m67 Skrevet 28. mai 2009 #1 Skrevet 28. mai 2009 (endret) Vi har ei jente på 9 som snart har drevet med svømming i et år. Fast trener hun tre dager i uka (en til to og en halv time hver gang). Nå ønsker hun å være med på morgentreninger også. Da blir det fem ganger i uka (ca 10 timer pr uke). Dette er noe hun ønsker sterkt selv, og er på gråten om hun ikke får lov å delta på morgentreninger. Jeg er veldig usikker på om vi skal la henne gjøre dette. Kan det være skadelig for kroppens utvikling? Vi krever selvfølgelig at hun gjør leksene ordentlig, og ser over alt hun gjør av lekser. Det er heller ikke noe problem å få henne i seng tidlig når hun skal på morgentrening (hun får da 10 1/2 time søvn). Endret 28. mai 2009 av m67
cogito Skrevet 28. mai 2009 #2 Skrevet 28. mai 2009 (endret) Det viktigaste er at ho har det kjekt på trening! Korleis er desse treningane lagt opp? Er det leik og moro med andre ungar i bassenget, eller seriøs symjetrening? Synst det høyrast litt rart ut å arrangere morgontrening for barn. Kven elles deltar på desse treningane? Å vere i fysisk aktivitet kvar dag er jo berre bra, men de bør kanskje stimulere til litt meir allsidig trening? Endret 28. mai 2009 av cogito
cogito Skrevet 28. mai 2009 #3 Skrevet 28. mai 2009 Du kan jo lese litt i denne artikkelen: http://www.klikk.no/foreldre/article462350.ece
Inx Skrevet 28. mai 2009 #4 Skrevet 28. mai 2009 Vi har ei jente på 9 som snart har drevet med svømming i et år. Fast trener hun tre dager i uka (en til to og en halv time hver gang). Nå ønsker hun å være med på morgentreninger også. Da blir det fem ganger i uka (ca 10 timer pr uke). Dette er noe hun ønsker sterkt selv, og er på gråten om hun ikke får lov å delta på morgentreninger. Jeg er veldig usikker på om vi skal la henne gjøre dette. Kan det være skadelig for kroppens utvikling? Vi krever selvfølgelig at hun gjør leksene ordentlig, og ser over alt hun gjør av lekser. Det er heller ikke noe problem å få henne i seng tidlig når hun skal på morgentrening (hun får da 10 1/2 time søvn). Hun kommer ikke til å ta skade av det så lenge hun selv opplever det som gøy og opplever mestring etc. Hvis hun derimot presses til disse ekstra treningene for å oppnå suksess så ligger det en fare for at hun kan få belastningsskader osv. Det viktige er at barnet opplever mestring og at det er gøy å trene - er det det, så er det liten risiko for overtrening inne i bildet (hun presser ikke kroppen når den sier stopp) heh. Øktene kan kanskje reduseres noe i varighet slik at man ikke har disse 2,5 times øktene det hørtes mye ut for meg i hvert fall. Hun bør ha minst en ukedag med treningsfri og ikke mer enn 5 treningsøkter per uke. Hvis det er konkurranser i helger osv synes jeg man burde kutte ut 1-2 treningsøkter uken i forkant. Sommerferien burde også være nesten treningsfri for henne synes jeg, ha fokus og tid på andre ferdigheter og trening Det viktigste er uansett at barnet har det gøy og at dere er påpasselige med at hun ikke overtrenes/blir utbrent. Om skoleresultatene dropper og hun får vondt i muskler og sener, er sliten hele tiden og entusiasmen for svømming forsvinner - det er faresignaler man burde være obs på. Ta fri, bli restituert og ha lavere frekvens på treningen etterpå er oppskriften da. Med mindre man trener med slike "symptomer" over lengre tid og virkelig presser seg så tar ikke barnet noe skade av å ha en slik periode...
m67 Skrevet 28. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 28. mai 2009 Det viktigaste er at ho har det kjekt på trening! Korleis er desse treningane lagt opp? Er det leik og moro med andre ungar i bassenget, eller seriøs symjetrening? Synst det høyrast litt rart ut å arrangere morgontrening for barn. Kven elles deltar på desse treningane? Å vere i fysisk aktivitet kvar dag er jo berre bra, men de bør kanskje stimulere til litt meir allsidig trening? Hun synes det er morsomt å trene, og har fått en veldig god venninne der (som dog ikke trener så mye). Det er derfor lystbetont, men ingen lek. Jeg synes treningen kanskje er et hakk for seriøs. Det er lite plass for lek. Når det gjelder morgentreningene er dette fellestreninger for hele svømmegruppa, inkludert A-gruppa. Hun er ikke alene fra sin gruppe om å stille på disse. Våre ambisjoner for henne strekker seg ikke lenger enn at hun skal ha det gøy, og ha en frsik og sunn kropp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå