Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Den type leilighet jeg ønsker, koster rundt 2 mill.

Jeg får ikke mer enn 1,3 - 1,4 mill i lån.

Hvis jeg er heldig kan jeg få forskudd på arv, 200 000, men synes det er ekstremt ekkelt å spørre foreldrene mine om det (jeg er "den flinke" i søskenflokken, som alltid har klart seg selv).

Jeg har spart opp egenkapital på 250 000 (dvs jeg har klart å spare 500 000 på 6 år, men har studielån på 250 000).

Jeg har fast jobb med inntekt 450 000, går opp i lønn snart, regner med å ligge på rundt 500 000 i løpet av et års tid.

Jeg er alene-forsørger med 2 små barn, omsorg er delt 50 - 50, har ikke bidrag.

Jeg har ikke bil, har utsatt bilkjøp fordi jeg ønsker å prioritere boligkjøp. Men jeg ønsker meg sterkt en bil, og tenker at jeg er nødt til å få til begge deler innen ikke alt for mange år.

Spørsmål:

I dag leier jeg, husleie 10 000 kr/mnd, da bor jeg i kort avstand til jobb og barnehage og dette er grunnen til at jeg klarer meg uten bil.

Skal jeg fortsette å leie og samtidig spare og spare og spare alt jeg kan, i påvente av å få nok EK til å kunne kjøpe en leilighet til 2 millioner? Det vil jo ennå ta noen år, og da ligger kanskje 2 mill leilighetene noen prisklasser høyere og så er jeg like langt?

Eller skal jeg bite i det sure eplet, be om forskudd på arv og kjøpe en liten leilighet med bare ett soverom til 1,5 - 1,7 mill? Som jeg så kan selge med forhåpentligvis fortjeneste om få år og dermed få råd til den leiligheten jeg ønsker meg (dvs samme område og 2 soverom)?

Eller skal jeg be barnefaren ta hovedomsorg i 1- 2 år, så kan jeg flytte inn på en billig hybel, jobbe døgnet rundt og legge meg opp mange penger for å få til en rask økning av EK? Det jeg lurer på da er om ikke dette egentlig vil være et tapsprosjekt, ikke bare i forhold til barna, men økonomisk også, jeg vil jo få mye høyere skatt, og fordi jeg ikke har boliglån, kommer jeg heller ikke til å ha skattefradrag og i stedet må jeg betale formueskatt??? Så det er vel en dårlig løsning på alle måter...? (hvis jeg jobbet ekstremt mye, kunne jeg nok kommet opp i inntekt på 1,5 mill, mulig mer. Hvis jeg flyttet på meg, ville jeg kunne tjene over 2 mill på ett år, men da ville jeg jo ikke sett noe til barna).

Glad for andres synspunkt på mine funderinger:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I din situasjon ville jeg kjøpt det jeg har råd til nå. Også innretter man seg etter det, man kan gjøre MYE ut av et soverom (skillevegg, lettvegg, innrede med hyller i rommet osv), stue osv. Slik at alle får det bra med den økonomien dere har nå.

Plan B ville vært å leie fortsatt, forutsatt at det da spares i hurtig tempo for å øke egenkapitalen. Forskudd på arv... Mja... Det er ikke noe jeg ville luftet for familien, men det er meg.

Siste løsning ser jeg på som uaktuell. Ingen vits i å jobbe hardt for bedre bolig hvis man ikke kan bo sammen med barna sine. Jeg tror du ville bli ulykkelig med den løsningen. Man må leve også. Lykke til! :D

Gjest Gjest
Skrevet

Helt OT, men kan jeg spørre hva du jobber med som kan gi deg to millioner på etter år? Jeg kunne gjerne "ofret" et år for å opparbeide meg denslags kapital...

Gjest Gjest
Skrevet
Helt OT, men kan jeg spørre hva du jobber med som kan gi deg to millioner på etter år? Jeg kunne gjerne "ofret" et år for å opparbeide meg denslags kapital...

Flere jobber som kan gi slike lønninger :)

Sivilingeniør i høy stilling i et oljeselskap.

Lege med stor arbeidskapasitet, villig til å gå kontinuerlige vakter i en utkantskommune.

Skrevet

Såvidt jeg forstår så har du 500 000 i egenkapital? Med lån på 1,4 mill så kommer du jo nesten opp i 2 mill..

Jeg tror jeg hadde søkt på mange flere banker, mulig du får avslag hos noen, men napp hos en annen.

Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet
Såvidt jeg forstår så har du 500 000 i egenkapital? Med lån på 1,4 mill så kommer du jo nesten opp i 2 mill..

Jeg tror jeg hadde søkt på mange flere banker, mulig du får avslag hos noen, men napp hos en annen.

Lykke til!

TS

Takk for det:)

Jeg har ca 500 000 i egenkapital ja, men det gjenstår 250 000 på studielånet, så da jeg var i banken sa de at det blir det samme som en egenkapital på 250 000.

Hvis jeg får forskudd på arv, blir det jo annerledes, men jeg vil egentlig ikke be om det. Har sett en leilighet i dag til 1,8 mill. Beliggenheten er bra, men innvendig er den litt sånn studenthybelaktig og planløsningen er ikke særlig god. Hoppet i stolen da jeg så en annen leilighet i samme område, vanvittig fin, 2 soverom, nytt kjøkken og bad, ble umiddelbart forelsket, til jeg så prisen : 3,6 mill..... Skulle hatt noen å kjøpe sammen med :(

TS

Gjest Gjest
Skrevet
I din situasjon ville jeg kjøpt det jeg har råd til nå. Også innretter man seg etter det, man kan gjøre MYE ut av et soverom (skillevegg, lettvegg, innrede med hyller i rommet osv), stue osv. Slik at alle får det bra med den økonomien dere har nå.

Plan B ville vært å leie fortsatt, forutsatt at det da spares i hurtig tempo for å øke egenkapitalen. Forskudd på arv... Mja... Det er ikke noe jeg ville luftet for familien, men det er meg.

Siste løsning ser jeg på som uaktuell. Ingen vits i å jobbe hardt for bedre bolig hvis man ikke kan bo sammen med barna sine. Jeg tror du ville bli ulykkelig med den løsningen. Man må leve også. Lykke til! :D

TS

Egentlig enig med deg, fortsetter å følge med i markedet og sparer det jeg kan imens, blir ingen sommerferie i år, bare jobb og sparing...

TS

Gjest Gjest_Fjest_*
Skrevet
TS

Jeg har ca 500 000 i egenkapital ja, men det gjenstår 250 000 på studielånet, så da jeg var i banken sa de at det blir det samme som en egenkapital på 250 000.

Hvis jeg får forskudd på arv, blir det jo annerledes, men jeg vil egentlig ikke be om det. Har sett en leilighet i dag til 1,8 mill. Beliggenheten er bra, men innvendig er den litt sånn studenthybelaktig og planløsningen er ikke særlig god. Hoppet i stolen da jeg så en annen leilighet i samme område, vanvittig fin, 2 soverom, nytt kjøkken og bad, ble umiddelbart forelsket, til jeg så prisen : 3,6 mill..... Skulle hatt noen å kjøpe sammen med :(

TS

At banken anser det som fratrekk fra egenkapital, forandre vel ikkje faktumet at du har 500 000 du kan bruke til å betale leilighet?

Gjest Gjest
Skrevet
TS

TS

Da tror jeg du har misforstått litt. Du HAR 500 000 i egenkapital. Men siden du har 250 000 i studielån, vil det spille inn på hvor mye du får i lån. Banken mener du får like mye lån som om du hadde hatt 250 000 i egenkapital og null studielån. Om de har sagt at du får lån på 1.3 mill, så har de allerede tatt hensyn til at du har studielån. Hadde du ikke hatt studielånet, kunne du gjerne fått 250 000 mer i lån.

Du har uansett 500 000 i EK. Disse pengene står jo på kontoen din, og du står fritt til å bruke dem i tillegg til det lånet du får av banken. Om du får lån på 1,3 mill, så har du om du bruker alle de 500 000 pengene du har på bok råd til å kjøpe en leilighet på 1,8 mill.

Jeg ville så absolutt ikke sagt fra meg ungene for å spare penger. Da kan du faktisk slite med å få tilbake 50/50 ordningen igjen.

Det er ingen skam i å leie. Det er ikke sånn at man MÅ eie sin egen bolig. Selvsagt er det kjekt, men er det verdt å flere år i en leilighet med ett rom? Husk at det er dyrt å selge, ekspertene sier man må bo 3-4 år før det skal svare seg å eie framfor å leie. 3-4 år i en leilighet du ikke liker er ganske lenge.

Jeg ville fortsatt å leie, jeg. Du tjener over 100 000 mer enn hva jeg gjør, og du har de samme boutgiftene som meg. Du har bare to barn, og har dem bare 50%. Da ville jeg klart å spare minst 5 000 i måneden. Da har du 60 000 spart på ett år.

Skrevet

Du betaler 10 000 i leie i måneden i dag. Denne utgiften vil synke drastisk hvis du har et lån på 1,4 mill. Vi har større lån enn om så, og betaler fortsatt en god del under 10k.

Ja, renta kan stige igjen, men dette regner også banken med når de ser på hvor mye du kan låne.

Ta deg en prat med en rådgiver i banken, jeg tror absolutt du bør klare å skaffe deg den leiligheten du har lyst på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...