Gjest TS Skrevet 28. mai 2009 #1 Skrevet 28. mai 2009 Vi har satt inn nye vinduer i huset vårt og har brukt ferdigmalte foringer i S0502Y, noe som jeg kanskje begynner å angre litt på nå Taket vårt er malt med Jotaproff Matt 02 i fargen 0502Y, på veggene skal vi ha fargen letthet 0501-Y01R (glansgrad 10) og jeg lurer da på hva jeg skal male listene med? I utgangspunktet hadde jeg tenkt å male de i letthet, men med høyere glansgrad, men er redd dette ikke vil se pent ut da foringene blir gule i forhold til listene. Maler jeg de i S0502Y vil jo listene se gule ut i forhold til veggen.... :klø: Jeg lider av alvorlig beslutningsvegring for tiden så håper på noen kloke råd
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2009 #2 Skrevet 28. mai 2009 Jeg mener vinduer, foringer og gerikter skal ha samme farge.
sixx Skrevet 28. mai 2009 #3 Skrevet 28. mai 2009 Jeg mener vinduer, foringer og gerikter skal ha samme farge. Tiltrer
Sniktitt Skrevet 28. mai 2009 #4 Skrevet 28. mai 2009 Samme her. Syntes de skal ha samme farge. Ta S 0502Y på listene med en høyere glansgrad enn veggene kanskje?
sixx Skrevet 28. mai 2009 #5 Skrevet 28. mai 2009 Samme her. Syntes de skal ha samme farge. Ta S 0502Y på listene med en høyere glansgrad enn veggene kanskje? Ja, glans 40 kan være lurt å bruke på gerikter - for renholdets skyld.
Gjest Elastica Skrevet 28. mai 2009 #7 Skrevet 28. mai 2009 (endret) Enig med alle over, bortsett fra at jeg ikke ville nøyd meg med glansgrad 40. Jeg har brukt 90 og synes det er fint - men det forutsetter at du liker det helt blanke, selvsagt. Endret 28. mai 2009 av Elastica
Gjest cm Skrevet 28. mai 2009 #8 Skrevet 28. mai 2009 Det er vanligst å bruke samme maling på vindu, foring og lister. Jeg ville nok ha bruke samme glans også for at den ene ikke skal skille seg fra de andre. Opp i mot veggen så har du et poeng med at vindu/listverk kan virke gulere enn veggen. Tror jeg hadde prøvemalt et område og lagt en list på siden for å være på den sikre siden. Lykke til!
Gjest TS Skrevet 28. mai 2009 #9 Skrevet 28. mai 2009 Takk for svar alle sammen Jeg er forsåvidt enig i at vindu/karm/list bør være samme farge, men er veldig usikker med tanke på at det vil bli gult i forhold til veggen... Tror jeg får kjøpe meg noen listbiter å prøvemale litt.
Gjest Gjest_sussa_* Skrevet 28. mai 2009 #10 Skrevet 28. mai 2009 de ferdigmalte foringene dine er i glans 25-30. Så om du vil ha lik som de burde du kjøpe Jotun Sens med 30 glans. Ikke kjøp oljemaling, for den vil gulne ganske fort, og da blir det ikke lenger likt som foringene dine.
sixx Skrevet 29. mai 2009 #11 Skrevet 29. mai 2009 Jeg leste hovedinnelgget en gang til nå, og ble litt usikker på hva ts egentlig spør om. Taklister bør (skal) ha samme farge og glansgrad som taket. De er en forlengelse av taket. Geriktene rundt vinduet er en del av vinduet - og bør ha samme farge og glansgrad som vinduet. Vindusgeriktene "hører til" vinduet, og ikke tilveggen. Ellers går det jo fint an å overmale de ferdigmalte foringene da - hvis det er sånn at du ikke er helt fornøyd med fargen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå