Gjest Elize Skrevet 28. mai 2009 #1 Del Skrevet 28. mai 2009 Hva er hovedforskjellen på astma og KOLS? Helt kort og enkelt forklart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest cm Skrevet 28. mai 2009 #2 Del Skrevet 28. mai 2009 Astma er jo den kjente lungesykdommen de fleste har vært i kontakt med. Ett eller annet utløser et anfall der luftveiene snurper seg sammen og det blir vanskeligere å puste ut. KOLS betyr kronisk obstuktiv lungesykdom og er en lungesykdom som er tilstede heletiden i en eller annen form. Så strengt tatt så kan astma ha utviklet seg til en form for KOLS. Lungeemfysem er gjerne en mer kjent årsak til KOLS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 28. mai 2009 #3 Del Skrevet 28. mai 2009 Lungesykepleieren min sa at Astma er en av mange kols sykdomer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nextlife Skrevet 28. mai 2009 #4 Del Skrevet 28. mai 2009 Her står det enkelt og greit forklart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2009 #5 Del Skrevet 29. mai 2009 Lungesykepleieren min sa at Astma er en av mange kols sykdomer Det er jeg veldig uenig i. KOLS kommer jo stort sett alltid av røyking, og blir ikke bedre, men man kan roe den ned ved å stoppe å røyke. Stopper man ikke fører det til døden til slutt. Astma holder man som regel i sjakk med medisiner som hjelper, de fleste astmatikere har ikke symptomer i det daglige i motsettning til KOLS pasienter. Ellers så var den siden som nextlife linket til veldig bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sykepleier Skrevet 29. mai 2009 #6 Del Skrevet 29. mai 2009 Heeelt enkelt så er nok den største forskjellen at astma er en anfallsvis sykdom hvor du kan være helt bra i pusten mellom anfallene, mens KOLS preger pusten hele tiden og du er alltid noe besværet i pusten. Men også de med KOLS varierer noe i sine plager. Ellers står KOLS for Kronisk Obstruktiv (altså pustebesvær pga tranghet i luftrør og bronkier - trangheten skyldes slim og hovenhet i luftveiene) LungeSykdom. De med astma har problemer med UT-pusten, mens de med KOLS kan ha plager med pust og slim generelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmallTalk Skrevet 29. mai 2009 #7 Del Skrevet 29. mai 2009 De med astma har problemer med UT-pusten, mens de med KOLS kan ha plager med pust og slim generelt. Denne er jeg ikke helt enig i. Når jeg har astmaanfall så har jeg større problemer med å få ned luften enn jeg har med å få den ut, så å si at alle astmatikere har problemer med utpusten blir feil. Hovedforskjellen på KOLS og atsma er vel at at de med KOLS har kroniske pusteproblemer og kronisk nedsatt lungefunksjon. De aller fleste astmatikere har ikke kroniske anfall, og ikke nedsatt lungefunksjon heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 29. mai 2009 #8 Del Skrevet 29. mai 2009 De med astma har nedsatt lungefunksjon. Jeg har hatt lungekapasitet ned i 22% og det var ikke under anfall. I gode perioder har jeg ca 70% lungekapasitet. Den kan trenes opp men vil aldri bli like bra som en uten astma. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2009 #9 Del Skrevet 29. mai 2009 Denne er jeg ikke helt enig i. Når jeg har astmaanfall så har jeg større problemer med å få ned luften enn jeg har med å få den ut, så å si at alle astmatikere har problemer med utpusten blir feil. Hovedforskjellen på KOLS og atsma er vel at at de med KOLS har kroniske pusteproblemer og kronisk nedsatt lungefunksjon. De aller fleste astmatikere har ikke kroniske anfall, og ikke nedsatt lungefunksjon heller. Når man har astma anfall så er det vanskelig å få pustet UT. De som har falsk krupp anfall (som oftest er barn) har problemer med å puste INN. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siiw Skrevet 29. mai 2009 #10 Del Skrevet 29. mai 2009 dette burde jeg vite - hatt eksamen i kols :S - men vi kan prøve og sette oss inn i en situasjon til en kols pas - ved og holde oss for nesen og puste gjennom et sugerør..! sånn det føles for dem.. : ( fæl sykdom! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fisk Skrevet 29. mai 2009 #11 Del Skrevet 29. mai 2009 Den største og viktigste forskjellen er at asthma er reversibel,imens kols er irreversibel.altså,den skaden som KOLS gjør er permanent.Kols er sammensatt av emfysem og kronisk bronkitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elize Skrevet 30. mai 2009 #12 Del Skrevet 30. mai 2009 Stemmer det at man kan bli frisk av Astma, men ikke av KOLS? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Black Eyed Susan Skrevet 30. mai 2009 #13 Del Skrevet 30. mai 2009 Det er jeg veldig uenig i. KOLS kommer jo stort sett alltid av røyking, og blir ikke bedre, men man kan roe den ned ved å stoppe å røyke. Stopper man ikke fører det til døden til slutt. Astma holder man som regel i sjakk med medisiner som hjelper, de fleste astmatikere har ikke symptomer i det daglige i motsettning til KOLS pasienter. Ellers så var den siden som nextlife linket til veldig bra. Det er feil at kols stort sett kommer av røyking, det er mange som har denne sykdommen som ikke røyker også. En bekjent av meg som har langt fremskreden kols sier at han ikke får lufta ut igjen og at det er dette som er problemet. Lungblærene blir fyllt av luft ved innpust, de blir så stående fulle og tømmer seg saktere og saktere jo lengre sykdomsutviklingen kommer ved utpust. Hos friske personer fyller og tømmer blærene seg med samme hastighet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2009 #14 Del Skrevet 30. mai 2009 Stemmer det at man kan bli frisk av Astma, men ikke av KOLS? KOLS blir man ikke frisk av nei, men om man slutter å røyke (noe de fleste av dem har gjort/gjør) så hjelper det mye. Man ikke kurere astma heller, men de aller fleste har veldig god hjelp av medisiner og har det helt fint i det daglige. Men når man blir forkjølet e.l så blusser det opp igjen. Men noen vokser det jo av seg da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 30. mai 2009 #15 Del Skrevet 30. mai 2009 Det man vokser av seg er ikke astma, men noe som kalles det fordi symtomene er like og behandlingen er lik. Hovedforskjellen er at den somregel er en infeksjonsutløst astma, også kalt barneastma. Det som er ordentlig astma går det ikke å vokse fra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2009 #16 Del Skrevet 30. mai 2009 De med astma har nedsatt lungefunksjon. Jeg har hatt lungekapasitet ned i 22% og det var ikke under anfall. I gode perioder har jeg ca 70% lungekapasitet. Den kan trenes opp men vil aldri bli like bra som en uten astma. Og der er jeg uenig... Datteren min har astma, og hun har lungefunskjon på 187% i gode perioder, og så langt nede som i 50% i dårlige perioder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elize Skrevet 5. juni 2009 #17 Del Skrevet 5. juni 2009 Ble ikke egentlig så veldig klok av all den flotte hjelpen dere kom med Men tusen takk skal dere ha Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin1966 Skrevet 9. desember 2013 #18 Del Skrevet 9. desember 2013 Ble ikke egentlig så veldig klok av all den flotte hjelpen dere kom med Men tusen takk skal der Vi har også store problemer med utpusten, alt ettersom hvor lang sykdommen er kommet.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotus123 Skrevet 3. juni 2016 #19 Del Skrevet 3. juni 2016 Personer med kronisk obstruktiv lungesykdom (KOLS) har en permanent økning av motstanden mot luftstrømmen, i motsetning til astma, som kjennetegnes av anfallsvis, reversibel motstandsøkning. Skillet mellom disse to sykdommene er likevel ikke absolutt; noen astmapasienter har vedvarende obstruksjon av de nedre luftveiene, mens mange KOLS-pasienter rammes av anfall med forbigående økning av obstruksjonen (ventilasjonen blir aldri helt normal). Samtidig så skjer det endringer i lungenes elastiske egenskaper og både diffusjonen og perfusjonen blir dårligere (ved KOLS) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå