Gjest Venninne Skrevet 28. mai 2009 #1 Skrevet 28. mai 2009 Jeg vet ikke om dette er det riktige stedet å poste innlegget, men jeg skal kanskje flytte inn hos en venninne. Vi er litt ulike med hensyn til levestandard og livstil. Hun har kjøpt en bolig i x millinonersklassen og har høye boutgifter. Hun vil gjerne bo kollektivt på grunn av dette og det er rimelig, men jeg har ikke råd til å betale mer enn 6000 kroner i husleie og da vil hun måtte betale litt mer enn jeg. Jeg er i utlandet, men reiser hjem i morgen og da skal vi møtes i løpet av helgen. Boutgiftene er ikke det store problemet, men hun har en kontinental livstil. Problemet er at jeg har en langt mer stram økonomi enn henne og ikke kan legge meg til en levestandard lik hennes. Og det vil jo være merkelig og lage en rar stemning om jeg spiser fiskeboller mens hun sitter med indrefilêten sammen med en dyr rødvin (satt litt på spissen...) Vi er gode venninner og har lett for å snakke åpent, men jeg har merket at når andre sier de også har stram økonomi drar de likevel på flere ferier og har råd til å shoppe og spise ute flere ganger i måneden. Dette er ikke noe jeg bryr meg om for jeg lever etter evne. Men hvis vi skal bo kollektivt får jeg dette tett inn på livet. En annen venninne mente at det vil bli mer rart for henne enn for meg, men jeg er usikker. Ikke på grunn av misunnelse, men fordi stemningen kanskje vil bli litt rar. Er det noen her som har erfaring med å bo kollektivt? Hvordan deler dere utgiftene og løser praktiske problemer? Jeg har aldri bodd i kollektiv og på grunn av ulikhetene i livstil er jeg litt usikker. Noen som har opplevd det samme og som har hatt en okey løsning på husholdningen i kollektiv?
superMe Skrevet 28. mai 2009 #2 Skrevet 28. mai 2009 Jeg har bodd sammen med masse venner før, og noen steder har vi delt leien etter hvor stort rom man har. F.eks måtte han med rom på 20kvm betale 3300,- og hun med rom på 8kvm betale 2800,-. Men dette var et ganske billig hus da, så selv 3300,- er ikke så ille. Strømregninga delte vi likt, samme med TV og internett. Vi hadde helt separate matbudsjett, men vi var alle studenter så ingen av oss hadde spesielt mye penger. Men han ene fikk haugevis (virket det som) av penger fra foreldre, så han lagde gjerne biff mens resten spiste pasta med ketsjup osv. Men som sagt, vi var studenter, så vi brydde oss ikke så mye om hvem som hadde lite eller mye penger. Ble aldri rar stemning av det. Mitt forslag er å bare snakk med venninna di om det, og si det som det er. Si hva du har råd til, og hva du ikke har råd til.
Gjest Venninne Skrevet 28. mai 2009 #3 Skrevet 28. mai 2009 Hvis vi hadde omtrent samme økonomi ville det vært en selvfølge at vi hadde felles husholdning. Men nå er det et så stort gap mellom oss økonomisk at det blir rart om vi lager middag sammen, kanskje unntatt i helgene da. Hvis hun disker opp med indrefilêt og rødvin, kan jeg ikke komme med fiskesuppe og en billig hvitvin eller bare vann til maten. Da føler jeg at jeg skylder henne en bedre middag med vin til, selv om jeg er hendig på kjøkkenet og lett kan lage en god middag uten at utgiftene blir for store. Bortsett fra at utgiftene vil bli større enn om jeg bor alene. Det er flere grunner til at jeg vurderer tilbudet hennes, men jeg vil ikke komme i en situasjon der jeg kanskje føler at jeg står i gjeld til henne eller at hun kanskje føler at hun må unnvære indrefilêten og rødvinen. Vi skal snakke sammen i helga, men jeg vet ikke om hun har begrep om hvordan det er å se på priser når man gjør innkjøp. Jeg kjenner henne godt og hun er ikke gnien, men vi har aldri snakket særlig om økonomi og pengesaker. Hvis vi bor sammen vil hun spandere par glass vin fordi det blir hyggeligere og fordi hun elsker å sitte å prate og dele en flaske vin foreksempel en mørk høstkveld. Det har vi gjort mange ganger, men uten å bo sammen. Hvis vi skal bo sammen, kommer kanskje dagen der økonomien og livstilen blir et irritasjonsmoment. Jeg kan ikke kreve at hun legger om levestandarden, og jeg har mitt budsjett som ikke gir rom for store endringer i levestandard.
Gjest Gjest_dina_* Skrevet 28. mai 2009 #4 Skrevet 28. mai 2009 Jeg skjønner ikke hvorfor dere skal ha felles matbudsjett og innkjøp. De fleste jeg kjenner som bor i kollektiv holder dette helt separat, og lager eventuelt en felles middag en gang iblandt.
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2009 #5 Skrevet 28. mai 2009 Hvis hun har kjøpt så dyr bolig at hun må ha leieboer så kan hun vel ikke spise biff og drikke rødvin hver dag? Det å bo sammen med venninner kan være en utfordring, så jeg synes du skal gjøre klart med en gang at du ikke har god råd så du helst vil holde det økonomiske adskilt fra henne, og at du ikke vil presses til å bli med på noe du ikke har råd til (hun må godta et nei fra deg dersom hun f.eks. maser om at du skal være med på byen etter et vorspiel e.l.). Bli også enige om det praktiske ved å bo sammen - hvem skal gjøre rent (har dere samme standard når det gjelder renhold) osv. Lykke til!
Gjest done that Skrevet 28. mai 2009 #6 Skrevet 28. mai 2009 Gode venninner ender ofte opp med å ikke være så gode venninner etter å ha bodd sammen en stund. Selv om man har de beste intensjoner så kan det skjære seg. Jeg sier som en annen her, hvorfor må dere ha felles matbudsjett og innkjøp? Dere skal vel ikke bo sammen som samboere og være sammen om alt, du skal leie hos henne for at hun skal få ned bokostnadene sine - hvorfor har hun kjøpt så dyrt hvis hun ikke har råd til å bo alene? Jeg hadde nok valgt å stå over denne løsningen for å bevare vennskapet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå