Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Undrende figur.
Skrevet

Hvis jeg kan stille de troende gjenfødte mennesker et spørsmål?

Ser dere på frelsen (gjenfødelsen) som en slags prosess som går igjennom livet?

Eller er det en engangshendelse, slik man får inntrykk av at skjedde oftere "før i tiden". Hvordan ser dere alle på det?

Og Hva er gjenfødelsen? Hva skjer når man blir født på ny?

Undrer.......

Videoannonse
Annonse
Gjest kristen
Skrevet

Eller er det en engangshendelse, slik man får inntrykk av at skjedde oftere "før i tiden". Hvordan ser dere alle på det?

Undrer.......

Hei

Nei, vi må ikke holde hele loven (i Bibelen) for å komme til himmelen, vi kan ikke bli frelst av egne gjerninger, det er Guds nåde som frelser oss. Jesus setter fri! Det er viktig, fri fra dødens og syndens makt.

Det vil ikke si at kristne mennesker aldri gjør noe galt eller at man blir "superkristen" dagen etter at man har tatt imot Jesus, men jeg tror Gud jobber med de som er frelst, gjør de mer lik Jesus etterhvert, men jeg tror absolutt at en gutt som overgir sitt liv til Jesus en kveld kommer til himmelen selv om han dør i en trafikkulykke senere på kvelden.

Du har kanskje hørt historien i Bibelen om da israelittene slaktet lam og strøk blodet på døra slik at døden skulle gå forbi, du kan sammenligne det med oss kristne, vi er gjemt bak Jesu blod.

En mann jeg vet om var alkoholiker før, men er nå satt fri fra alkohol, han møtte Jesus. Han fortalte at det var akkurat som en brikke som manglet kom på plass. Når du er frelst kommer du i kontakt med din skaper og du har et håp i himmelen, der det ikke er smerte eller sorg, og en som alltid er med deg, også her på jorda.

håper du fikk svar på det du lurte på : )

• 1 måned senere...
Gjest Undrende Figur
Skrevet

Takk for fint svar :)

Men.

Om man allikevel fortsetter å synde etter at man er frelst, så er det frustrerende, og man tviler på om man faktisk er født på ny.

Skrevet

Men.

Om man allikevel fortsetter å synde etter at man er frelst, så er det frustrerende, og man tviler på om man faktisk er født på ny.

Jeg er vel litt som deg der med tankene.Selv har jeg alltid hatt kristent innhld i min oppvekst, ikke slik som andre kanskje, men min mor sa alltd at man skulle ha jesus med seg i livet, likevel har jeg vel vært en rebell og ikke den mest kristne.Nå i mine litt eldre dager ,så har jeg et ønske om å bli frelst, men føler meg ikke som kan klare det. Har flere venner som er kristne og jeg føler meg ikke klokere på det, så da lurer jeg på ,hva skal en gjøre for å bli frelst? Er man kristen selv om man ikke går i kirken og "forkynner"??

Skrevet

Men.

Hva om du prøvde å se det fra Guds synsvinkel? Billedlig talt da selvsagt. Han ser en plante i hagen sin, (F.eks. en tulipan) Tar en løk, - setter den nedi jorda,(begraver den) den dør, men sørger likevel for å gi liv og næring til den nye skapningen som stikker sine første spede spirer opp av snøen. At du møter noen hindringer og tilbakeslag på veien opp, er ikke noe uvanlig eller sjokkerende. For om du faller, - så reis deg igjen!! :jepp:

Det hele handler om å vokse ut og bli fullvoksen, en ny skapning med slående ynde og fager prakt til ære for Han som plantet deg?

Skrevet
Jeg er frelseren

Hva mener du egentlig med dette?

Gjest Melchizedek
Skrevet
Hva mener du egentlig med dette?

At jeg er frelseren, Jeg sa jo det jeg er frelseren altså jeg mener at jeg er frelseren

Skrevet
At jeg er frelseren, Jeg sa jo det jeg er frelseren altså jeg mener at jeg er frelseren

Jaja, så da var DEN tråden ødelagt... :tristbla:

Gjest Melchizedek
Skrevet
Jaja, så da var DEN tråden ødelagt... :tristbla:

Dette er meg når jeg ikke bryr meg :filer:

Skrevet
Dette er meg når jeg ikke bryr meg :filer:

Du burde bli engasjert i noe, tennis for eksempel... :gjeiper:

Gjest Melchizedek
Skrevet
Du burde bli engasjert i noe, tennis for eksempel... :gjeiper:

Jeg er engasjert i mye

Gjest Kvinne23
Skrevet

Undrer.......

Jeg undrer også.

Hva er et gjenfødt menneske i denne, kristne, sammenhengen? Betyr det at man blir personlig troende?

Som kristen reagerer jeg på ordet gjenfødelse. Man blir ikke født på ny, man blir jo "bare" fylt av den hellige ånd.

Skrevet
Jeg undrer også.

Hva er et gjenfødt menneske i denne, kristne, sammenhengen? Betyr det at man blir personlig troende?

Som kristen reagerer jeg på ordet gjenfødelse. Man blir ikke født på ny, man blir jo "bare" fylt av den hellige ånd.

Du burde kanskje ha lest Johannes`evangelium, kapittel 3, vers 3 - 15 ???

Gjest VinglePetter
Skrevet
Du burde kanskje ha lest Johannes`evangelium, kapittel 3, vers 3 - 15 ???

....Eller hakkespettboken?

Skrevet
Jeg er vel litt som deg der med tankene.Selv har jeg alltid hatt kristent innhld i min oppvekst, ikke slik som andre kanskje, men min mor sa alltd at man skulle ha jesus med seg i livet, likevel har jeg vel vært en rebell og ikke den mest kristne.Nå i mine litt eldre dager ,så har jeg et ønske om å bli frelst, men føler meg ikke som kan klare det. Har flere venner som er kristne og jeg føler meg ikke klokere på det, så da lurer jeg på ,hva skal en gjøre for å bli frelst? Er man kristen selv om man ikke går i kirken og "forkynner"??

Frelsen har ingenting med kirken å gjøre.

Det er en sak mellom deg og Gud.

Joh.3,16: For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin sønn den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.

Når det gjelder kristne og synd, så står det i Heb.10,26,27:

Dersom vi holder på og synder med vilje, er det ikke lenger tilbake noe offer for synder, men en forferdelig gru.

Så selv om vi skulle falle i synd noen ganger, så går det bra om vi ber om tilgivelse for dette, om vi virkelig angrer. Men vi må ikke fortsette å synde med vitende og vilje.

Skrevet
Jeg undrer også.

Når man blir født på ny, da blir man fornyet innvendig.

Man begynner å tenke annerledes, og man føler annerledes overfor andre mennesker.

Kanskje det mest ekstreme som jeg stadig leser om, er at arabere/muslimer/palestinere begynner å elske Israel og dets innbyggere.

Denne endringen skjer med alle som tar i mot Jesus som sin Herre og Frelser.

Denne forandringen vil alle merke. Først og fremst du, men også de du omgåes.

Den som er i tvil, bør igjen be Jesus å komme inn i sitt hjerte.

Gjest Gjest
Skrevet
Frelsen har ingenting med kirken å gjøre.

Det er en sak mellom deg og Gud.

Det har du helt rett i.

Joh.3,16: For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin sønn den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.

KR, hvordan hadde verden sett ut hvis du også hadde vært denne sønnen?

Når det gjelder kristne og synd, så står det i Heb.10,26,27:

Dersom vi holder på og synder med vilje, er det ikke lenger tilbake noe offer for synder, men en forferdelig gru.

Så selv om vi skulle falle i synd noen ganger, så går det bra om vi ber om tilgivelse for dette, om vi virkelig angrer. Men vi må ikke fortsette å synde med vitende og vilje.

Betyr ikke dette at du og Hans skal slutte å omtale tekster som sannhet når de beviselig innholder løgn og forvrengninger av moderne forskning og vitenskap?

Og evt, hvis så skulle skje, angre noe forferdelig etterpå?

(PS: Dette forutsetter selvfølgelig at dere som kristne anser løgn som synd.)

Skrevet
Det har du helt rett i.

KR, hvordan hadde verden sett ut hvis du også hadde vært denne sønnen?

Betyr ikke dette at du og Hans skal slutte å omtale tekster som sannhet når de beviselig innholder løgn og forvrengninger av moderne forskning og vitenskap?

Og evt, hvis så skulle skje, angre noe forferdelig etterpå?

(PS: Dette forutsetter selvfølgelig at dere som kristne anser løgn som synd.)

Hvilke tekster er det du mener?

Vis meg hvor jeg har satt fram denne påstanden.

Gjest Gjest
Skrevet

Hei:)

jeg skjønte desverre ikke hva du mente med "forkynner" men ja det er godt mulig å være en kristen og ikke gå i kirka hver dag

takk for at du er så ærlig med dine tanker. jeg har et spørsmål til deg. hvordan skal du være for å kunne komme til Jesus? jeg tror du allerede vet svaret, men for sikkerhets skyld gir jeg deg det;)

kom til Jesus akkurat som du er:) kan du komme på noen annen måte?

Jesus sier: "Se, Jeg står ved døren og banker. Om noen hører Min røst og åpner døren, da vil Jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med Meg. " (Åpenbaringen 3,20)

Kom som du er. Jesus vil ta imot deg om du kommer. Han krever ikke at du har gått i kirka hver søndag eller holdt alle de ti bud.

Det står i eferserne 2,8-9: "For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave. Det hviler ikke på gjerninger, for at ingen skal rose seg."

Av nåde står det. Et ord som kan defineres som ufortjent godhet. Ingen mennesker kan gjøre seg fortjent til frelsen. Du når aldri opp til Guds standard med dine gjerninger.

For den som holder hele loven, men bryter ett av budene, han har forbrutt seg mot dem alle. (Jakobs brev 2:10)

og i romerne 3:23 står det: "For alle har syndet og står uten ære for Gud."

Synden skiller mennesker og Gud. "Men det er deres misgjerninger som har satt skille mellom dere og deres Gud. Deres synder har skjult Hans åsyn for dere, så Han ikke hører. " (Jesaja 59,2)

og "syndens lønn er døden" (romerne 6,23)

Men heldigvis er det håp!

"For så høyt har Gud elsket verden at han gav Sin Sønn, Den Enbårne, for at hver den som tror på Ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv"

Jesus sier: Jeg har kommet for at de skal ha liv, og det i overflod. (Johannes 10:10)

Jesus var og er uten synd og han valgte selv å gi sitt liv for oss. Der, blodig på korset, betalte han straffen for våre synder. "Men han ble såret for våre overtredelser og knust for våre misgjerninger. Straffen lå på ham for at vi skulle ha fred, ved hans sår har vi fått legedom. Vi fór alle vill som sauer, vi vendte oss hver sin vei. Men skylden som vi alle hadde, lot Herren ramme ham." (Jesaja 53,5-6)

"Syndens lønn er døden, men Guds nådes gave er evig liv i Kristus Jesus, vår Herre." (Romerne 6,23)

Frelsen er Guds gave. Hva gjør du med en gave? Jo, du kan si ja takk og ta imot:)

Hvordan ta imot frelsen da?

Ta imot Jesus. ” Men alle som tok imot ham, dem ga han rett til å bli Guds barn, de som tror på hans navn.” (Johannes 1:12)

"For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave. Det hviler ikke på gjerninger, for at ingen skal rose seg." (Efeserne 2:8-9)

Ta imot ved å tro. ”For hvis du bekjenner med din munn at Jesus er Herre, og tror i ditt hjerte at Gud har oppreist ham fra de døde, skal du bli frelst.” (Rom 10,9)

Kall på ham. "For hver den som påkaller Herrens navn, skal bli frelst." (Rom 10,13)

"Kom til meg, alle dere som strever og bærer tunge byrder, og jeg vil gi dere hvile. Ta mitt åk på dere og lær av meg, for jeg er mild og ydmyk av hjertet, og dere skal finne hvile for sjelen. For mitt åk er godt og min byrde lett." - Jesus

(Matteus 28)

Gud velsigne deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...