Gjest Gjest_Ella_* Skrevet 28. mai 2009 #1 Skrevet 28. mai 2009 Jeg har en katt på ca 1 år som er veldig glad i å være inne. Han vil som regel ikke ut på dagtid, og siden vi har tatt bort tissekassa må han ut om han skal på do. Han kommer som regel inn i 8-tiden om morningen og så kaster vi ham ut om kvelden rundt kl 23. Mitt spørsmål er da; er det vanlig at katter "holder seg" så lenge? Kan det være skadelig for ham? Det må da være fryktelig, jeg hadde ikke klart det
Minnimusepus Skrevet 28. mai 2009 #2 Skrevet 28. mai 2009 Hehe, dette har jeg lurt på selv også noen ganger, for den ene av mine har også en evig stor blære tror jeg De kommer gjerne inn når vi står opp om morgnen, og kan gjerne ligge inne heele dagen de også. Den ene katten vår ble ved et uhell lukket inne på det kommende barnerommet her for to uker siden, og hadde vært der inne halvannet døgn til sammen! Men hun gav beskjed når hun ville ut, så sånn sett er hun veldig grei. Den andre katten vår kan være inne 14-15 timer en dag, men en annen dag må hun ut etter 4-5 timer, så det varierer veldig. Nå på sommeren må de jo ha i seg mer veske enn på vinteren også, så det er ikke så unaturlig
Aurora M. Skrevet 28. mai 2009 #3 Skrevet 28. mai 2009 15 timer synes jeg er i overlag lenge for en katt å holde seg. De gjør det nok uten at det plager dem nevneverdig, men det er jo med katter som med andre dyr (og folk) at jo mindre de drikker og jo mindre de tisser, jo mer øker faren for urinveisinfeksjoner. Men katter er både ekstremt renslige dyr og veldig bedagelig anlagt. Så om han av en eller annen grunn ikke vil ut (kan jo være at han er redd et eller annet ute der og), og ikke har kattedo inne så lar de enkelt og greit være å drikke, slik at han ikke må tisse. Men det beste for helsa hans i lengden er det ikke, så jeg ville ha vurdert å sette inn igjen kattedoen og se om han ikke begynner å drikke mer og gå på doen inne da.
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2009 #4 Skrevet 28. mai 2009 15 timer synes jeg er i overlag lenge for en katt å holde seg. De gjør det nok uten at det plager dem nevneverdig, men det er jo med katter som med andre dyr (og folk) at jo mindre de drikker og jo mindre de tisser, jo mer øker faren for urinveisinfeksjoner. Men katter er både ekstremt renslige dyr og veldig bedagelig anlagt. Så om han av en eller annen grunn ikke vil ut (kan jo være at han er redd et eller annet ute der og), og ikke har kattedo inne så lar de enkelt og greit være å drikke, slik at han ikke må tisse. Men det beste for helsa hans i lengden er det ikke, så jeg ville ha vurdert å sette inn igjen kattedoen og se om han ikke begynner å drikke mer og gå på doen inne da. Skjønner katten sammenhengen mellom drikking og tissing???
Gjest Gjest_Ella_* Skrevet 28. mai 2009 #6 Skrevet 28. mai 2009 15 timer synes jeg er i overlag lenge for en katt å holde seg. De gjør det nok uten at det plager dem nevneverdig, men det er jo med katter som med andre dyr (og folk) at jo mindre de drikker og jo mindre de tisser, jo mer øker faren for urinveisinfeksjoner. Men katter er både ekstremt renslige dyr og veldig bedagelig anlagt. Så om han av en eller annen grunn ikke vil ut (kan jo være at han er redd et eller annet ute der og), og ikke har kattedo inne så lar de enkelt og greit være å drikke, slik at han ikke må tisse. Men det beste for helsa hans i lengden er det ikke, så jeg ville ha vurdert å sette inn igjen kattedoen og se om han ikke begynner å drikke mer og gå på doen inne da. Han liker å være ute når han først er der, så tror egentlig han bare er veldig glad i å være inne og kose seg Det blir ikke aktuelt å ta inn igjen kattedoen, heldigvis er det snart sommer så døra kan stå åpen litt, da kan han springe ut og inn som han lyster Jeg glemte å nevne at han er kastrert, kan det ha noe å si.. ?
Aurora M. Skrevet 29. mai 2009 #7 Skrevet 29. mai 2009 Det er fint at han koser seg når han først er ute. Ikke noe som er bedre enn det! Fint å jakte på morgenkvisten og nå om våren. Jeg tenkte siden du skriver at han kun er ute om natta, om det kanskje kunne være noe der ute som stresser han på dagtid. Han er jo ganske ung og uerfaren enda, og det er mye rart som kan oppleves skummelt for en liten pus. At han er kastrert har ingen betydning for størrelsen på blæra eller hvor lenge han kan holde seg nei. Men en kastrert katt har lettere for å utvikle sykdommer i urinveiene, så man kan si at generelt sett er det veldig viktig med lett tilgang til friskt vann og muligheter for å gjøre fra seg når som helst den måtte komme på det.
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2009 #8 Skrevet 29. mai 2009 Jeg har en katt på ca 1 år som er veldig glad i å være inne. Han vil som regel ikke ut på dagtid, og siden vi har tatt bort tissekassa må han ut om han skal på do. Han kommer som regel inn i 8-tiden om morningen og så kaster vi ham ut om kvelden rundt kl 23. Mitt spørsmål er da; er det vanlig at katter "holder seg" så lenge? Kan det være skadelig for ham? Det må da være fryktelig, jeg hadde ikke klart det Det er jo vanlig at en katt vil ut i skumringstiden.De fleste katter er mest ute da og mest oppmerksomme da! Hvorfor har dere tatt vekk tissekassen? Det er skadelig for en katt å holde seg på lik linje med mennesker! Hva dere enn gjør, så sett tilbake tissekasssen!
Gjest ~VanDora~ Skrevet 29. mai 2009 #9 Skrevet 29. mai 2009 Siden dere ikke vil ha inn kattedoen igjen så tenker jeg at det beste du kan gjøre er å sette han ut midt på dagen for så å ta han inn igjen etter en halv times tid.. da har han forhåpentligvis gjort sitt fornødene og kan kose seg enda mer når han er inne igjen
Minnimusepus Skrevet 29. mai 2009 #10 Skrevet 29. mai 2009 De fleste katter går vel til døra når de må tisse, eller gir fra seg et lite pip, gjør de ikke? Mine gir beskjed når de vil ut, og får være inne om de vil det enten det er 3 eller 10 timer. De har ikke fått noe plager i løpet av de 3 årene vi har hatt de iallefall
Gjest Catwoman Skrevet 29. mai 2009 #11 Skrevet 29. mai 2009 Katter har en gedigent stor blære tror jeg. Kattene jeg har hatt har vært likedan. De kan godt være inne i en ti-femten timer i strekk, av egen fri vilje, uten å gå på do. Så lenge de koser seg inne - og ikke gir tegn til å ville ut, må de nok heller ikke på do.
S_Dreams Skrevet 29. mai 2009 #12 Skrevet 29. mai 2009 Jeg tror nok kattene sier fra om de må på do. Hadde det vært noe der ute som skremte katten, så hadde nok pusen gått på do inne et eller annet sted istedet for å gå ut. Selv har jeg kattedo inne, noe som er veldig greit, spesielt om vinteren, da pusene kanskje ikke har så veldig lyst å gå ut. Mine er også inne om natten, og da er doen grei å ha, så slipper de å vekke oss for å måtte gå på do.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå