Gjest Wacmoc Skrevet 28. mai 2009 #1 Del Skrevet 28. mai 2009 Veit ikke hva humler gjør for å skade oss, men siden det brenner på såret kallte jeg det det. Hvertfall, en humle har holdt på å flydd på ruta en halvtimes tid. Katta syntes det var intressant, og satt og fulgte med, og "nussa" den et par ganger ( ikke alltid like lett å følge med konstant på hu.. ). Nå ligger pluttselig humlen livløs i bånn av vinduet og katta sitter forran den å vasker seg. Dør de om de har brent noen, som som at vepser kan dø om de stikker noen? Blir litt nervøs for om katta kan ta noe skade av det om hu ble brent.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wacmoc Skrevet 28. mai 2009 #2 Del Skrevet 28. mai 2009 Feil emne, men den lever igjen gitt. Men lurer fortsatt på det samme Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 28. mai 2009 #3 Del Skrevet 28. mai 2009 Vepsen dør ikke når den stikker, det er det biene som gjør. Er ganske sikker på at humler ikke dør når de brenner, er sikkert katten som har tatt den Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 28. mai 2009 #4 Del Skrevet 28. mai 2009 De dør ikke, nei. Samme med veps, som Arwen sier. Det er biene som dør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 28. mai 2009 #5 Del Skrevet 28. mai 2009 Dette står det om stikkinga til humler på Wikipedia. Står ingenting om at de kan dø av å stikke. Bare hunner og ikke hanner (dronninger og arbeidere) har en giftig stikkebrodd, som er «omdannet» fra eggleggingsrøret. Den er normalt trukket inn i bakkroppen. Brodden er glatt, uten mothaker, derfor kan samme humle stikke flere ganger i motsetning til honningbiene, som har mothaker så de bare kan stikke én gang. Humlestikket oppleves som en brennende smerte. Denne brennende smerten har resultert i den helt feilaktige påstanden vi av og til hører om at «humlene stikker ikke, de brenner». Men humlene har brodd, og de stikker smertefullt. Men stikket er ikke farlig med mindre man reagerer allergisk. Dersom humlene får være uforstyrret, er de svært fredelige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wacmoc Skrevet 28. mai 2009 #6 Del Skrevet 28. mai 2009 Takk for svar Ja, sant det, det er bier. Kom på det pga, Bee Movie xD Er ikke vepser i en biefilm nei. =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 28. mai 2009 #7 Del Skrevet 28. mai 2009 Har alltid syntes at humler er noen søte og fine insekt. Skjønner meg ikke på alle som (jenter stort sett) skriker og hyler med en gang en humle kommer. Lar man den være i fred, lar den deg være i fred. Gjelder forøvrig for veps og bier også, selv om de er noe mer aggresiv. Er forresten jente selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 28. mai 2009 #8 Del Skrevet 28. mai 2009 Humler har jeg aldri skjønt at folk er redde for, og jeg har vært "ute for" dem et par ganger, men da ved at jeg har tråkket på dem eller noe. Hvem hadde vel ikke beskytta seg med nebb og klør da? Veps er jeg en del mer skeptisk til, rett og slett fordi de er mer agressive og ikke holder seg til blomstene, slik humlene gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wacmoc Skrevet 28. mai 2009 #9 Del Skrevet 28. mai 2009 Er ikke jentete når det gjelder humler. Men veps er jeg det. Da kan jeg fort hyle og løpe rundt som en gal. Mest fordi jeg er allergisk og hovner opp noe kolosalt, og det gjør så ekstremt vondt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå