Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2009 #1 Skrevet 28. mai 2009 Jeg var på trygdekontoret i dag og hørte hvordan det ville bli for meg om jeg ble samboer med kjæresten min nå (som ikke er faren til barnet mitt). Jeg ble fortalt at jeg mister overgangsstønaden, boligstønaden og stønaden til barnetilsyn idet vi blir samboere og at dobbel barnetrygd blir til enkel etter at vi har vært samboere ett år. Hvordan i alle dager kan noen da ha råd til å bli samboere når man er aleneforelder under utdanning?? Er det virkelig riktig at en utenforstående skal måtte forsørge mor/far pluss et barn fullt ut med en gang man flytter sammen???
Cilicon Skrevet 28. mai 2009 #2 Skrevet 28. mai 2009 Du mister det ikke med engang,men etter 18 mnd, eller hvis dere får et felles barn. Hvem kan få stønad til enslig mor/far? Du må være ugift, skilt eller separert. Faktisk samlivsbrudd kan på visse vilkår likestilles med separasjon. Du må også være alene om omsorgen for barn og fylle vilkåret om ikke å leve sammen med den andre av barnets foreldre eller en du har vært gift med. Du kan heller ikke få stønad dersom du har samboer og har hatt det i 12 av de siste 18 månedene. Du må ha vært medlem i folketrygden i de siste tre årene og du og barnet må bo og oppholde dere i Norge. Noen av vilkårene kan fravikes etter bestemte regler. Klippet ut fra NAV
Gjest ts Skrevet 28. mai 2009 #3 Skrevet 28. mai 2009 Du mister det ikke med engang,men etter 18 mnd, eller hvis dere får et felles barn. Hvem kan få stønad til enslig mor/far? Du må være ugift, skilt eller separert. Faktisk samlivsbrudd kan på visse vilkår likestilles med separasjon. Du må også være alene om omsorgen for barn og fylle vilkåret om ikke å leve sammen med den andre av barnets foreldre eller en du har vært gift med. Du kan heller ikke få stønad dersom du har samboer og har hatt det i 12 av de siste 18 månedene. Du må ha vært medlem i folketrygden i de siste tre årene og du og barnet må bo og oppholde dere i Norge. Noen av vilkårene kan fravikes etter bestemte regler. Klippet ut fra NAV hm... jeg fikk beskjed av nav i dag om at overgangsstønaden, bostønaden, og stønaden til barnetilsyn blir tatt bort idet jeg registrerer meg som samboer. At det er bare dobbel barnetrygd som er igjen og at denne varer til man har vært samboere i ett år, da den blir omgjort til enkel barnetrygd. Stemmer ikke dette da?
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2009 #4 Skrevet 28. mai 2009 hm... jeg fikk beskjed av nav i dag om at overgangsstønaden, bostønaden, og stønaden til barnetilsyn blir tatt bort idet jeg registrerer meg som samboer. At det er bare dobbel barnetrygd som er igjen og at denne varer til man har vært samboere i ett år, da den blir omgjort til enkel barnetrygd. Stemmer ikke dette da? Nei, det stemmer ikke. Bostøtta må du regne med å miste, da dere er to voksne til å dele på boutgiftene.
Gjest TS Skrevet 28. mai 2009 #5 Skrevet 28. mai 2009 Nei, det stemmer ikke. Bostøtta må du regne med å miste, da dere er to voksne til å dele på boutgiftene. Jammen det er jo en vesentlig forskjell på å kun miste bostøtten i forhold til å miste alt. Bostøtten hadde jeg nok ikke søkt om mer heller på grunn av at jeg hadde klart meg uten den med en samboer. Så det vil si at nav lokalt her ikke har snøring...? heh
*Pingo* Skrevet 29. mai 2009 #6 Skrevet 29. mai 2009 de har rett... jeg var også alenemor,men da jeg skulle gifte (ikke med barnefaren), spurte jeg dem også hva som ville skje med inntektene mine fra dem. overgangstønad ol. "de vil du beholde i 18mnd" var svar fra dem. men da jeg hadde gifta meg,mista jeg pengene på dagen. 15.000 plutselig borte, uten null forberedelse fra mi side, pga jeg trodde jeg skulle få i 18mnd. men der er forskjellen. hvis jeg hadde blitt samboer hadde dette vert tilfelle. men siden jeg giiiifta meg, fikk jeg ingenting... ganske rart system på mange måter.
Saeria Skrevet 29. mai 2009 #7 Skrevet 29. mai 2009 Jeg synes ikke det er så rart det med ekteskapet. Når du gifter deg, får ektefellene gjensidig forsørgelsesplikt for hverandre. Dette er nedfelt i lov. Samboerskap vil i så måte sidestilles med ekteskap etter en gitt tid, når det gjelder disse behovsprøvde stønadene. At ikke vedkommende gav deg riktig informasjon, er svært uheldig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå