Lunamamma Skrevet 28. mai 2009 #1 Skrevet 28. mai 2009 Datteren vår på 10 mnd har vært rolig, glad og medgjørlig i 8 måneder. Så ble hun helt umulig, i det minste i forhold til legging. Hun sovnet på trilleturer og på pappas bryst, men om hun ble lagt i sprinkelsenga måtte vi sette av minst 2 timer til å trøste og synge. Jeg er absolutt ikke fan av Ferber eller lignende legge-metoder, og ingen "snillere" metoder hjalp. Helt til at vi flyttet henne på eget rom for 2 dager siden, og mormoren kom med nytt-rom-gave: en spilledåse. Den er en myk kosebamse som spiller twinkle-twinkle little star, og den har reddet hverdagen vår. Nå legger vi henne i senga, setter på spilledåsa, legger dyna rundt henne og legger to myke kosebamser ved hodet hennes. Så sier vi god natt og går ut, og siden hører vi ikke fra henne før hun våkner, uthvilt og blid som ei sol. Årsaken til at dette med spilledåsa (og sikkert også eget rom) fungerte så godt, vet jeg ikke. Men hun har en helt ekstrem separasjonsangt, og skrek nok hovedsaklig fordi hun var redd. Vi satt og lekte litt med spilledåsa før hun la seg den første kvelden, så da ble hun vel vant til den lyden. Så nå er senga plutselig et trygt sted, og vi har fått et nytt barn! Roten til barns soveproblemer er sikkert veldig individuelle, og kanskje vet dere at rolig musikk har en slik innvirkning på barn fra før, men jeg visste i allefall ikke dette. Så kanskje det fungerer på ditt barn òg?
Malama Skrevet 28. mai 2009 #2 Skrevet 28. mai 2009 Harald har en slik. Bruker den av og til for å få ham til å sovne i vogna på dagtid. Ikke i senga, men det er vel mest fordi han fortsatt legger seg greit der da, jeg synger et par nattasanger, så sovner han greit. Spilledåsebamsen er sånnsett grei den, men innihampen irriterende lyd i lengden, og jeg angrer nesten hver dag jeg har startet den, for det funker stort sett bedre at jeg synger. Men far i huset er visst mer glad i den, det er han som har flytta den ut i vogna i utgangspunktet...
Lunamamma Skrevet 28. mai 2009 Forfatter #3 Skrevet 28. mai 2009 Harald har en slik. Bruker den av og til for å få ham til å sovne i vogna på dagtid. Ikke i senga, men det er vel mest fordi han fortsatt legger seg greit der da, jeg synger et par nattasanger, så sovner han greit. Spilledåsebamsen er sånnsett grei den, men innihampen irriterende lyd i lengden, og jeg angrer nesten hver dag jeg har startet den, for det funker stort sett bedre at jeg synger. Men far i huset er visst mer glad i den, det er han som har flytta den ut i vogna i utgangspunktet... Hos oss har det ikke hjulpet uansett hvor lenge vi har sunget. Problemet dukker opp idet vi ikke lenger er inne på rommet hennes. Da er hun alene, og da virker det som at hun blir redd. Spilledåsen er da altså en kjent lyd som gir henne selskap fram til at hun sovner. Men ja, ser for meg at vi kommer til å bli lei av lyden med tiden ja!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå