Gå til innhold

Kjønnsvorter!

Gjest J22

Anbefalte innlegg

Hei, jeg var hos legen og han sa jeg hadde kjønnsvorter. han gav meg en resept på Condyline. Han sa det at jeg hadde rundt 50 små kjønnsvorter rundt kjeden, på kjønnsleppene og i rompa. Er det noen som vet hvor effektivt Condyline er? Det som og er et problem det er at en del sitter dypt inne i kjeden så det er vanskelig å komme til... Er det noen som har forslag til hva jeg kan gjøre? Dette var jo ikke så veldig gøy å få beskjed om, hadde vært grait å høre hvordan andre taklet det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt Kondylomer (kjønnsvorter) en gang før og jeg fikk resept på noe jeg ikke husker navnet på. Men det var blått og svei som et helvete på snabben!

Nå er du jente da, så vet ikke åssen man skal komme til. Er det ikke en manual med guffa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

men du er vel smittebærer, og kan smitte alle du har sex med om du har utbrudd eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All kontakt mellom slimhinner. Altså sex med vaginal penetrering vil mest sannsynlig føre til smitte, men munnsex kan man ha. Hvis man tåler synet av de vortene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare når man har vorter at man må bruke kondom da, men de kan vel være gjenstridige og være der noen år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Naria
Så utrolig kjipt. Kondom for all framtid...

Kondom vil ikke alltid beskytte da noen vorter kan sitte der kondomet ikke dekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW
Det er vel bare når man har vorter at man må bruke kondom da, men de kan vel være gjenstridige og være der noen år...

Det er det jeg prøver å få klarhet i, smitter de når man ikke har utbrudd. Jeg trodde de gjorde det.

Og Naria, det har jeg også hørt. Det er jo noe skikkelig drid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg var hos legen og han sa jeg hadde kjønnsvorter. han gav meg en resept på Condyline. Han sa det at jeg hadde rundt 50 små kjønnsvorter rundt kjeden, på kjønnsleppene og i rompa. Er det noen som vet hvor effektivt Condyline er? Det som og er et problem det er at en del sitter dypt inne i kjeden så det er vanskelig å komme til... Er det noen som har forslag til hva jeg kan gjøre? Dette var jo ikke så veldig gøy å få beskjed om, hadde vært grait å høre hvordan andre taklet det...

Jeg syns du burde fått deg time hos privat praktiserende dyktig gynekolog .

De tilbyr ofte mer avansert behandling - enn vanlig allmennleger .Som ikke er spesialister på underliv .

Kjønnsvorter utvendig evt de du har innvendig - kan brennes vekk med LASER ...

Skulle tro du ble helt kvitt vortene da ...

Laser er vell eneste måte å bli kvitt de du har innvendig . Går jo ikke an å smøre seg der ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, mine ble borte på et par måneder. Men det er jo kanskje litt mer innvikla om de er på innsiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tonje_*

Jeg har ikke vorter men sliter litt med svie og kløe innimellom, jeg lager små avlange biter av aloe vera gele som jeg fryser ned, da er de enkelt å føre dem inn i skjeden ) eller putte i rompa )

Regner med dette går å gjøre med salven du fikk av legen også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vortemiddel er STERKT etsende og skal IKKE andre steder enn på selve vorta!!

Med det utbruddet du har, ville jeg heller fått time til en privat gynekolog og tatt det med laser.

Det høres ut som om du har en del, så ville ikke gått i gang med å smøre selv. Du risikerer å få sår i hele underlivet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaiks, det hørtes ikke godt ut! Les om det på nett, du får opp mange treff om du bare søker på startsiden - kjønnsvorter. Glad jeg ikke har ubeskyttet sex med utesta folk jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette oppdages på en test da?

Når du sier det tror jeg man faktisk må ha hatt et utbrudd for at man klarer å finne viruset på test..Står noen steder på nett at man kun kan fastlå om man har det viruset ved at man undersøker synlige vorter (da er det jo for sent) eller ved gynekologiske undersøkelser..Så nei, kan vel i prinsippet være så uheldig at en partner som har viruset ikke slår ut på test men likevel smitter deg da :( Men, i alle fall sikret mot resten av sjukdommene ved å teste seg..En annen bad ting jeg lest var at viruset har man i kroppen hele tiden, og nok får flere utbrudd med årene..Blir med andre ord samme som kjønnsherpes..Det er jo kjipt å si til en fremtidig partner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest
vortemiddel er STERKT etsende og skal IKKE andre steder enn på selve vorta!!

Med det utbruddet du har, ville jeg heller fått time til en privat gynekolog og tatt det med laser.

Det høres ut som om du har en del, så ville ikke gått i gang med å smøre selv. Du risikerer å få sår i hele underlivet!

Enig.

Jeg har hatt to utbrudd, og har brukt både condyline og wartec. Begge er slike etsende liniment, ikke salver. Wartec var blåfarget, likte den bedre siden det var lettere å se hvor man hadde smurt. Første utbruddet var vrient, og jeg måtte behandle i mange omganger. Andre gangen holdt det med en behandling. Men begge linimentene gjorde altså jobben sin.

Men ja, det er etsende om man bommer og treffer frisk hud så man kan ikke bare drive og helle det inn i skjeden. Pluss det fungerer slik at vorta sprekker og gjør vondt, den "dør" og faller av og etterlater seg et sviende sår under. Jeg har bare hatt noen få så det gikk helt greit, men har du 50 så ser jeg for meg at hele underlivet blir som et åpent sviende brannsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest-jente

Det stemmer at man kan være bærer av viruset, men at det aldri bryter ut, eller kan ta år før det bryter ut. Derfor også vanskelig å vite hvem smittekilden kan være..... Har selv hatt det, heldigvis ikke mange og de har aldri kommet tilbake - krysser fingre og bank i bordet! Men det man må være spesielt oppmerksom på er å gå til kontroll årlig hos gynekolog for å sjekke celleforandringer i livmorhalsen. Alle jenter over 20 + (?) BØR !! sjekke dette hvert 3. år, men for de som har hatt kondylomer (høres så mye bedre ut enn kjønnsvorter he he) bør sjekke seg hvert år, da det er større risiko for celleforandring i livmoren.

Og enig med de andre her inne, oppsøk en privat gynekolog og få hjelp der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Når du sier det tror jeg man faktisk må ha hatt et utbrudd for at man klarer å finne viruset på test..Står noen steder på nett at man kun kan fastlå om man har det viruset ved at man undersøker synlige vorter (da er det jo for sent) eller ved gynekologiske undersøkelser..Så nei, kan vel i prinsippet være så uheldig at en partner som har viruset ikke slår ut på test men likevel smitter deg da :( Men, i alle fall sikret mot resten av sjukdommene ved å teste seg..En annen bad ting jeg lest var at viruset har man i kroppen hele tiden, og nok får flere utbrudd med årene..Blir med andre ord samme som kjønnsherpes..Det er jo kjipt å si til en fremtidig partner.

Det er faktisk ikke plikt til å si det. Noen vil påstå det er den hederlige tingen å gjøre men.. hpv-viruset som forårsaker vorter er kjent som forkjølelsen blant kjønnssykdommer, av alle som er seksuelt aktive så er det en stor overdel som får det. Av de som har hatt 4 partnere eller flere regner man at tallet er rundt 90%. Men det er svært få som får vorteutbrudd av det, som oftest klarer kroppens immunforsvar å ta seg av det.

Og man regner også at smittefaren er så godt som borte et halvt år etter utbrudd, selv om ingenting er 100% sikkert når det gjelder dette viruset. Det kan også smitte selv om man aldri får et utbrudd, så det er maaange som løper rundt med det i kroppen og sprer det uten å vite det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke plikt til å si det. Noen vil påstå det er den hederlige tingen å gjøre men.. hpv-viruset som forårsaker vorter er kjent som forkjølelsen blant kjønnssykdommer, av alle som er seksuelt aktive så er det en stor overdel som får det. Av de som har hatt 4 partnere eller flere regner man at tallet er rundt 90%. Men det er svært få som får vorteutbrudd av det, som oftest klarer kroppens immunforsvar å ta seg av det.

Og man regner også at smittefaren er så godt som borte et halvt år etter utbrudd, selv om ingenting er 100% sikkert når det gjelder dette viruset. Det kan også smitte selv om man aldri får et utbrudd, så det er maaange som løper rundt med det i kroppen og sprer det uten å vite det.

Er jo om man har fått et vorteutbrudd jeg snakker om da, så sannsynligheten (selv om man har fått behandling etc) er større for å få et nytt utrbudd, naturlignok større enn de som har viruset som du nevner men aldri har hatt utbrudd, da bør man jo si det til partneren da. Greit nok er det 10 år siden og ikke hatt noe siden så er det vel liten risiko, men nettopp ferdig med en behandling og legen ber deg holde nøye øye med det, skjønner de fleste mennesker at det er patetisk gjort å ikke nevne et ord for en ny partner om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...