Gjest flyni Skrevet 28. mai 2009 #1 Del Skrevet 28. mai 2009 Hvor bokstavelig leser dere stillingsannonser og kravene som stilles der? Jeg fant nå en stilling som jeg synes der kjempespennende ut, og jeg oppfyller alle andre krav om erfaring, egenskaper og utdanning, med unntak av varighet på erfaringen. Det er formulert som "minimum 3-5 års erfaring med ...". Jeg har to års erfaring. Er det noen vits å søke? Det er jo her også formulert som et minimum, ikke et ideal. Hmm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 28. mai 2009 #2 Del Skrevet 28. mai 2009 Søk i vei, jeg tror du stiller sterkt. Det verste som kan skje er at du ikke får jobben. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2009 #3 Del Skrevet 28. mai 2009 Synes egentlig det er merkelig når det oppstilles krav om et visst antall år med erfaring. Om du har jobbet to eller fire år med en ting sier ikke alltid så mye, det som etter min mening er viktigst er om du har fått med deg de kritiske elementene fra den erfaringen. Men så lenge de setter et minimumskrav blir det kanskje litt dumt å søke likevel når du ikke oppfyller det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
attegløyma Skrevet 28. mai 2009 #4 Del Skrevet 28. mai 2009 Søk. Typisk damer å ikkje søke fordi ein ikkje oppfyller alle kriteria. Ein mann ville søkt uten eitt års erfaring... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 28. mai 2009 #5 Del Skrevet 28. mai 2009 Enig med de over. Man setter gjerne en hel del krav i en stillingsannonse for å luke ut en del söknader. (de som ikke gidder å söke på en stilling hvor det er listet opp masse krav, er ei heller önskelig for jobben - stil) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2009 #6 Del Skrevet 28. mai 2009 At du ikke tilfredsstiller alle kravene i en annonse, er overhodet ikke noen grunn til ikke å søke. Kravene er aldri absolutte. Om du har andre egenskaper enn det som står i annonsen, trekker du frem disse. Slike ting kan mer enn veie opp for det du mangler av de opplistede kravene. Og at du "bare" har to års erfaring, er ingenting. Du kan ha lært mye mer på de to årene enn andre har lært på tre år. Dette er de som ansetter folk klar over. Søk! Du har ingenting å tape. Om du skal sitte og lete etter en annonse hvor du tilfredsstiller absolutt alt, så kan du sitte lenge før du finner en jobb... Formuleringen "minimum 3-5 år" er også svært dårlig, forøvrig. De som skrev annonsen burde slått opp i ordboken og sett litt nærmere på hva ordet "minimum" egentlig betyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juliane Skrevet 28. mai 2009 #7 Del Skrevet 28. mai 2009 Selvfølgelig søker du! Leste en gang at man bør sette et krav til seg selv om å fylle 70% av kriteriene før man søker, og du er jo tydeligvis langt mer kvalifisert enn som så. Forskjellen på to eller tre år er ytterst liten hvis man lærer fort og er flink i det man driver med. Jeg er ferdig utdannet neste år, og hvis jeg kun skulle søkt jobber der de ikke uttrykker et ønske om erfaring er det ikke mange søknader jeg hadde fått sendt avgårde. Derfor kommer jeg selvfølgelig til å søke på stillinger selv om jeg ikke fyller kravet om erfaring. Det verste som kan skje er jo at man ikke får jobben, og ellers får man bare krysse fingrene for at man har andre kvalifikasjoner som gjør at man er en god kandidat for stillingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 28. mai 2009 #8 Del Skrevet 28. mai 2009 Det er bare å søke! Tenk om ingen med lengre erfaring enn deg søker, og jobben går til en med mindre relevant bakgrunn, kortere erfaring, dårligere utdannelse og i det hele tatt dårligere kvalifisert kandidat! Du har lite å tape. Enkelte krav i stillingsannonser er jo absolutte, men dette gjelder slett ikke alle typer jobber. Krav til profesjonsutdannelser innen helsevesenet, pluss jurister, prester og sikkert noen flere er nok vanskelig å komme unna hvis de står i en stillingsannonse (og takk og lov for det ). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strix Skrevet 28. mai 2009 #9 Del Skrevet 28. mai 2009 Søk i vei!! Jeg har flere ganger søkt på stillinger der jeg bare oppfyller en del av kravene, og fått jobben! Som de andre sier; det verste som kan skje er at du ikke får den Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2009 #10 Del Skrevet 28. mai 2009 Søk. Typisk damer å ikkje søke fordi ein ikkje oppfyller alle kriteria. Ein mann ville søkt uten eitt års erfaring... Enig. Søk, selv om det står krav om 6 års erfaring og du har 3. Menn gjør det: de mener at de er kvalifisert og fortjener høyere lønn alltid og uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2009 #11 Del Skrevet 29. mai 2009 Søk. Typisk damer å ikkje søke fordi ein ikkje oppfyller alle kriteria. Ein mann ville søkt uten eitt års erfaring... Nøyaktig det jeg tenkte også. I sånne situasjoner spør jeg meg selv: Hva ville jeg ha gjort hvis jeg var gutt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2009 #12 Del Skrevet 30. mai 2009 Jeg er kanskje litt for forsiktig med slikt, men jeg tror ikke jeg ville søkt når det står "minimum 3-5 års erfaring". Hadde det derimot bare stått "3-5 års erfaring" eller "ønskelig med 3-5 års erfaring" ville jeg søkt. Grunnen er at jeg leser "minimum 3-5 års erfaring" som at det er et absolutt krav om minst 3 års erfaring. Det kan jo hende at man likevel kan ha en sjanse til å få jobben med mindre erfaring, men da burde ikke ordet minimum vært brukt i annonsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest flyni (TS) Skrevet 30. mai 2009 #13 Del Skrevet 30. mai 2009 Takk for svar alle sammen! Jeg er nok litt forsiktig med slikt, og har enda ikke bestemt meg for om jeg skal søke (fristen går ut om en uke). Tror det er en veldig populær stilling, og vil ikke dumme meg ut med å søke dersom jeg opplagt er uaktuell, fordi jeg ikke oppfyller et avsolutt krav. Jeg er kanskje litt for forsiktig med slikt, men jeg tror ikke jeg ville søkt når det står "minimum 3-5 års erfaring". Hadde det derimot bare stått "3-5 års erfaring" eller "ønskelig med 3-5 års erfaring" ville jeg søkt. Grunnen er at jeg leser "minimum 3-5 års erfaring" som at det er et absolutt krav om minst 3 års erfaring. Det kan jo hende at man likevel kan ha en sjanse til å få jobben med mindre erfaring, men da burde ikke ordet minimum vært brukt i annonsen. Jeg tenker litt det samme. Hadde det stått "3-5 års erfaring" ville jeg søkt, men når det står på denne måten, så ser jeg tre år som et absolutt minimum. Men dere har nok rett i at vi jenter ofte er altfor forsiktige her... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2009 #14 Del Skrevet 30. mai 2009 Enkelte krav i stillingsannonser er jo absolutte, men dette gjelder slett ikke alle typer jobber. Krav til profesjonsutdannelser innen helsevesenet, pluss jurister, prester og sikkert noen flere er nok vanskelig å komme unna hvis de står i en stillingsannonse (og takk og lov for det ). Ja, det skulle tatt seg ut. Riksen søker hjernekirurg, medisinsk bakgrunn er ønskelig, men intet krav Ellers enig med de som sier SØK. Forskjellen mellom 3 års erfaring og 5 er minimal. Og hvis de likevel setter en absolutt grense ved 3 år så skjer det jo ikke noe verre enn at de ikke kaller deg inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stubborn Skrevet 30. mai 2009 #15 Del Skrevet 30. mai 2009 Takk for svar alle sammen! Jeg er nok litt forsiktig med slikt, og har enda ikke bestemt meg for om jeg skal søke (fristen går ut om en uke). Tror det er en veldig populær stilling, og vil ikke dumme meg ut med å søke dersom jeg opplagt er uaktuell, fordi jeg ikke oppfyller et avsolutt krav. Jeg tenker litt det samme. Hadde det stått "3-5 års erfaring" ville jeg søkt, men når det står på denne måten, så ser jeg tre år som et absolutt minimum. Men dere har nok rett i at vi jenter ofte er altfor forsiktige her... Unnskyld meg, men tror du virkelig at de som mottar søknadene sier; hahaha, se på denne da! hun fyller ikke alle kravene her! Nei, søk i vei, man dummer seg slett ikke ut, må si at jeg synes det er mye dummere å la være å søke fordi man frykter at man dummer seg ut....Om det er mange søknader med mere erfaring og som ellers fyller alle kriteriene så er det nok ikke sikkert at du blir tatt med i videre runder, men de sittter ikke og ler av deg heller. Som sagt over; en mann ville ikke tenkt over saken en gang... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nienna Skrevet 30. mai 2009 #16 Del Skrevet 30. mai 2009 Jeg søkte på en jobb, uken etter at jeg fylte 18, der det stod at søkeren måtte være minst 20. Jeg var for sent ute til å få jobben jeg søkte på, men jeg fikk likevel svar på søknaden min, og ble presset inn i en stilling likevel. Resten av søknaden gjorde visst opp for alderen min. Samme skjedde med typen. Han søkte på en jobb der de ville ha folk med erfaring, han hadde ingenting. Han var sent ute til den stillingen han søkte på, fikk en mindre stilling (han ble rett og slett presset inn, det var egentlig ikke flere ledige stillinger), og nå ett halvt år etter vurderer han å søke seg opp i gradene, og sjefen hans er veldig positiv til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 30. mai 2009 #17 Del Skrevet 30. mai 2009 Nå skrev jeg et langt innlegg som ble slettet, så jeg får ta kortversjonen: Hopp i det! Hva har du å tape? Ingen ler av deg fordi du har ett år mindre enn ønskelig. De formulerer alltid annonsene på den måten uansett - jeg har lært at de ofte ikke er like strenge til hva de ønsker når det kommer til stykket. Det kan dessuten være at du er den søkeren med lengst erfaring når søkerbunken kommer inn, og at du blir valgt selv om ideelt skulle ønske seg noe mer erfaring (ja, jeg vet de skriver minimum, men det tror jeg du skal se bort fra). Virkelig, søk! (Jeg kan legge til at jeg selv nesten ble skremt fra å søke på jobben jeg har i dag, fordi jeg trodde at jeg var uvalifisert fordi jeg var nyutdannet. Det viste seg at jeg bl.a. ble foretrukket foran andre søkere med mer erfaring pga. inntrykket jeg gjorde på intervjuet og "personlig egnethet", fikk jeg vite senere.) Jeg er dessuten veldig enig med den som foreslo at vi skal gjøre som gutta. De har nok mye å lære oss her. Man trenger ikke alltid å ha alt 100% på det rene før man tør å prøve seg, slik vi jenter har en tendens til å tro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå