Gå til innhold

Hjelp, dama er blitt gravid!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_ole_*
Skrevet

Dama sier hun er blitt gravid. Og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Vi er begge unge, midt i utdannelsen, og bare vært sammen 2 mnd. Jeg VET at 90% av forholdene i denne alderen ryker.

I begynnelsen brukte jeg kondom, men etterhvert sluttet vi med det da hun gikk på p-piller, sa hun. Disse hadde hun "glemt" en stund, uten å si noe til meg. Nå er hun gravid.

Hva faen skal jeg gjøre nå? Hadde ikke planer om å få barn før jeg var ferdig utdannet, i fast jobb, hus og gift.

Jeg har foreslått abort, men hun vil ikke. Og jeg har ikke samvittighet til å presse henne noe mer til dette. Jeg er egentlig fryktelig sint på henne, men på en måte så ser jeg at det hele er like mye min feil... Bare at min mening oppi dette ikke har noe å si.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Dama sier hun er blitt gravid. Og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Vi er begge unge, midt i utdannelsen, og bare vært sammen 2 mnd. Jeg VET at 90% av forholdene i denne alderen ryker.

I begynnelsen brukte jeg kondom, men etterhvert sluttet vi med det da hun gikk på p-piller, sa hun. Disse hadde hun "glemt" en stund, uten å si noe til meg. Nå er hun gravid.

Hva faen skal jeg gjøre nå? Hadde ikke planer om å få barn før jeg var ferdig utdannet, i fast jobb, hus og gift.

Jeg har foreslått abort, men hun vil ikke. Og jeg har ikke samvittighet til å presse henne noe mer til dette. Jeg er egentlig fryktelig sint på henne, men på en måte så ser jeg at det hele er like mye min feil... Bare at min mening oppi dette ikke har noe å si.

Livet ditt går vidre uansett hva hun gjør - er ikke verdens undergang . Verst blir det uansett for henne selv .Hennes liv forandres mer .Ja sån går det når du roter med de unge og dumme og litt uansvarlige jentene ...som tar lett på ting ...tror det er glamour å bli mamma i ung alder ... Stakkars jente - sier nå jeg !

Er nok alene mødre her til lands .Spør henne hva hun syns om å bli alenemor ? Vil hun synes det er ok ? Du tenker jo selv - at det er mye mulig forholdet ikke vil vare ..be henne tenke seg om .

Gjest Gjest_ole_*
Skrevet

Ja. Jeg tror hun synes det er litt glamour å bli mamma. Hun har flere venninner som har barn i den alderen. "Åå det er så søtt". Jeg burde sett det komme, og kan egentlig skylde mye på meg selv.

Jeg vet bare at vi begge er alt for unge, og har ikke råd til dette her. Når jeg spør henne hvordan vi skal ordne det økonomiske så sier hun "mamma kan hjelpe". Hun er 18, jeg er 20. Trodde ikke 2 år skulle ha så mye å si på vettet.

Jeg vokste selv opp med bare moren min, hun hadde heller ikke noe utdanning, og jeg husker det var ofte stramme tider hjemme, og jeg ønsker ikke noe slikt for barnet mitt.

Skrevet

Tror det er noen "stakkars" guttesjeler rundt om som blir lurt av jentene på den måten som du beskriver. (litt usikker på om det er riktig å si at du er lurt, men i allefall at dere har kommet i denne situasjonen.) Hun ser kanskje at venninnene hennes takler det å ha barn, ser at staten betaler en god del penger for barnet osv.

Jeg har hørt uttrykt "staten syr puter under armene på alenemødre", og det kan jo virke som en enkel måte å velge å få barn på, fordi man får penger av staten for det. Veldferdsnorge er slik, og noen velger den løsningen.

"Mamma kan hjelpe" det var noe av det barnsligste denne gravide kvinnen sa. Når du er voksen nok til å bli mor så kan du være voksen nok til å være selvstendig. (litt krass her, skjønner det...)

Dette burde dere to snakke om. Greit nok det, at du ikke får noen innvirkning på fullføre utdannelse og slike ting. men har hun tenkt på det? Det er ikke enkelt å plassere seg på skolebenken for høyere utdanning med et lite barn på armen.

Dessuten, har hun tenkt på at det barnet kommer til å være der resten av livet hennes? Det er ikke slik at det er en dokke som hun kan leke med til hun blir lei den...!! (satt litt på spissen.) Det er plenty med tid seinere som man kan få barn på..

Hva har hun tenkt til? Leve på staten de neste tre åra? For så å få enda en unge til, for så leve tre nye år på statens gode veldferdsordning?

Skrevet (endret)

Usj da! Uansett så er ikke dette verdens undergang selvom dette ikke var "planen" din!

Du virker som en meget oppegående og fornuftig fyr, og du forstår jo at dette er like mye din skyld som hennes (med unntak av den "glemte" p-pillen da)

Er det slik at hun er begeistret for graviditeten eller litt "skuffet" over seg selv?

Har hun bestemt seg helt for å beholde barnet så kan du heller forsøke å glede deg over at du skal bli far - det blir ikke så ille økonomisk!

At hun sier at "mamma hjelper til" er ganske på trynet - hun gjør nok det, men ikke ta det som en selvfølge!

Det å få barn er ikke nødvendigvis glamorøst på noen måte, dette bør hun også vite dersom hun tror det!!!

Desuten så kan man ikke vite hvordan barnet blir! Kolikk, astma, hyper, klin umulig....ingen garanti for det!!!

Snakk med henne om dette, at en baby er ikke bare søtt - men mye jobb også for resten av livet!

Selv fikk jeg barn da jeg var 19 år......har en sønn på 18 år nå!

Sønnen min hadde astma da han var liten, ble slutt da han gikk i 4. klasse, han var hyperaktiv, han var masse syk, hadde kolikk og trengte av og til oksygentilførsel selv da han var hjemme!

Frisk og lat den dag i dag da :-) Slitsomt var det, men det var IKKE glamorøst!

Endret av Silmarill
Skrevet

Uffda, kjip situasjon. Men det går sikkert bra!

P-piller for menn er vel rett rundt hjørnet, så da slipper vi gutta dette problemet.

Skrevet

Fy fae så kjipt gjort. Kjenner jeg blir så forbanna når jenter gjør slikt. Fy faen!!! :kjefte:

Er ikke annet du kan gjøre enn å slå opp med hun og ta ting som det kommer. Det der er et så alvorlig tillitsbrudd at det er stor grunn for å slå opp. Herregud! Hadde jeg vært gutt, og damen min hadde gjort noe sånt, hun skulle ha komt seg langt vekk. Så hadde jeg tatt tingene derretter. Er hun som må gå hjemme med ungen hver dag. Du har no ihvertfall mulighet å fullføre studie osv.

Tenk fornuftig, og gjør det som er rett for deg.

Kansje jeg var litt hard, men jeg blir bare så sint når jeg hører om sånt. Skikkelig egoistisk gjort!

Skrevet
Fy fae så kjipt gjort. Kjenner jeg blir så forbanna når jenter gjør slikt. Fy faen!!! :kjefte:

Er ikke annet du kan gjøre enn å slå opp med hun og ta ting som det kommer. Det der er et så alvorlig tillitsbrudd at det er stor grunn for å slå opp. Herregud! Hadde jeg vært gutt, og damen min hadde gjort noe sånt, hun skulle ha komt seg langt vekk. Så hadde jeg tatt tingene derretter. Er hun som må gå hjemme med ungen hver dag. Du har no ihvertfall mulighet å fullføre studie osv.

Kansje jeg var litt hard, men jeg blir bare så sint når jeg hører om sånt. Skikkelig egoistisk gjort!

Denne signerer jeg.

Skrevet

"glemt"? Som i viten og vilje latt være å tatt p-pillene uten å si fra til deg? Innrømte hun det selv, eller er det bare noe du tror? Hva sa hun egentlig?

Håper dere finner ut av dette. Fint du ikke vil presse henne til abort. Det er deres barn, men hennes kropp. Uansett hvor urettferdig det måtte føles/være.

Skrevet

Jeg hadde sendt hu til en gammel kone som bodde i et tømmerhus ute i skogen.

Neida, jeg skjønner situasjonen din jeg. Er selv like gammel som kjæresten din er, og jeg hadde fått angst av det som er hvis jeg oppdaga at jeg var gravid.

Jeg tror dere må sette dere ned og snakke om dette. Det virker kanskje koselig å bli mamma, men det er masse styr og stell som hun helt sikkert ikke har tenkt på.

En annen ting er hvis hun virkelig vil ha barn, og føler seg hundre prosent klar for det. Jeg har noen venninner som er sånn, og selv om jeg ikke kan forstå det (med tanke på hva jeg vil i livet når det kommer til utdanning, jobb, forhold osv.), så respekterer jeg venninnene mine i deres ønske. Hvis kjæresten din faktisk vil ha dette barnet, så er det lite du kan gjøre for å stoppe henne. Det er hennes kropp - og det å prøve å tvinge henne til abort kommer ikke til å føre noe godt med seg. Men det vet du nok. Du virker jo forsvarlig.

En siste ting: Har dere snakka med foreldrene deres om dette? De har tross alt opplevd hvordan det er å få barn - så hvis det er noen dere burde høre på i denne situasjonen, så er det dem.

Gjest norah
Skrevet

om hun sier rett ut at hun har glemt piller og ikke sagt noe til deg, altså at hun visste om sjangsen for å bli gravid, så ville jeg krevd å få henne med på samtale på eks familievernkontor hvor dere for det første kan få snakket ut om hva de faktisk konsekvensene av hva hun har gjort er. spør om hun ikke har tenkt på muligheten for at du kreve full foreldrerett? eller hva om barnet er sykt? handicappet? hva hadde hun da tenkt å gjøre?

forventet hun at du skulle hoppe lykkelig i taket, at barnet skulle bli friskt og dere skulle leve lykkelig på luft og kjærlighet?

jeg ville spurt henne om hun tenkte på seg selv, eller om hun faktisk tenkte på dette barnet når hun ikke lot deg få vite noe. i så tilfelle ville jeg dumpet henne på flekken, for dete er en fullstendig ansvarsløs ting å gjøre.

MEN det kan hende hun faktisk har glemt en gang(det er fort gjort, har gjort det selv uten skjønner det før man faktisk ser det) og ikke skjønt det før hun ble gravid - og i så tilfelle stiller jo saken seg helt anneredes.

og ja, når begge har sex så er det også begges ansvar.

Gjest Gjest
Skrevet

En utrolig kjedelig situasjon for deg...

Jeg blir både litt sinna og forundret over at man kan "glemme" å ta p-pillen, men når det er sagt så vil jeg også minne dere gutter/menn om at p-pillen ikke er 100% sikker.

Vel er sjansen liten for graviditet med p-piller, men alikevel...det finnes en sjanse.

Dere må finne noen å snakke med.Nå vet jeg jo ikke hvor gamle dere er, men

sjekk eventuellt på helsestasjon om det finnes noen som kan snakke med dere.

Høres ut som hun er fast bestemt på å beholde barnet, så da kanskje du kan finne noen å snakke med om egene bekymringer. (fastlege vet sikkert om noen som kan hjelpe deg)

Synes oppriktig synd på deg, og håper du finner ut av ting og om hva du vil gjøre.

Jeg blir skamfull over å være jente når jeg hører slike historier, men har hørt om jenter som blir gravide med vilje uten samtykke fra kjæresten.

Og når man bevisst slutter å ta p-pillen, så er det et lite gjennomtenkt og egoistisk valg må jeg si.

Ønsker deg lykke til!!!:-)

Gjest Dulcis
Skrevet

Kjæresten min hadde AKKURAT det samme problemet som deg med sin eks. De hadde vært sammen like lenge, var sånn cirka samme alder og hun hadde også "glemt" å ta pillen i lengre tid.

Hun ville beholde, han måtte bare støtte henne, men så mistet hun tidlig i svangerskapet. De slo opp og har stort sett aldri pratet med hverandre igjen.

Nå sier han at han skulle ha gjort det slutt med en gang, for han hadde aldri kunne stolt på henne til å være ansvarlig med et barn, da hun ikke engang klarte å være ansvarlig nok til å ta p-pillene hver dag. Dessuten hadde de noen problemer fra før av, som ville gjort et samliv med en unge umulig å leve i.

Derfor vil jeg nok råde deg til å ta et oppgjør både med deg selv og henne. Er forholdet deres modent til å ta hånd om en unge? Kan dere fortsatt ha tillitt i forholdet sånn at dere kan leve sammen eller er det best å avslutte forholdet nå og heller ta vare på barnet sammen når det kommer? Er dette noe hun virkelig vil?

Det beste hadde vært for både deg og henne å ta kontakt med noen profesjonelle. Amathea er en veldig fin organisasjon som jeg anbefaler på det sterkeste å kontakte.

Håper det ordner seg for dere.

Skrevet

Det du skal gjøre nå er å bli far!

Enhver mann er ansvarlig for egen sæd. Tømmer du deg i ei dame er det ditt og ingen andre sitt ansvar at du blir forelder.

Skrevet
Jeg har hørt uttrykt "staten syr puter under armene på alenemødre", og det kan jo virke som en enkel måte å velge å få barn på, fordi man får penger av staten for det. Veldferdsnorge er slik, og noen velger den løsningen.

Er det noen som virkelig trenger puter under armene så er det vel alenemødre.

Skrevet

Huff.... Syns synd på deg. Får deg kjæreste, som du stoler på, også fører hun deg bak lyset på denne måten?

Du er ikke den eneste. Flere har opplevd lignende. Jeg har flere guttvenner som har blitt pappa under særdeles lite planlagte omgivelser fra dems side.

Nei jeg aner ikke hva du skal gjøre. Syns synd på deg, ja.

Gjest Marlo
Skrevet

Hun virker ganske tankelös og umoden for å gjöre noe slikt.

Men gjort er gjort, og det du kan gjöre nå er å stille opp for barnet som kommer.

Selv klarer jeg ikke å forstå at kvinner kan väre så grusomme.

Har selv veldig lyst på barn, er så verpesyk at jeg får tårer i öynene hver gang jeg ser en gravid eller et barn, men min samboer vil gjerne vente til forholdene ligger til rette (ca 2 år), og det må jeg jo bare godta. Vi er da TO som skal väre enige.

Syke kvinnfolk som bare tenker på seg selv ...

Skrevet

Enhver mann er ansvarlig for egen sæd. Tømmer du deg i ei dame er det ditt og ingen andre sitt ansvar at du blir forelder.

Ikke så lenge hun sier hun har brukt p-piller. Det handler da vitterlig meg om tillit her?

Gjest Gjest
Skrevet

signerer denne.

dette er kloke ord fra et skikkelig mannebein..

livet er kjip, men sånn er det og tro meg du kommer til åelske den ungen over alt på denne jord! du bør støtte henne nå under svangerskapet og sammarbeide godt med henne etter barnet er født! det du gjør mot henne nå påvirker direkte ditt ufødte barn!

Skrevet (endret)

Ja dette var jo et voksent råd...

Tror du virkelig det hjelper på situasjonen at han dumper henne? Hvem tror du dette går mest ut over?

Endret av Sunshine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...