Gå til innhold

Litt hjelp...

*M*

Anbefalte innlegg

Nå har jeg sjekket poengkravet for Jus studiet i Oslo, det lå på slående 50,8. Jeg vet at jeg ikke kommer til å ha den summen når jeg er ferdig med videregående. Er det noen fag som er bedre å ta enn andre for å komme opp i ønsket poengsum? Eller bør jeg bare gi opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hmm, jeg må si ikke høyere? Trodde det lå høyere jeg.

Et forslag er å ta et grunnfag. Da vil du få poeng for alder og faget. Samtidig vil du se hvordan det er å være student på høgskole / uni nivå.

Stå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Du kan vente og samle poeng fra eks statsvitenskap som er kjenkt å kombinere med juss, samt alderspoeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis du går på videregående nå, tror jeg at jeg først og fremst ville jobbet så godt jeg kunne med fagene der før jeg begynte å tenke på hva jeg kunne tatt i tillegg. Kanskje du kan gjøre en ekstra innsats kommende skoleår som gir deg høyere karakterer enn du tror.

Dessuten er det vel slik på videregående at man får ekstrapoeng for fordypningsfag og fag som matte. Dette er jeg ikke helt sikker på, for det er noen år siden jeg gikk på vdg, men jeg tror ikke 50,8 betyr at man må ha over 5 i snitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Den poengsummen inkluderer jo de ekstrapoengene du får for fag som matte, og enkelte andre fag, som jeg ikke husker, for fordypningsfag litt her og der, og jeg vil si, 50,8 er da et LAVT nivå for jus, jeg hadde forventet at det lå langt høyere.

For å si det på en "slem" måte: Har du tenkt å klare å gjennomføre juss-studiet, så bør du klare å oppnå den poengsummen....

Du klarer det nok skal du se :) (Bare for all den husk i russetida at det er noe som heter eksamen :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Fra videregående kan du få fordypningspoeng hvis du tar fordypning i mer en ett fag. Du kan også få realfagspoeng, maks 4 poeng, hvert fag gir 0,5 poeng. Realfag er: 2MX/2MY, 3MX/3MY, 2BI, 3BI, 2FY, 3FY, 2KJ, 3KJ,2MZ og 3MZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Det var alt det der jeg ikke huska helt ja, bare huska at jeg fikk en del slike poeng (for jeg hadde tre fordypningsfag, og ett av dem var matte (jeg gikk øk.ad, så fysikk, biologi og kjemi var ikke på min timeplan)) og de er kjekke å ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du får 2 poeng for hvert fordypningsfag du tar over det ene obligatoriske. Fordypningsfag vil si at du har et og samme studieretningsfag over to år.

(Du kan ikke få flere enn 4 fordypningsfagpoeng, men hvor mange er det egentlig som har flere enn tre fordypningsfag?)

I tillegg får man et halvt poeng for realfag.

Så hvis et studie krever en poengsum på 50,8 trenger man egentlig bare ha litt over fire i snitt dersom man har klart å samle sammen noen fordypnings- og realfagspoeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...