåande på særskildtgrunnlag slik at ho får komme inn på den skulen og linja ho ønsker: Dette tar også tid og da må du prate med skulen og den læraren som har med barnet og søknadane dei skal fylle ut for å søke på skule.Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet
Har ho ikkje vore utreda av PPT? Da må du ta det med skulen no og få henne meldt opp, det tar tid for PPT å utrede barnet og med tanke på at jenta skal starte i 10 kl og eventuelt treng å søke vidaregåande på særskildtgrunnlag slik at ho får komme inn på den skulen og linja ho ønsker: Dette tar også tid og da må du prate med skulen og den læraren som har med barnet og søknadane dei skal fylle ut for å søke på skule.Lykke til!

Jo hun blei utredet i på barneskolen og fikk diagnose da så det er ok.

På hvilket grunnlag kan hun på plass i videregående skole med tanke på dette med særslikte grunnlag? Holder det feks med denne diagnosen hun har eller bør hun utredes på nytt?

Skrevet

I forbindelse med overgang til videregående skole bør PPT foreta testing av barnet og skrive en sakkyndig vurdering på hva hun trenger av oppfølging.

Han man en diagnose som påvirker læringsevnen på noe vis bør man søkes inn på videregående på særskilt grunnlag, dette er det ungdomsskolen som skal ordne, med støtte fra sakkyndig vurdering fra PPT.

Men, hvis barnet ikke vil, så nytter det lite med en hel masse tiltak. Da må ressursene settes inn på å finne ut hvorfor hun ikke vil, og hva som skal til for at hun skal ville.

Gjest Gjest_dada_*
Skrevet

Det er blitt veldig strengt å kunne søke seg inn på videregående skole på særskilt grunnlag.

Ungdommen her har adhd, vært veldig depressiv, skolevegring osv. Vi kunne ikke søke h*n inn på særskilt grunnlag selv om det var opplagt at kom h*n på feil linje så ville h*n droppe ut og alt arbeide vi hadde hatt med å gjøre ungdommen trygg, ville ha vært revet ned. Fikk klar beskjed om at det hadde ingen hensikt for problematikken var ikke "grov" nok til at det kunne vurderes særskilt. På grunn av konsentrasjonsvansker og tidligere et veldig høyt fravær så var gjenspeilet ikke karakterene evner og muligheter. Var heldig så ungdommen kom, med et nødskrik, inn på den valgte linja. De må søke seg inn på 2. og 3. året også og her gikk det helt fint å søke på særskilt grunnlag.

Gjest Gjest
Skrevet
I forbindelse med overgang til videregående skole bør PPT foreta testing av barnet og skrive en sakkyndig vurdering på hva hun trenger av oppfølging.

Han man en diagnose som påvirker læringsevnen på noe vis bør man søkes inn på videregående på særskilt grunnlag, dette er det ungdomsskolen som skal ordne, med støtte fra sakkyndig vurdering fra PPT.

Men, hvis barnet ikke vil, så nytter det lite med en hel masse tiltak. Da må ressursene settes inn på å finne ut hvorfor hun ikke vil, og hva som skal til for at hun skal ville.

Takk for svar! Problemet er vel igrunn at hun med tiden har fått en skikkelig spærre for det å lære fordi det er vanskelig for henne. Det må det helt klart jobbes med!!

Slik jeg forstår det på svaret dit bør jeg kotakte ppt å få en ny utredning av henne nå som kan brukes som vedlegg når hun skal søke seg til videregående, riktig??

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvor PPT har vært underveis siden sist de utredet henne?

Det er normalt at PPT skriver en sakkyndig vurdering i hvert fall annet hvert år. Har ikke det vært gjort?

Men ja, ta kontakt med PPT hvis ikke skolen gjør det. Be om at hun får ta WISK-tester(tror det var WISK det het) og si at dere trenger en sakkyndig vurdering i forhold til videregående. Dess fortere dette skjer dess mer hjelp vil hun kunne få både i søkeprosessen men også når hun begynner på videregående (hvis hun behøver det naturligvis).

Du kan naturligvis også gå gjennom skolen for å få dette. Det avhenger naturligvis av hvordan samarbeidet med skolen fungerer, men det vet du best selv.

Skrevet

Jeg leste hovedinnlegget ditt på nye igjen og kom på litt flere ting.

Jenta har IOP, derfor er nok PPT inne i bildet og har foretatt sakkyndige vurderinger.

Læreren bør ta kontakt med PPT igjen og forklare situasjonen (det kan jo være en stund siden PPT var på besøk). Det å få undervisning i liten gruppe er kanskje ikke nok.

Det er PPT som gir anbefalinger til spesialundervisning, og man bør jo kanskje i dette tilfellet vurdere om det burde settes inn ekstra ressurser på jentas siste skoleår.

Det må jo helt klart jobbes med jentas lærevegring.

Jeg vet ikke hvor i landet du bor men det finnes endel tilbud i forhold til konsentrasjonsvansker.

Det står ikke direkte hva denne behandlingen kalles, og i artikkelen snakkes det om ADHD-pasienter, men jeg syns det kan være verd å undersøke om kan være noe for din datter.

Diverse typer alternativ behandling og trening kan også hjelpe.

Her er noe som kalles Mindactivator

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg skjønner ikke helt hvor PPT har vært underveis siden sist de utredet henne?

Det er normalt at PPT skriver en sakkyndig vurdering i hvert fall annet hvert år. Har ikke det vært gjort?

Men ja, ta kontakt med PPT hvis ikke skolen gjør det. Be om at hun får ta WISK-tester(tror det var WISK det het) og si at dere trenger en sakkyndig vurdering i forhold til videregående. Dess fortere dette skjer dess mer hjelp vil hun kunne få både i søkeprosessen men også når hun begynner på videregående (hvis hun behøver det naturligvis).

Du kan naturligvis også gå gjennom skolen for å få dette. Det avhenger naturligvis av hvordan samarbeidet med skolen fungerer, men det vet du best selv.

Fikk brev i posten med diagnosen hennes fra ppt den gangen hun ble utredet, siden har jeg ikke hørt noe.

Tusen takk for info, nå får jeg bare stå på, heldigvis er kontaktlæreren hennes en klok mann!

Skrevet

en annen type behandling som kan være verd å prøve er Nevrofeedback.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...