Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er usikker på om dette innlegget skulle under Kropp og Helse eller Mat og drikke.

Men prøver her.

Har vært cola-avhengig i 13 år, og har nå bestemt meg for å kutte colaen helt ut. Har drukket tre glass cola på tre dager, og begynt å spise frokost og små måltider hver annen time.

Har hørt dette skal sette fart på forbrenningen, og håper på å kunne merke forskjell etterhvert. Regner med at det sikkert tar litt tid, men har prøvd alt annet uten hell.

Skal være sagt at jeg tar medisiner som gjør at vekten min har eksplodert de to siste årene,så det er vel kanskje grunnen til at ingenting hjelper.

Noen som har idè om hvor lang tid det kan ta før jeg merker noe forskjell så lenge jeg spiser mer fornuftig og kutter ut colaen? har skikkelig lyst til å ned 10kg før august

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du klarer å kutte Colaen helt og spiser fornuftig og ofte (og helst samtidig gå deg en tur eller trene litt annenhver dag) så burde du klare å se forskjell ganske fort.

Ta mål av midje, hofter, overkropp nå når du stopper, slik at du har noe å sammenligne med når du vil se om det er forskjell. Det er ikke alltid vekten er den beste måte å se det på.

Om du klarer å gå ned så mye som 10 kg før august spørs veldig på vekten din nå (som jeg ikke trenger å vite). For min del ville det vært umulig å gå ned så mye så fort. Men dersom du har en del å gå på så vil du miste masse vann i begynnelsen. Cola holder også mye vann i kroppen på grunn av alt sukkeret, så cm kan rase ganske fort uten at vekten gjør det i begynnelsen. Det blir regnet som sunt/heldig å ikke gå ned mer enn 1,5-2kg i måneden. Men som sagt så spørs det på vekten din nå. Dersom du har mye å miste, så kan du gå ned veldig fort. Det spørs på gener og mye slikt.

Ønsker deg lykke til uansett og håper du klarer å holde deg borte fra Cola og sukker.

Skrevet

Takk for utfyllende svar :)

Men når du sier "mye å gå på" , vil det da si at siden jeg har gått opp nesten 20 kg på to år så har jeg mye å gå på? Er fra naturens side et beinrangel, så for meg er dette mye.

Og hva med når jeg drikker vann? Går kun i vann her nå, men skal jeg ikke kvitte meg med vann? det blir kanskje to forskjellige ting?

Ble mange spørsmål her nå, men virker som du vet hva du prater om,så da må jeg jo hugge til her :)

Skrevet

"Mye å gå på" er jo veldig variabelt fra person til person. Og som du sier er du egentlig et beinrangel, så da kan det veldig godt være at disse 20kg ikke egentlig ønsker å henge på deg videre. Men husk at kroppen har en annen forståelse av hva den trenger enn det du kanskje har. Kroppen mener kanskje at den trenger å beholde et fettlag, og da vil den gjøre seg veldig vanskelig om du prøver å bli kvitt det. Så du må gå inn for dette og bestemme deg for å bli sunn.

Har du for eksempel mulighet for å begynne å sykle eller gå til jobben? Da vil du automatisk ha opp i mot en time med trening hver dag du er på jobb, det vil hjelpe veldig. Da slipper du også å tenke på at du kanskje ikke har tid til å trene og slikt.

Vann er det beste du kan drikke. Kombinasjonen med små, hyppige måltider og mye vann er den beste oppskriften for å gå ned i vekt. Da holder du forbrenningen oppe med måltidene og vannet både hjelper med å rense ut kroppen din og hjelper også slik at du ikke trenger å spise noe usunt når du merker at du trenger noe.

Det med at kroppen holder på vann, det er noe som skjer om du får i deg mye salt og sukker. Salt binder vann og holder seg i kroppen lenge. Så om du pleier å bruke mye salt på maten kan det være en idé å prøve å bruke pepper i stedet. Det kan også hjelpe på forbrenningen.

Blir mye rot her nå med så mange tanker som spinner i hodet mitt, men håper det er litt forståelig.

Skrevet

det er fullt forståelig :)

Hørt at kaffe setter fart på ting også, så da får jeg prøve å holde meg til vann og kaffe fremover :)

Skrevet

Dersom du vil at kaffe skal virke så må du kutte sukkeret og fløten:) Det er derfor det ikke virker på meg, haha.

Det som også skal hjelpe er sterk mat. Chilli og den typen ting i maten kan sette i gang forbrenning. :) Prøv å ha mest mulig kjøtt og grønnsaker, ikke så mye ris/potet/pasta, men det er vanskelig om du er vant til det. Men kjøttet og grønnsakene er tross alt bedre:)

Gjest Gjest
Skrevet
Er usikker på om dette innlegget skulle under Kropp og Helse eller Mat og drikke.

Men prøver her.

Har vært cola-avhengig i 13 år, og har nå bestemt meg for å kutte colaen helt ut. Har drukket tre glass cola på tre dager, og begynt å spise frokost og små måltider hver annen time.

Har hørt dette skal sette fart på forbrenningen, og håper på å kunne merke forskjell etterhvert. Regner med at det sikkert tar litt tid, men har prøvd alt annet uten hell.

Skal være sagt at jeg tar medisiner som gjør at vekten min har eksplodert de to siste årene,så det er vel kanskje grunnen til at ingenting hjelper.

Noen som har idè om hvor lang tid det kan ta før jeg merker noe forskjell så lenge jeg spiser mer fornuftig og kutter ut colaen? har skikkelig lyst til å ned 10kg før august

Det høres ut som om du har begynt på et fornuftig opplegg :)

Jeg merket forskjell på kroppen allerede etter 3 dager, og jeg bare reduserte inntaket av Pepsi Max.

Kostomleggingen min startet lenge før jeg begynte å forandre kostholdet..

Jeg ønsket ikke gå i samme felle som jeg hadde gått i før, så jeg brukte lang tid på å samle informasjon og legge en "slagplan". :)

Jeg går på medisiner som også påvirker vekten (kortison).

Jeg begynte i en "frisk" periode, og jeg gikk ned jevnt og trutt... (ca 1/2 kg uken), men den store forskjellen var at da jeg begynte med kortison igjen, gikk jeg ikke opp som jeg alltid har gjort ellers...

Jeg har noen få grunnregler som jeg følger:

Den første grunnregelen går på fordelingen av måltidene:

"Start dagen som en konge, spis lunsj som en prins, middag som en hertug, og kvelds som en fattigmann."

de andre reglene er:

* spis ofte

* Spis nok

* spis riktig

* drikk nok vann

Jeg har et kosthold som har ca 45% karbohydrater, 25% proteiner, og ca 30% fett (sunt fett, vel og merke!)

Dette passer meg og min kropp, men det passer sikkert ikke alle.

Ellers bruker jeg generelle råd for å øke forbrenningen:

Bl.a dette fra Lommelegen.no

http://www.lommelegen.no/331503/oke-forbrenningen

Skrevet
Det høres ut som om du har begynt på et fornuftig opplegg :)

Jeg merket forskjell på kroppen allerede etter 3 dager, og jeg bare reduserte inntaket av Pepsi Max.

Kostomleggingen min startet lenge før jeg begynte å forandre kostholdet..

Jeg ønsket ikke gå i samme felle som jeg hadde gått i før, så jeg brukte lang tid på å samle informasjon og legge en "slagplan". :)

Jeg går på medisiner som også påvirker vekten (kortison).

Jeg begynte i en "frisk" periode, og jeg gikk ned jevnt og trutt... (ca 1/2 kg uken), men den store forskjellen var at da jeg begynte med kortison igjen, gikk jeg ikke opp som jeg alltid har gjort ellers...

Jeg har noen få grunnregler som jeg følger:

Den første grunnregelen går på fordelingen av måltidene:

de andre reglene er:

* spis ofte

* Spis nok

* spis riktig

* drikk nok vann

Jeg har et kosthold som har ca 45% karbohydrater, 25% proteiner, og ca 30% fett (sunt fett, vel og merke!)

Dette passer meg og min kropp, men det passer sikkert ikke alle.

Ellers bruker jeg generelle råd for å øke forbrenningen:

Bl.a dette fra Lommelegen.no

http://www.lommelegen.no/331503/oke-forbrenningen

takk for oppmuntrende svar :-)

spiser så fort jeg står opp, 1-2 skiver mellomgrovt brød med leverpostei, lar det gå to timer mellom hver gang jeg spiser.

Spiser meg kun mett på middag, og to timer etter det tar jeg igjen to skiver med leverpostei.

Drikker kun vann inntil dette :-)

Og kun cola-abstinenser første dagen. Supert !(har prøvd å slutte før,men hatt migrene i lang tid så jeg har begynt å drikke det igjen)

Så nå håper jeg å se resultater etterhvert. Føler meg jo superflink :D

Skrevet

Hei hei!

Jeg sluttet å drikke pepsi max for noen måneder siden. Da hadde jeg hatt dagliginntak av dette på 2 liter i nesten sju år. Jeg hadde veldig vondt i hodet til å begynne med, drakk kaffe og Farris (er mange gode smaker på "bris") Alle symptomer på slapphet forsvant etter at jeg sluttet..!

Nå har jeg også lagt en plan for livsstilsendring der hvor jeg nå veier det jeg spiser og regner ut antall kalorier for å passe på dagsbehovet. Jeg har kuttet ned på ris (for eksempel) til 100 gram ved midddag, og fyller opp med 200 gram med kokte grønnsaker. (i til den middagen, som for eksempel kan være kylling eller fisk..osv.)

Gjest Nanne70
Skrevet
takk for oppmuntrende svar :-)

spiser så fort jeg står opp, 1-2 skiver mellomgrovt brød med leverpostei, lar det gå to timer mellom hver gang jeg spiser.

Spiser meg kun mett på middag, og to timer etter det tar jeg igjen to skiver med leverpostei.

Drikker kun vann inntil dette :-)

Og kun cola-abstinenser første dagen. Supert !(har prøvd å slutte før,men hatt migrene i lang tid så jeg har begynt å drikke det igjen)

Så nå håper jeg å se resultater etterhvert. Føler meg jo superflink :D

Flott at du jobber med omlegging av kostholdet, vet av erfaring at dette ikke er så lett!

Du må huske på at brød, ris og pasta er raske karbohydrater, så du bør ikke spise for mye av dette, og spis uansatt så grovt brød som mulig og fullkornspasta og fullkornsris.

Leverpostei inneholder ganske mye (mettet) fett, det gjelder også lett-variantene, så dette bør du heller ikke spise for mye av hvis du ønsker å gå ned i vekt.

Hvis du ikke er veldig aktiv, trenger du ikke å spise annenhver time, det er nok at du lar det gå ca. 3 timer mellom hvert måltid. Brødskiver med leverpostei tror jeg også er litt vel mye hvis du bruker det som mellommåltid.

Hvis du satser på rett type mat, kan du lett klare å gå ned i vekt uten at du behøver å gå sulten! Det er en hel masse gode råd her inne på KG, men jeg kan gjenta noen av dem her:

- Spis proteinrik kost, dette metter godt i mindre mengder. Magert kjøtt, fisk, egg, bønner, magre melkeprodukter, soya (tofu) er bra proteinkilder.

- Spis masse grønnsaker; salat, rå, kokte, som pålegg eller mellommåltid.

- Frukt er også bra som mellommåltid og hvis du får lyst på noe søtt.

- Kutt som sagt ut lyst brød, hvit pasta og hvit ris (og ikke spis for mye potet) og spis så grove kornprodukter som mulig.

- Spis variert og spis deg passelig mett

- Få i deg essensielle fettsyrer (Omega 3, 6 og 9) som faktisk hjelper deg å forbrenne fett! Dette finner du f.eks. i fet fisk, kaldpressede planteoljer og som kosttilskudd.

- Unn deg noe ekstra godt en gang innimellom

I tillegg til vann kan du godt drikke litt skummet melk, svart kaffe, te (uten sukker eller med kunstig søtningsmiddel) grønnsakjuice etc.

Lykke til!

Skrevet

[ altså jeg skjønner dette med at brus ikke er sunt..

Men hvorfor snakker folk om forskjell på kroppen av pepsi max?? det er jo sukkerfritt.. du legger jo ikke på deg av den om du ikke da øker mat inntaket å... eller??

nå blir jeg en smule stressa.. har et sunt kosthold.. men svak for pepsi max..

Gjest Bolledeig
Skrevet
du legger jo ikke på deg av den om du ikke da øker mat inntaket å... eller??

Det stemmer. Men siden det kan fungere som en sulttrigger er det greit å ha i bakhodet likevel ;)

Skrevet
Det stemmer. Men siden det kan fungere som en sulttrigger er det greit å ha i bakhodet likevel ;)

ah, jepp da var det som jeg tenkte :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...