Gjest Hyena Skrevet 28. mai 2009 #1 Skrevet 28. mai 2009 Jeg synes synd på brukere/gjester som poster innlegg med spørsmål om dyr, for her på KG forumet skal det vistnok utrolig lite til før folk slenger ut ordet dyremishandling! Da jeg skulle få inn en kattunge (jeg har ellers hatt katt hele livet) var jeg inne på forumet for å spørre om diverse ting, mest for å se hva andre gjorde i forskjellige situasjoner og hadde jeg ikke kunnet så mye om katt fra egen erfaring så hadde jeg nok trodd på noen av dere. Da var egentlig det meste dyremishandling ifølge visse brukere. Feks: Ingen kattedo - jepp, dyremishandling tydeligvis..(jeg har aldri hatt kattedo til voksne katter og det fungerer helt fint) For mye inne - jeg er ikke for innekatter, men om katten velger det selv så no problem der. For mye ute - Mine katter kan godt være ute om natten eller når jeg er på jobb. Har katten vært ute om natten er den som regel inne når jeg er på jobb og omvendt. En bruker fikk som råd av veterinær å ikke gi hunden vann i visse perioder pga et problem. Men bedreviterne her inne ropte dyremishandling fordi hunden ikke hadde vann døgnet rundt! Skjerpings, det var jo faktisk et råd fra en veterinær og hunden hadde et problem! Det er så mange eksempler, men jeg tror ikke jeg trenger å nevne flere, ikke har jeg tid til det heller. Men tenk dere litt om før dere angriper en person som kommer inn her med spørsmål. Den personen er jo i de fleste tilfeller ute etter å gjøre det beste for dyret.
Javia Skrevet 28. mai 2009 #2 Skrevet 28. mai 2009 [ Ingen kattedo - jepp, dyremishandling tydeligvis..(jeg har aldri hatt kattedo til voksne katter og det fungerer helt fint) For mye inne - jeg er ikke for innekatter, men om katten velger det selv så no problem der. For mye ute - Mine katter kan godt være ute om natten eller når jeg er på jobb. Har katten vært ute om natten er den som regel inne når jeg er på jobb og omvendt. folk kan ikke seriøst legge dette som grunnlag for dyremishandling...? I såfall bagatelisrere de hva virkelig dyremishandlig er og konsekvensene av det! Dyremishandling er en grusom handling og vanlige folk som er glade i dyrene sine bør ikke få slike beskyldninger kastet etter seg uten grunnlag! Dyr er dyr, og hvert dyr er ulikt både i lynne og oppførsel, akkuart som oss mennesker!
Gjest ~VanDora~ Skrevet 28. mai 2009 #3 Skrevet 28. mai 2009 Dyr er dyr, og hvert dyr er ulikt både i lynne og oppførsel, akkuart som oss mennesker! Ikke alle som skjønner det. I flertallet av innlegg der ute der det har blitt spurt om råd så popper det opp et eller to svar minst som babler ut om at ditt og datt av helt uskyldige ting er dyremishandling. Folk bare elsker å finne en eller annen grunn til å være negativ.
la Flaca Skrevet 29. mai 2009 #4 Skrevet 29. mai 2009 (endret) Hvis det er tråden din om valp + vann som er inspirasjonen, så var det du som brakte ordet dyremishandling på banen der. Og siden du trekker frem at veterinærer ikke blir hørt her inne; du ble frarådet å ta fra valpen vannet av en veterinær, uten at det så ut til å påvirke tankegangen din i det hele tatt!? Hva man velger å kalle sånt er da virkelig helt likegyldig. "Dyremishandling" eller egoisme, uvitenhet - who cares. Endret 29. mai 2009 av la Flaca
Gjest Javi Skrevet 29. mai 2009 #5 Skrevet 29. mai 2009 Hva man velger å kalle sånt er da virkelig helt likegyldig. "Dyremishandling" eller egoisme, uvitenhet - who cares. Dyremishandling er en kriminell handling som burde vært langt strengere straffet enn den er i dag! å kalle slikt som Van Dora never her dyremishandling fører kun til en ting, bagatelisering av hva dyremishandling innebærer!
Tabris Skrevet 29. mai 2009 #6 Skrevet 29. mai 2009 Godt spørsmål. Hvordan skal man definere dyremishandling? Jeg synes ikke kun akutt lidelse (grov neglisjering, vold etc) bør gå under den betegnelsen. Jeg synes også at hvis man over lengre tid holder et dyr under forhold som gjør at de får utfolde svært lite av sin natur, så kan det noen ganger kalles dyremishandling. For å spesifisere så synes jeg ikke mangel på kattedo, katter som velger å være mye inne eller katter som må være ute om natten (hvis de har noe å krype inn under om vinteren) er dyremishandling.
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2009 #7 Skrevet 29. mai 2009 Ingen kattedo - jepp, dyremishandling tydeligvis..(jeg har aldri hatt kattedo til voksne katter og det fungerer helt fint) Jeg synes likevel du burde ha kattedo inne, for naboenes skyld - om du har noen. Jeg har sett så mange tråder her hvor folk skriver "Den pokkers katta til naboen driter på verandaen min" og da er det mange som kommenterer at katteeiere bør ha innedo til kattene sine. Kattene driter vel i hvor de driter - bokstavelig talt - men naboene bryr seg.
Gjest Catwoman Skrevet 29. mai 2009 #8 Skrevet 29. mai 2009 Jeg synes likevel du burde ha kattedo inne, for naboenes skyld - om du har noen. Jeg har sett så mange tråder her hvor folk skriver "Den pokkers katta til naboen driter på verandaen min" og da er det mange som kommenterer at katteeiere bør ha innedo til kattene sine. Kattene driter vel i hvor de driter - bokstavelig talt - men naboene bryr seg. Det er ikke alle katter som vil bruke kattedo, eller overhodet forstår poenget med den rare kassa med sand i. Min pus tilhører siste kategori. Ellers er jeg ganske enig med ts. Er mange som er veldig kjappe med å hyle ut om alt alle andre gjør galt med dyrene sine.
Gjest gjest- silje Skrevet 29. mai 2009 #9 Skrevet 29. mai 2009 Det er ikke alle katter som vil bruke kattedo, eller overhodet forstår poenget med den rare kassa med sand i. Min pus tilhører siste kategori. Ellers er jeg ganske enig med ts. Er mange som er veldig kjappe med å hyle ut om alt alle andre gjør galt med dyrene sine. Enig! har sett mange tråder hvor folk har blandet inn dyremishandling, når folk her inne spør om spesifike ting. personer som er villige til å lære og ønsker å vite hva som er det beste for kjæledyret sitt!! Leste en tråd for et år siden om en fam. som ønsket å kjøpe en voksen hund og ble dømt neden om og hjem! (ikke at det har med dyremishandling, men totalt dømt!) Mange som lar sine meninger om hvordan ting skal være, gå ut over enkelte gjester og brukere her inne! Også enig med tabris, men det er jeg jo nesten altid.
Gjest gjest- silje Skrevet 29. mai 2009 #10 Skrevet 29. mai 2009 Hvis det er tråden din om valp + vann som er inspirasjonen, så var det du som brakte ordet dyremishandling på banen der. Og siden du trekker frem at veterinærer ikke blir hørt her inne; du ble frarådet å ta fra valpen vannet av en veterinær, uten at det så ut til å påvirke tankegangen din i det hele tatt!? Hva man velger å kalle sånt er da virkelig helt likegyldig. "Dyremishandling" eller egoisme, uvitenhet - who cares. Leste nettopp tråden om valp og vann, men kan ikke kalle det dyreplageri, men totalt uvitenhet. Forhåpentligvis så lærte ts at man ikke skal fjerne vannet til valpen, heller gå ut en tur med den!
Gjest emmeline Skrevet 29. mai 2009 #11 Skrevet 29. mai 2009 (endret) En bruker fikk som råd av veterinær å ikke gi hunden vann i visse perioder pga et problem. Men bedreviterne her inne ropte dyremishandling fordi hunden ikke hadde vann døgnet rundt! Skjerpings, det var jo faktisk et råd fra en veterinær og hunden hadde et problem! Alle veterinærer vet ikke alltid best. Råd av ulik art fra veterinær betyr ikke nødvendigvis det eneste riktige. Bare en liten kommentar. Endret 29. mai 2009 av emmeline
Gjest ~VanDora~ Skrevet 31. mai 2009 #12 Skrevet 31. mai 2009 Hvis det er tråden din om valp + vann som er inspirasjonen, så var det du som brakte ordet dyremishandling på banen der. Og siden du trekker frem at veterinærer ikke blir hørt her inne; du ble frarådet å ta fra valpen vannet av en veterinær, uten at det så ut til å påvirke tankegangen din i det hele tatt!? Hva man velger å kalle sånt er da virkelig helt likegyldig. "Dyremishandling" eller egoisme, uvitenhet - who cares. Jeg har ikke kalt noe slikt for dyremishandling og det høres ut som du mener det er meg som ble frarådet vann av veterinær. Jeg har ikke noen hund og den tråden jeg sikter til er ikke bare den siste, men tråder langt tilbake. Og det er ikke det samme hva en kaller det, uvitenhet kan ikke sammnelignes med dyremishandling! Skal du si det er uvithenhet hvis noen smører sennep i rompa på en katt og lar den løpe seg i hjel, mens du kaller det å ha en skogskatt ute en hel arbeidsdag for dyremishandling så kommer jeg nok aldri mer til å ta deg alvorlig på det du skriver. Uansett, jeg har sagt mitt. Jeg synes folk angriper andre for mye inne på forumet for Kjæledyr istedenfor å hjelpe.
robotkalle Skrevet 31. mai 2009 #13 Skrevet 31. mai 2009 Det er også slik at en kan behandle dyra sine stort sett godt, selv om en også gjør feil innimellom, som å glemme å sette ut mat før en reiser bort over helga, hvis det er stress for å komme seg avgårde, og en har veldig mye å skulle huske på. Blir litt feil å kalle sånt dyremishandling, det er ingen dyr som dør av å ikke ha mat i et par dager. Det samme gjelder sånne små ting som å rappe til bikkja med en sammenrullet avis bare lett over snuta. Enkelte reagerer som om du skulle skåret i hunden din med kniv, og sånne reaksjoner blir jo helt feil, det virker nesten psykotisk.
Gjest emmeline Skrevet 31. mai 2009 #14 Skrevet 31. mai 2009 selv om en også gjør feil innimellom, som å glemme å sette ut mat før en reiser bort over helga, hvis det er stress for å komme seg avgårde, og en har veldig mye å skulle huske på. Går det virkelig an å glemme det? Uforståelig. Da får jeg mine tvil om dyreholdet for å si det sånn.
Eplefe Skrevet 1. juni 2009 #15 Skrevet 1. juni 2009 (endret) Greia med hundeeiere og katteeiere og ... ja, folk som driver med dyr generelt er det samme problemet som er med foreldre. My way, or the highway. Hvis det ikke er deres oppdragelsesmetoder, deres behandling og deres fôringstider som blir fulgt er det feil. Dette kommer nok av en helt forferdelig motvilje til å innrømme at flere kan ha rett, eller eventuelt en ekstrem frykt for at de selv tar feil. Edit: Og når det gjelder valpeinkontinens er det fullstendig greit å ikke gi dem vann etter kveldstur og heller gi vann med måltider og før tur, og jeg vil egentlig anta at det er det veterinæren sa, om hunden er en av rasene som er utsatt for dette. Endret 1. juni 2009 av Eplefe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå