Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Liie84
Skrevet

Hei.

Innimellom glemmer samboeren min å skru av en panelovn han først ha satt på fullt.

Han gjorde det idag igjen, slik at denne stod på fullt hele natta(8 timer).

Blir så sint, for strøm koster penger i tillegg til at det er sommer ute og det er så unødvendig.

Hva tror du det vil koste i strøm for den natta?

Innbiller meg at det blir felere hundrelapper, eller overdirver jeg nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du overdriver KRAFTIG!

Skrevet (endret)
Hei.

Innimellom glemmer samboeren min å skru av en panelovn han først ha satt på fullt.

Blir så sint, for strøm koster penger i tillegg til at det er sommer ute og det er så unødvendig.

Du overdriver heldigvis.

Hvis det er f.eks. en panelovn som tar 2000 watt vil du i løpet av 8 timer maksimalt bruke 2000*8/1000 = 16 kilowattimer (kWh).

Så kan du sjekke hvor mye du betaler per kWh for å finne ut hvor mye det kostet, men så mange kroner blir det ikke.

Endret av Eremitten
Gjest Marlo
Skrevet

Det er jo greit å väre litt streng, da det i det lange löp sparer penger og ikke minst miljö.

Men at han glemmer å skru den av en gang i blandt gjör jo ikke noe.

Er jo ikke så jeg kjefter på samboeren min fordi han lar alle lys stå på i alle rom han har värt i - selvom jeg mener at man bör slukke :P

Gjest Gjest
Skrevet
Du overdriver heldigvis.

Hvis det er f.eks. en panelovn som tar 2000 watt vil du i løpet av 8 timer maksimalt bruke 2000*8/1000 = 16 kilowattimer (kWh).

Så kan du sjekke hvor mye du betaler per kWh for å finne ut hvor mye det kostet, men så mange kroner blir det ikke.

La oss si det koster 40 øre/kWh, da blir det vel (hvis dine beregninger stemmer, jeg kan ikke noe om sånt) 6,40 kr å betale for den natta?

Ikke noe å bli blakk av, med andre ord. TS tenker kanskje på at alle snakker om at strømmen er så dyr og at panelovner trekker mye. Men det blir først mye når det brukes over tid. Etter beregninger her vil det koste 19,20 kroner pr døgn med panelovn, gang dette med 30 dager i måneden og det vil komme på 576 kroner for å ha panelovnen på 24 timer i døgnet i en hel måned.

Gjest Gjest
Skrevet

Hei.

Enig med ts om dette her. Jeg blir frustrert hver gang jeg får strøm reginig. Bor i 30 m2, bruker ikke så mye strøm, data, kjøleskap, komfyr av og til og tv veldig sjeldent. Nesten 400 nok betaler jeg for det. Så ja, det koster penger å ha panelovn e.l. på hele natten...

Skrevet
Hei.

Du overdriver noe voldsomt ja, både hva det vil koste og det å bli så sint for noe sånt. Men av miljøhensyn så bør han jo uansett droppe sprengfyringen da.

Gjest Gjest
Skrevet
La oss si det koster 40 øre/kWh, da blir det vel (hvis dine beregninger stemmer, jeg kan ikke noe om sånt) 6,40 kr å betale for den natta?

Ikke noe å bli blakk av, med andre ord. TS tenker kanskje på at alle snakker om at strømmen er så dyr og at panelovner trekker mye. Men det blir først mye når det brukes over tid. Etter beregninger her vil det koste 19,20 kroner pr døgn med panelovn, gang dette med 30 dager i måneden og det vil komme på 576 kroner for å ha panelovnen på 24 timer i døgnet i en hel måned.

Koster det 40 øre kwh, så er det verdens billigste strøm.

Tenker vi dobler jeg.

Strømmen i markedet nå koster 30-35 øre + moms + nettleie 30-40 øre...osv.

Selv har jeg spot og betaler totalt ca 90-95 øre.

Og det er ganske rimelig.

Skrevet

Så dobler vi det, ble de 6 kronene til ca 13 kroner da. Likevel altså mindre enn en pose potetgull. Ikke akkurat verdens undergang å ha glemt den på ei natt... Selvsagt, økonomisk og miljømessig bedre å slå av, men LANGT fra de "flere hundrelappene" TS innbiller seg at en panelovn koster på ei natt...

Skrevet

For å slippe dette problemet igjen ville jeg ha investert i en ny panelovn med termostat. Da skrur ovnen seg automatisk av når rommet har oppnådd den innstilte temperaturen. Dere får en jevnere varme og sparer strøm :).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...