Gå til innhold

En eller to undulater?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har akkurat kjøpt en undulat. En hann. Vi har bare hatt han i en knapp uke, men han virker liksom litt ensom og stille. Mulig det tar litt tid å "tø opp", men for å være realistisk så er vi en familie på to voksne og to barn, så den vil jo stort sett være alene fra åtte om morgenen. Eldste barnet kommer hjem fra skolen i to tiden, men han forvinner jo fort ut eller gjør andre ting hjemme. Han underholder undulaten litt, men sitter ikke foran buret til vi andre kommer hjem halv fem. Vi lever ellers et aktivt liv og finner på ting på dagtid i helgene. Men om kveldene er det alltid noen hjemme.

Jeg tenkte det var hyggelig med bare en fugl fordi den da ville bli letter tam, men nå lurer jeg på om det er så lurt? Kan de bli tamme når man har to også?

Noen erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Undulater bør være minimum 2 stk, da de er flokkdyr. Spesielt når dere har lite tid til den selv er dette ganske viktig. Les her.

Gjest Gjest
Skrevet

Enig med den over her.

Jeg har to undulater - en hunn og en hann, og begge to ble tamme. Har hatt dem i 3 år nå og de har uten tvil glede av hverandres selskap :-)

Skrevet
Enig med den over her.

Jeg har to undulater - en hunn og en hann, og begge to ble tamme. Har hatt dem i 3 år nå og de har uten tvil glede av hverandres selskap :-)

OK, flott takk for tips. Hvor raskt anskaffet dere nr 2?

Gjest Gjest
Skrevet
OK, flott takk for tips. Hvor raskt anskaffet dere nr 2?

Hadde hann-undulaten i ca.1 måned før vi fikk hunn-undulaten. Før det hadde han blitt litt tam, bl.annet lært å sitte litt på fingen.

Det var vel en litt spent stemning da de første gang var i samme bur, men det tok ikke lang tid før de ble venner. Så søtt å se når de sitter tett inntil hverandre og koser :-)

(Har aldri vært noe tegn til aggresjon mellom dem)

Gjest Sunburn
Skrevet

Hei!

Jeg har også to undulater. Vi fikk først en han, hadde han i noen mnd alene for å få han helt tam før vi skaffet oss nr to. Begge to er veldig tamme, og det er godt for samvittigheten å vite at de koser seg i hverandres selskap når de er alene hjemme. Undulater er flokkdyr og bør minimum være to stk! :) Men enn så lenge om du vil gjøre han tam før du får nr to, kan du sette på radio når han er alene hjemme, det gjør han lykkelig.

Et godt tips kan være å skaffe seg nr to ferdig tam, feks på finn.no, det ligger hele tiden mye undulater på nett som trenger omplassering. Fordi det kan være vanskelig å temme nr to da den fort kan bli mye mer opptatt av kjæresten sin!

Ønsker dere masse lykke til!! =)

Skrevet
Hei!

Jeg har også to undulater. Vi fikk først en han, hadde han i noen mnd alene for å få han helt tam før vi skaffet oss nr to. Begge to er veldig tamme, og det er godt for samvittigheten å vite at de koser seg i hverandres selskap når de er alene hjemme. Undulater er flokkdyr og bør minimum være to stk! :) Men enn så lenge om du vil gjøre han tam før du får nr to, kan du sette på radio når han er alene hjemme, det gjør han lykkelig.

Et godt tips kan være å skaffe seg nr to ferdig tam, feks på finn.no, det ligger hele tiden mye undulater på nett som trenger omplassering. Fordi det kan være vanskelig å temme nr to da den fort kan bli mye mer opptatt av kjæresten sin!

Ønsker dere masse lykke til!! =)

Det var lurt! takk for tips!

Skrevet

De fleste småfugler er dedikerte flokkdyr og bør være minst to i buret. Er ikke nødvendig med to undulater, da, du kan skaffe kanarifugl, risfugl eller en annen type småfugl. Spør i dyrebutikken, de vet hvilke som fungerer sammen og ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...