Gå til innhold

Personlig konkurs

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_vennen_*
Skrevet

En venn av meg har rotet seg opp i et økonomisk uføre som han ikke kommer seg ut av. Han har så mye gjeld (forbrukslån) og andre utgifter (barnebidrag, husleie, forsikring osv) at han har ikke ei krone til overs etter lønna når alt er betalt. Han har likevel overlevd takket være samboerens inntekt.

Nå har han i tillegg mistet jobben pga finanskrisa. Det er generelt vanskelig arbeidsmarked og få arbeidsgivere ansetter nye folk i sommermånedene, så han risikerer å gå ledig en stund. Han er selvsagt innstilt på å jobbe alt han kan med vikarjobber, men kan ikke regne med å få utbetalt i nærheten av det han hadde før. Han har prøvd å snakke med kreditorene og bedt om lengre nedbetalingstid (har både ringt og sendt flere skriftlige bønner om hjelp), men det er de ikke villige til å gå med på.

Han kan ikke se noen annen løsning enn å få hjelp av gjeldsofferordningen, gå personlig konkurs. Men kommunens økonomiske rådgiver har ventetid på mange måneder. Så hva gjør han? Hvordan kommer man inn under gjeldsofferordningen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres jo merkelig ut. Han får vel dagpenger så han får dekket opp en del av lønnen i alle fall. Og da burde det være mulig å betale på gjelden når han kun har et forbrukslån. Når det gjelder husleie får han flytte til et billigere sted i mellomtiden, og forsikringer kan da ikke koste så mye - og gjør de det bør han bytte selskap eller avvikle unødvendige forsikringer. Bidrag slipper han å betale om han ikke har bidragsevne. Når det gjelder nye jobber så er også jeg på jobbjakt for tiden - og det lyses ut massevis av jobber innen mitt felt i alle fall.

Gjeldsordning er ikke så lett å få, spesielt ikke om gjelden er ny. Dessuten er det fem år på eksistensminimum, og derfor ikke å anbefale. "Personlig konkurs" hjelper ikke, gjelden blir ikke slettet.

Gjest Gjest
Skrevet

Gjeldsofferordning er en god ordning, for de som har så mye gjeld - at de ikke har mulighet for å betale tilbake alt. Selv om det er tøft å leve på "minstesatser" i noen år (under gjeldsofferordning) - så er det tross alt bedre enn å leve med kreditorer som forfølger deg resten av livet. Har du gjeld, som ikke er betalt, så vil det følge deg - enten til du dør, eller til du har betalt. Det betyr også at du må leve på "eksistensminimum", for alt du tjener/får inn av penger utover det, vil kreditor kunne kreve å få.

Gjest Gjest
Skrevet
Dette høres jo merkelig ut. Han får vel dagpenger så han får dekket opp en del av lønnen i alle fall. Og da burde det være mulig å betale på gjelden når han kun har et forbrukslån.

Det står ikke noe sted at han kun har ett forbrukslån, det kan derfor være flere. Og det står at selv med vanlig lønn så har han ingenting til overs når alle utgifter er betalt. Hvordan skal det da kunne gå rundt på dagpenger og tilfeldige jobber? Mannen må jo både spise og ta seg av barna sine.

Når det gjelder husleie får han flytte til et billigere sted i mellomtiden, og forsikringer kan da ikke koste så mye - og gjør de det bør han bytte selskap eller avvikle unødvendige forsikringer.

Hva vet du om hvor billig han bor allerede? Det står dessuten at han har barn og samboer, da er det ikke bare-bare å flytte på hybel heller.

Bidrag slipper han å betale om han ikke har bidragsevne. Når det gjelder nye jobber så er også jeg på jobbjakt for tiden - og det lyses ut massevis av jobber innen mitt felt i alle fall.

De færreste skikkelige menn ønsker å slutte å betale barnebidrag, uansett hvor dårlig det står til økonomisk. En skikkelig mann betaler bidrag først (for barnas skyld) og alt annet etterpå.

Nå vet jeg ikke hvilken type jobb det er som er aktuell her, men jeg er også arbeidssøker og følger nøye med på NAV sine sider daglig. Det er definitivt ikke massevis av ledige jobber for tida. Og mange av de jobbene som utlyses er ikke reelle ledige jobber, det erfarer man når man har vært jobbsøker ei stund.

Jeg synes du har svart veldig lettvint på dette. Ingen vurderer vel gjeldsofferordning dersom det ikke er fullstendig krise?

Gjest Gjest_trym_*
Skrevet

Det er ikke noe som heter gjeldsofferordning. Det er gjeldsordning. Du er ikke noe offer, det er du selv som har satt deg i situasjonen.

Ettersom eneste gjelden er forbrukslån så antar jeg at den er ny, og den er heller ikke er særlig stor. Da får du ikke gjeldsordning. Og det burde da heller ikke være ønskelig å leve på et minimum i fem år fremfor å betale ned en såpass lav gjeld.

Skrevet
Det er ikke noe som heter gjeldsofferordning. Det er gjeldsordning. Du er ikke noe offer, det er du selv som har satt deg i situasjonen.

Ettersom eneste gjelden er forbrukslån så antar jeg at den er ny, og den er heller ikke er særlig stor. Da får du ikke gjeldsordning. Og det burde da heller ikke være ønskelig å leve på et minimum i fem år fremfor å betale ned en såpass lav gjeld.

Dette gjelder ikke meg, men som jeg skriver en venn av meg.

Det er snakk om flere forbrukslån, og tilsammen er det mye penger og ingen er villige til å forlenge nedbetalingstida. Personen det gjelder har INGEN mulighet til å betale ned lånet på dagpenger, dersom han ikke vinner i Lotto eller noe. Sånn sett er det vel egentlig ikke et valg. Han har allerede levd på et minimum i flere år pga denne gjelda. Han har som sagt ikke penger til mat eller noe etter at alle utgifter er betalt. Kan ting bli særlig mye verre?

Ja, han har vært dum og rotet seg borti dette tullet selv. Men han tok opp gjelda for 3 år siden da han var i en livskrise og ikke fungerte normalt mentalt. Han burde aldri fått lån, for han var ikke istand til å se at han ødela så voldsomt for seg selv. Men det kunne jo ikke utlånerne vite. Vanskelig sak.

Skrevet
Dette gjelder ikke meg, men som jeg skriver en venn av meg.

Det er snakk om flere forbrukslån, og tilsammen er det mye penger og ingen er villige til å forlenge nedbetalingstida. Personen det gjelder har INGEN mulighet til å betale ned lånet på dagpenger, dersom han ikke vinner i Lotto eller noe. Sånn sett er det vel egentlig ikke et valg. Han har allerede levd på et minimum i flere år pga denne gjelda. Han har som sagt ikke penger til mat eller noe etter at alle utgifter er betalt. Kan ting bli særlig mye verre?

Ja, han har vært dum og rotet seg borti dette tullet selv. Men han tok opp gjelda for 3 år siden da han var i en livskrise og ikke fungerte normalt mentalt. Han burde aldri fått lån, for han var ikke istand til å se at han ødela så voldsomt for seg selv. Men det kunne jo ikke utlånerne vite. Vanskelig sak.

Har han vist kreditorene sine at det gjelder flere? Han bør skrive et brev hvor han foreslår en nedbetalingsplan. I brevet må han få med hvorfor han er kommet i situasjonen han er i, inntekt og alle kreditorene med beløp han skylder. Dersom han bare spør en og en uten å vise at han skylder til flere kan det være vanskelig å få til en ordning. Dersom kreditorene innser at det er den eneste måten de vil få inn penger på, kan de bli mer medgjørlige. Få gjerne en 3.erson som er god til å snakke for seg til å hjelpe ham med å overtale alle kreditorene til å gå med på en nedbetalignsplan. Vis dem regnestykket og at det ikke går opp sånn som det er nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...