Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er en mor som har en 15-åring. Nå nylig har jeg funnet ut at barnet mitt kanskje ikke er fullt så uskyldig lenger, siden jeg har funnet sædrester i undertøyet hennes når det skal vaskes. Jeg har jo erfaring fra området selv, og vet veldig godt hvordan sæd ser ut, og hun har hatt det i flere av trusene sine. Så det er vel bare å innse at hun har startet med å ha et sexliv, enten man liker det eller ikke. Jeg greier selvsagt ikke å la være å være bekymret for henne. Jeg antar at hun går på p-piller, ellers så får jeg vel virkelig et hjerteattak, men det er jo tydelig at hun ikke bruker kondom, siden "det" kommer ut. Jeg har en klar mistanke om at hun ligger med en mye eldre gutt, og håper for Guds skyld det ikke er flere. Men man vet jo aldri hvor mange han ligger med, i tillegg til min datter.

Jeg har veldig lyst til å snakke med henne om dette, og si at hun må passe seg på generelt grunnlag, og i det minste få henne til å bruke kondom. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem. Hun er veldig sta og egenrådig, og vil vel se på det som at jeg blander meg inn i privatlivet hennes. Hun kan være veldig vanskelig å snakke med noen ganger. Dessuten er det viktig at far ikke kommer inn i bildet. Han ville takle dette veldig, veldig dårlig. Er det noen som har råd eller lignende erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lancelotte
Skrevet

Hei!

At 15 åringer har sex er vel heller ganske vanlig, men det er veldig lurt å snakke med ungdommen om dette. Jeg tror ikke du bør nevne at du har oppdaget det ved å finne sædrester i trusene hennes, da hadde i allefall jeg følt meg.. jeg vet ikke..krenket kanskje. Min mor hadde en veldig fin måte og gjøre det på, hun trakk meg til side en dag å sa at det va lurt å begynne på p-piller da kondomer ikke var helt sikre, og snakket litt med meg om sex generelt. Jeg tror det er lurt å ikke bli altfor personlig når du snakker med henne, men at hun føler at hun kan komme til deg om hun trenger det :)

Gjest Gjest
Skrevet

Enig med Lancelotte.

Du får bare ta den klamme "samtalen", men uten å si at du vet hun har sex. Mamma tok den med meg en gang, var vel før jeg hadde hatt sex til og med. Jeg så på det som en naturlig ting som foreldre bør gjøre.

Men hun fortalte meg jo ingenting jeg ikke visste fra før, hehe.

Gjest Gjest
Skrevet

Det kan sikkert være flere måter å gå frem på.

Jeg har et par mulige måter men du får se om de passer for deg.

Du kan velge å starte med; Jeg har en bekymring jeg har gått og tenkt på og som jeg har lyst til å fortelle deg om men som jeg syntes er litt vanskelig...altså si det du har tenkt å si på en ok måte, uten å forvente en fortrolig samtale. Da vet hun at hun kan ta opp igjen tema hvis hun trenger det.

Eller du kan spørre henne; Jeg tror kanskje du har hatt sex. Det kan være både fint og mindre fint, men jeg husker at jeg selv lurte på en del ting rundt det når jeg var på din alder. Hvordan vil du at vi skal snakke om det? Og da bør du forholde deg til svaret. Vil hun ikke, kan du enten be henne bare høre på deg, eller respekter at hun ikke vil.

Jeg ville også sagt noe om følelser knyttet til det å ha sex og ikke bare fokusert på eventuelt graviditet. Og at bekymringen din har utgangspunkt i omsorgen for henne.

Og hvis hun lurer på hvordan du vet så si det, jeg vasker klærne dine og jeg vet hvordan sæd ser ut. Men det bør ikke sies sarkastisk eller anklagende. Selvfølgelig kan hun bli flau og reagere med sinne, men det er også naturlig.

Min bestemor var rett på sak; Jeg regner med du har sex nå som du har fast kjæreste. Hva har dere valgt som prevensjon da? Flaut, men veldig greit når det først var sagt...og hun var oppriktig nysgjerrig på hvorfor vi hadde valgt det vi valgte. :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...