Gjest Gjest_tuppen_* Skrevet 28. mai 2009 #1 Skrevet 28. mai 2009 Huff.. syns det er så vanskelig å forholde seg til en samboer som aldri vil låne bort bilen... Vi bor sentralt i en stor by, og jeg har 5 minutter å gå til jobb, 5 minutter til der jeg trener og stort sett gå/sykkelavstand til venner og fritidsaktiviteter. Det er svært vanskelig - nesten umulig - m parkering i området der vi bor og siden jeg skjelden trenger bil har jeg valgt å ikke ha det nå (har eid tidligere). Samboern min har bil, han jobber lenger unna, og trenger den derfor hyppigere. (om sommern bruker han den mindre da han sykler eller kjører motorsykkel til jobb da) Vi har en garasjeplass til leiligheten som han da selvsagt bruker. Skal vi ha hver vår bil må vi flytte, rett og slett. Dette forstår han. Jeg har flere ganger sagt at jeg gjerne kan være med på å dele utgifter på bilen (forsikring, reparasjoner osv) mot at jeg kan få bruke den når jeg en skjelden gang trenger den. - selvsagt bare om han ikke trenger den selv samtidig. Dette vil han absolutt ikke, og det blir heller til at jeg betaler bensinen når jeg ytterst skjelden manner meg opp til å spørre om å få låne bilen. Det må nemlig omtrente gjelde livet om jeg får lov til å låne den. Og jeg syns det er ganske kjipt å måtte bruke buss, bli hentet osv når jeg skal noe mens hans bil står i garasjen.... Det er så skjelden jeg spør, og han får meg til å føle meg som verdens største forbryter. Vi har vært sammen i 5 år, og jeg har aldri spurt om å få låne bilen en hel helg. Tok mot til meg og spurte idag, da han skal bort i helgen og ikke skal bruke bilen. Jeg skal på hytta og pga omstendigheter i familien er det ingen jeg skal sitte på med. Så må styre med tog + to busser, og bruker ca 3 ganger så lang tid hver vei som om jeg kunne kjørt. Hvordan ville dere håndtert dette??
Erle84 Skrevet 28. mai 2009 #2 Skrevet 28. mai 2009 Med å bli forbannet, selvfølgelig. Hadde sambo oppført seg sånn uten en VELDIG god grunn hadde han fått høre det.
Troyamin Skrevet 28. mai 2009 #3 Skrevet 28. mai 2009 Jeg ville aldri vært sammen med en slik egoist i utgangspunktet... Har han en grunn til å nekte deg bilen? Har du vært borti ulykker etc?
Gjest Gjest_Tuppen_* Skrevet 28. mai 2009 #4 Skrevet 28. mai 2009 ... Jeg har aldri vært innblandet i noen ulykke nei. Kjører "penere" enn ham, og har hatt lappen i 11 år. Så han har ingen god grunn til å ikke la meg kjøre bilen..
Gjest Gjest_hm_* Skrevet 28. mai 2009 #5 Skrevet 28. mai 2009 ... Jeg har aldri vært innblandet i noen ulykke nei. Kjører "penere" enn ham, og har hatt lappen i 11 år. Så han har ingen god grunn til å ikke la meg kjøre bilen.. Er det den kuleste og råeste bilen i verden? Eller er det en toyota liksom? ..men uansett.. hadde sambo oppført seg slik så hadde nok ikke vi kunne vært sammen. Men så er jeg en kjøreglad jente da, som liker biler over gjennomsnittet godt.
Gjest Gjest_Linda_* Skrevet 28. mai 2009 #7 Skrevet 28. mai 2009 Huff.. syns det er så vanskelig å forholde seg til en samboer som aldri vil låne bort bilen... Vi bor sentralt i en stor by, og jeg har 5 minutter å gå til jobb, 5 minutter til der jeg trener og stort sett gå/sykkelavstand til venner og fritidsaktiviteter. Det er svært vanskelig - nesten umulig - m parkering i området der vi bor og siden jeg skjelden trenger bil har jeg valgt å ikke ha det nå (har eid tidligere). Samboern min har bil, han jobber lenger unna, og trenger den derfor hyppigere. (om sommern bruker han den mindre da han sykler eller kjører motorsykkel til jobb da) Vi har en garasjeplass til leiligheten som han da selvsagt bruker. Skal vi ha hver vår bil må vi flytte, rett og slett. Dette forstår han. Jeg har flere ganger sagt at jeg gjerne kan være med på å dele utgifter på bilen (forsikring, reparasjoner osv) mot at jeg kan få bruke den når jeg en skjelden gang trenger den. - selvsagt bare om han ikke trenger den selv samtidig. Dette vil han absolutt ikke, og det blir heller til at jeg betaler bensinen når jeg ytterst skjelden manner meg opp til å spørre om å få låne bilen. Det må nemlig omtrente gjelde livet om jeg får lov til å låne den. Og jeg syns det er ganske kjipt å måtte bruke buss, bli hentet osv når jeg skal noe mens hans bil står i garasjen.... Det er så skjelden jeg spør, og han får meg til å føle meg som verdens største forbryter. Vi har vært sammen i 5 år, og jeg har aldri spurt om å få låne bilen en hel helg. Tok mot til meg og spurte idag, da han skal bort i helgen og ikke skal bruke bilen. Jeg skal på hytta og pga omstendigheter i familien er det ingen jeg skal sitte på med. Så må styre med tog + to busser, og bruker ca 3 ganger så lang tid hver vei som om jeg kunne kjørt. Hvordan ville dere håndtert dette?? Huff, høres skikkelig sært ut for min del.. Skjønner ikke helt motivet, du er jo villig til å dele på utgifter også, hva begrunner han det med de gangene du ikke får låne den? Tenker på om det er noe spesielt med bilen som gjør at han er extra redd for den, eller at du har kræsjet en del ganger før e.l Verst må vel være om det bare bunner ut i egoisme
Gjest champ Skrevet 29. mai 2009 #9 Skrevet 29. mai 2009 mannen din er en spesiell type og jeg aner ikke hvorfor han oppfører seg, men det er ikke slik majoriteten er hilsen mann
Nuith Skrevet 29. mai 2009 #10 Skrevet 29. mai 2009 Har du møtt eksen min? Eksen min hadde som sin første bil et vrak han arvet etter faren sin; denne lærte jeg å kjøre i. Deretter kjøpte han for "gibortpris" et annet vrak av et annet familiemedlem, som jeg fikk låne dersom han ikke trengte den selv. Så langt var alt vel og bra.. Men etter å ha kjørt "skrapbilene" hans i 6-7 år (og aldri hatt noen uhell med dem, sånn foruten at ene akslingen brakk en gang - og det var virkelig ikke min feil...) kjøpte han seg en "ordentlig" bil, dvs en toyota til 100.000. Neimen om jeg fikk låne den, nei... Så mye stolte han ikke på kjøreevnene mine. *le*
Cybersix Skrevet 29. mai 2009 #11 Skrevet 29. mai 2009 Du er sikker på at du vil være sammnen med en slik vrang egoist ?
Totten Skrevet 29. mai 2009 #12 Skrevet 29. mai 2009 Hva slags begrunnelse gir han for å ikke la deg få låne bilen? Ikke at det har så mye å si egentlig, jeg kan ikke fatte og begripe hva som kan være så farlig med at du også kan bruke bilen. Særlig når du også tilbyr deg å ta din del av utgiftene i forhold til bilbruken. I mitt tilfelle er deg jeg som eier (og har betalt for) bilen og bruker den i det daglige, men mannen min bruker den da selvsagt som han vil når jeg ikke bruker den. I tilfeller hvor begge ønsker bilen samtidig så avgjør vi det ut i fra hvem som trenger den mest. Noe annet ser jeg på som helt urimelig. Hvordan kan man leve sammen med noen uten å dele på det man har? Jeg håper han er fantastisk på andre områder, for en slik smålighet som dette må være vanskelig å leve med.
Jade Skrevet 29. mai 2009 #13 Skrevet 29. mai 2009 Tipper at han bare er unormalt redd for bilen sin. Ikke noe personlig til deg sikkert. Hvordan får han deg til å føles som en forbryter? Hva sier han når du spør?
Gjest Gjest_Tuppen_* Skrevet 29. mai 2009 #14 Skrevet 29. mai 2009 Tipper at han bare er unormalt redd for bilen sin. Ikke noe personlig til deg sikkert. Hvordan får han deg til å føles som en forbryter? Hva sier han når du spør? TS her: Husker ikke ordrett hva han sa denne gang. Men han formidler at det virker som om jeg bare er ute etter pengene hans. "Alt mitt skal liksom være ditt da", sier han. Og det er ganske sårt å høre når det absolutt ikke er tilfelle. Jeg er overhodet ingen snylter (han tjener bedre enn meg). Det dreier seg kun om å få lån bil en gang i blant når han ikke trenger den. Bilen er vel ganske grei, men ikke noe fantastisk eller rådyr. Den er 8 år gammel
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2009 #15 Skrevet 29. mai 2009 tja, hva med å si at du må kjøpe bil for å tigge for å låne bil er ikke din stil, og siden du bruker bilen så skjelden må du ha den eneste parkeringsplassen... For den betaler dere vel begge (hører med i husleia ?) Enten vil han se poenget ditt, eller så må du velge om du vil ha det slik eller du kjøper din egen bil. Personlig så hadde jeg nok blåst dette opp til en stor sak og krevd felles bil, men det er meg da
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2009 #16 Skrevet 30. mai 2009 Hadde aldri funnet meg i det der. Jeg hadde kjøpt meg egen bil, rett og slett. Og forlangt å dele på garasjen. Annenhver uke for eksempel. Eller kanskje bare gjort det slutt.
Cata Skrevet 30. mai 2009 #17 Skrevet 30. mai 2009 Jeg hadde kjøpt meg egen bil, rett og slett. Og forlangt å dele på garasjen. Annenhver uke for eksempel. Signerer denne. Synes jo det er i overkant sært at du ikke får bruke bilen innimellom når dere bor sammen, spesielt siden du er villig til å dele kostnadene. Men hadde jeg bodd sammen med en slik stabeis så hadde jeg nok kjøpt egen bil ja. (Om ikke annet så på ren skjær trass. )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå