Gjest Zirine Skrevet 24. juli 2003 #1 Skrevet 24. juli 2003 Jeg husker godt den tiden jeg gikk på ungdomsskolen - selv om det er ca 100 år siden nå. Jeg husker godt hjemmebrent'en, smugrøykinga, festene - alt vi gjorde som vi ikke fikk lov til. Jeg husker godt hva vi snakket om, hva vi lurte oss med på, vel .... vi gjorde mye rart. Men det jeg også husker var at vi til en viss grad var istand til å vurdere en situasjon. Å reise hjem til halvgamle menn for så å be dem om å sjenke oss fulle er ikke det glupeste du gjør. Var vi rett og slett mye smartere enn dagens jenter i den alderen? Skal vi ikke kunne forvente at jenter mellom 13 og 16 kan tenke så langt, at de til en viss grad tar ansvar for egne handlinger - som dette eksemplet gjengitt i dagbladet? http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/07/24/374319.html Greit nok at disse voksne fyrene her burde få en straff for hva de har gjort, men jaggu burde disse jentene også få en smekk på fingrene. Det er nå lov til å tenke - og er du 13-16 år, normalt utstyrt oppi hodet, så burde du kunne klare det.
punkyB Skrevet 24. juli 2003 #2 Skrevet 24. juli 2003 Jeg kunne ikke ha vært mer enig. Ikke at det unnskylder noe av det de mennene gjorde - men er du 14 og 16 år så er man i stand til å tenke litt selv.
Marianne Skrevet 24. juli 2003 #3 Skrevet 24. juli 2003 Helt enig jeg og. Litt ansvar må to på 14 og 16 ta selv. Og vi blir med på fest hvis du lover å drikke oiss fulle. Etter å løyet på alderen. Nei vet du hva. Sier ike at det rett det disse mennene gjorde, men litt ansvr må de ta selv og.
Gjest Coolaid Skrevet 24. juli 2003 #4 Skrevet 24. juli 2003 selvfølgelig burde de få en smekk som de aldri glemmer. Men det har jo de fått gjennom det de ble utsatt for. Lurer bare på hvor foreldrene var tatt veien. Alle vet at man bør passe litt ekstra på når man kommer i den alderen. Ikke særlig lurt å gi tilgang på internett uten å sjekke litt hva ungene driver med. Man slipper ikke ansvar for ungene selv om de vokser til.
Miew Skrevet 24. juli 2003 #5 Skrevet 24. juli 2003 Jeg ble sjokkert da jeg leste det i avisen, herregud, to jenter på 14 og 16 år, de fikk jo vite alderen til mennene! At de ikke forstod hva som mest sannsynlig kom til å skje!! Ikke minst at de gikk inn for å bli skjenket. "Vi kommer om dere skjenker oss" :o Ja, jeg forstår at disse to jentene såklart synes det var spennende, de fleste på den alderen synes alt som er nytt, farlig og ikke minst eldre er spennende, men hvor er fornuften deres? Hva i all verden er fornuftig med å treffe to menn i 30 års alderen for at de skal skjenke en full, spesielt når de to 30 år gamle mennene har gitt uttrykk for at de ville ha sex med deg, og enda verre når venninnen din/du er under den seksuelle lavalder. Hvor er fornuften? Hvor er ansvaret? Hvorfor lyve om sin egen alder på den måten i en slik situasjon. Nei, får jeg unger en dag skal de lære seg fornuft!
Gjest Zirine Skrevet 24. juli 2003 #6 Skrevet 24. juli 2003 Hva mener du foreldrene kunne ha gjort i dette tilfellet Blåmann?
Miew Skrevet 24. juli 2003 #7 Skrevet 24. juli 2003 Zirine: de kunne gjort noe mens de oppdro barna, fått litt fornuft inn i hodet på dem, opplyst dem om diverse ting og normer som de i dette tilfellet tydeligvis ikke var klar over. Den personen vi er blir vi av de vi er med, våre meninger kommer fra vårt indre, vårt indre blir hele tiden påvirket av hvem vi er med, hva de mener, hva de tror, osv. Vi er ikke alene om å skape oss selv, det er omgivelsene våre som har størst påvirkningskraft. En jente som har vokst opp med foreldre som liker å se teater, går gjerne og liker gjerne teater i voksen alder. En jente som har vokst opp med foreldre som liker seiling, utvikler gjerne en interesse for seiling som hun drar med seg videre. Våre foreldre er våre forbilder i barndomsårene, det er derfra vi får de grunnleggende normene. Jeg kunne skrevet langt og lenge om dette, men det er vel egentlig ikke noe poeng i? Du/dere skjønner godt hva jeg mener.
Gjest Zirine Skrevet 24. juli 2003 #8 Skrevet 24. juli 2003 Kanskje foreldre kan gjøre mer - kanskje ikke. Kan ikke huske at MINE foreldre gjorde banka spesielt mye vett i hodet mitt - kan i grunnen ikke huske at de brukte så mye tid på meg, men like fullt var jeg istand til å tenke klart om dette. Ok, trenger ikke bety noe for denne diskusjonen, men dog ... Jeg personlig tror at vi har mistet noe på veien mot at "det er overgriperens feil, ikke din". Ikke misforstå, jeg mener ikke at ikke overgriperen skal unnskyldes og at offeret skal tilkjennes skylden. Det jeg imidlertid mener er at vi har fraskrevet ungjenter omentrent ALT ansvar (bla gjennom saker som har versert i media), som igjen fører til at man ikke bruker fornuft når man valser halvfull rundt i byen en lørdagskveld, inviterer seg hjem til halvgamle menn, møter ukjente menn fra internett - alene. Og de kan jo ikke klandres, de vet jo ikke bedre. De hadde aldri ment at det skulle bli sex ut av det. Halloo-oo? Dette visste da de fleste av oss da vi vokste opp. Nå får jaggu noen fortelle disse jentene at de har et ansvar de også - til å ta vare på seg selv. Valser du halvnaken og full igjennom byen på natterstid, så må du pokker meg også regne med at noe skummelt kan skje.
Gjest Poirot Skrevet 24. juli 2003 #9 Skrevet 24. juli 2003 1 Barn av prektige og moralske foreldre kan ofte teste grenser de også... 2 Mine foreldre har oppdratt meg med klare grenser og oppfølging. Har ikke hindret min bror i å bli problembarn for hell. 3 Ungdommer overvurderer ofte sine muligheter til å redde seg ut av situasjoner. 4 Ungdommer mangler livserfaring og kan gjøre dumme ting. % Ja, jentene burde vært smartere enn som så.
Miew Skrevet 24. juli 2003 #10 Skrevet 24. juli 2003 Zirine: Hehe, jeg forstår hva du mener, men disse to jentene har tydeligvis ikke fått det med seg, og akkurat det burde foreldrene ha fått med seg og gjort noe med Alle parter er skyldige, spesielt i denne saken hvor man har bevis på hva som har blitt sagt. Når mennene tydeligvis har snakket om sex og jentene etter det har møtt opp for å bli skjenket, som de så spesifikt ba om selv, burde de få husarrest til de er myndige. Hvis de sier de ikke vet hva sex er, da begynner jeg virkelig å lure... Klart det er tragisk for disse to jentene å gå gjennom det de har gått gjennom, men de burde visst bedre, så mye mye bedre...
Miew Skrevet 24. juli 2003 #11 Skrevet 24. juli 2003 Klart overprektige og moralske foreldre sine barn tøyer grensen... For mye og for lite er ofte like ille
Gjest Anonymous Skrevet 24. juli 2003 #12 Skrevet 24. juli 2003 De to på 30 år burde vært buret inne for å hatt sex med en 14 åring. Men en annen ting, hva om det hadde vært deres datter som ble utsatt for dette, hadde dere tatt like lett på det, og sagt at jentene måtte ta sitt ansvar? På den andre siden så har en jente lov til å si nei til sex uansett, og det som har hendt her kalles voldtekt, og det mener dere er helt kurant? det er jo temmelig forkastelig at dere mener at jentene får ta litt av skylden selv, for dere sier selv at jenter får stå til ansvar om de er så dum og drikker sammen med noen gutter, og blir de voldtatt da så er det deres egen skyld. De jentene kan være glad for at ingen av dere sitter som dommer eller noe annet. Er det en grense på 16 år så er det en grense. Jeg mener at dette er forkastelig av to menn i den alderen, og mange ville nok gjort det samme som jentene. Tenk dere selv tilbake til den alderen, det de fleste ungdommer er opptatt av i dag er alkohol, og det var det jentene gikk dit for.
Gjest Anonymous Skrevet 24. juli 2003 #13 Skrevet 24. juli 2003 [ Nei, får jeg unger en dag skal de lære seg fornuft!
Bettie Skrevet 24. juli 2003 #14 Skrevet 24. juli 2003 Rimelig tåpelig gjort av jentene, men et bevis på at de mangler livserfaring. Det kan også ha med "bordet fanger" å gjøre. en spennende nettflørt som plutselig ble noe mer, og hvor man girer hverandre opp slik at det blir vanskelig å trekke seg selv om man vil. Tipper mange har vært borti den situasjonen uten at det fikk så gale følger. Men - de som må ta ansvar her, er da jammen disse mennene som først lover å skjenke dem og så benytter muligheten. De burde ha livserfaring nok til å forstå at dette var galt. Og det er faktisk deres ansvar å sjekke om partner er over eller under lavalder. "Hun sa det" holder liksom ikke. Jentene har fått en veldig dyrekjøpt erfaring, men ansvaret - det ligger hos de voksne, ikke hos barna, uansett hvor voksne de ser ut.
Gjest Anonymous Skrevet 24. juli 2003 #15 Skrevet 24. juli 2003 selvfølgelig burde de få en smekk som de aldri glemmer. Men det har jo de fått gjennom det de ble utsatt for. Lurer bare på hvor foreldrene var tatt veien. Alle vet at man bør passe litt ekstra på når man kommer i den alderen. Ikke særlig lurt å gi tilgang på internett uten å sjekke litt hva ungene driver med. Man slipper ikke ansvar for ungene selv om de vokser til. Hallo skal en bure barna sine inne når de kommer i den alderen? Ungdom i dag har tilgang til internett på skolen, på biblioteket og internett kafer, og det er ikke alltid like enkelt å følge de opp. Men det rettferdigjør ikke hva de to mannfolkene gjorde. Mener du at de fortjente å bli voldtatt? jaja litt av et samfunn vi lever i når en bøtte med mennesker mener det er jentenes eget ansvar at de ble voldtatt. for det første har de to mennene sjenket to mindreåringe som igjen er en straffbar handling så har de hatt sex med en mindreåring som også er en straffbar handling, og det mange her inne diskuterer er at jentene burde ha vist bedre, og det skremmer meg at noen kan tenke slikt i det hele tatt. Hvor voksen var dere selv når dere var 14 og 16 år gamle? hadde det vært annerledes om mennene hadde vært gutter på omtrent samme alder? Hadde det vært mer voldtekt da? Det er de minste vi skal bekytte og ikke de eldre, og jeg håper de to mennene får sin straff, og den bør være stor
Gjest Zirine Skrevet 24. juli 2003 #16 Skrevet 24. juli 2003 Bettie - det er her vi er uenige. Du kaller 14-16 åringer for barn - jeg mener de IKKE er barn. Det er ungdommer vi snakker om - ungdommer vi anser å være så voksne at de kan ta selvstendige valg om konfirmasjon f.eks. Vi mener at de skal kunne tenke klart om abstrakte ting, at de skal kunne ta stilling til om det finnes noen gud - men å skjønne at det er dumt å drikke seg drita og invitere seg hjem til eldre menn - fordi man kan komme til å bli utnyttet, nei DET kan vi ikke forlange. Jo, det kan vi.
Gjest Zirine Skrevet 24. juli 2003 #17 Skrevet 24. juli 2003 De to på 30 år burde vært buret inne for å hatt sex med en 14 åring. Men en annen ting, hva om det hadde vært deres datter som ble utsatt for dette, hadde dere tatt like lett på det, og sagt at jentene måtte ta sitt ansvar? Jeg ville syntes det var en ytterst tragisk situasjon, og nei, jeg ville ikke tatt lett på det - men ja - her måtte jenta mi også tatt ansvar. På den andre siden så har en jente lov til å si nei til sex uansett, og det som har hendt her kalles voldtekt, og det mener dere er helt kurant? det er jo temmelig forkastelig at dere mener at jentene får ta litt av skylden selv, for dere sier selv at jenter får stå til ansvar om de er så dum og drikker sammen med noen gutter, og blir de voldtatt da så er det deres egen skyld. De jentene kan være glad for at ingen av dere sitter som dommer eller noe annet. Er det en grense på 16 år så er det en grense. Jeg mener at dette er forkastelig av to menn i den alderen, og mange ville nok gjort det samme som jentene. Tenk dere selv tilbake til den alderen, det de fleste ungdommer er opptatt av i dag er alkohol, og det var det jentene gikk dit for. Klart jenter har lov til å si nei til sex - jenter SKAL si nei til sex som de ikke ønsker. Poenget mitt er at det er lov til å bruke hodet!! Det er lov til å styre unna situasjoner som man vet kan være utsatte. Man går nå vel for pokker ikke inn naken og full til en kåt fyr, legger seg ned med ræva i været for så å hyle etterpå at man ikke skjønte hva som kunne skje. Det er lov å tenke! Og er du 14-16 år, så kan du tenke.
Gjest Anonymous Skrevet 24. juli 2003 #18 Skrevet 24. juli 2003 Kanskje foreldre kan gjøre mer - kanskje ikke. Kan ikke huske at MINE foreldre gjorde banka spesielt mye vett i hodet mitt - kan i grunnen ikke huske at de brukte så mye tid på meg, men like fullt var jeg istand til å tenke klart om dette. Ok, trenger ikke bety noe for denne diskusjonen, men dog ... Jeg personlig tror at vi har mistet noe på veien mot at "det er overgriperens feil, ikke din". Ikke misforstå, jeg mener ikke at ikke overgriperen skal unnskyldes og at offeret skal tilkjennes skylden. Det jeg imidlertid mener er at vi har fraskrevet ungjenter omentrent ALT ansvar (bla gjennom saker som har versert i media), som igjen fører til at man ikke bruker fornuft når man valser halvfull rundt i byen en lørdagskveld, inviterer seg hjem til halvgamle menn, møter ukjente menn fra internett - alene. Og de kan jo ikke klandres, de vet jo ikke bedre. De hadde aldri ment at det skulle bli sex ut av det. Halloo-oo? Dette visste da de fleste av oss da vi vokste opp. Nå får jaggu noen fortelle disse jentene at de har et ansvar de også - til å ta vare på seg selv. Valser du halvnaken og full igjennom byen på natterstid, så må du pokker meg også regne med at noe skummelt kan skje. Hva når en voksen dame er på byen møter en mann, inviterer han med hjem på kaffe eller noe annet, og han voldtar henne er det da hennes feil? vil det da si at en inviterer til sex bare fordi en ønsker å bli full? tåpelig å uttale seg på denne måten mener nå jeg, for voldtekt er voldtekt uansett og skal en plutselig begynne å si at siden jentene svarte slik og slik så har mennene lov til å ha sex med dem, hvilket samfunn vil da få? Jenter og kvinner vil da ikke få noen rettigheter på det område i det hele tatt, og et slikt samfunn vil ikke jeg være med på. Om jeg så var midt i akten med en mann og plutselig fant ut at dette ville jeg ikke, så er det min rett til å avslutte der og da,s elv om jeg har startet det hele. Alle mennekser har rett til å bestemme om en vil ha sex eller ikke. Men mange her inne sjokkerer meg ved å legge ansvaret over på jentene voldtekt er voldtekt uansett hva og hvordan det hele har startet.
Gjest Poirot Skrevet 24. juli 2003 #19 Skrevet 24. juli 2003 Jeg VISSTE dette ville komme tilslutt. De fleste her har sagt at mennene bør straffes fordi de har gjort noe galt. Det forhindrer ikke at jentene i utgangspunktet burde visst litt bedre.
Gjest gjest1 Skrevet 24. juli 2003 #20 Skrevet 24. juli 2003 Tror disse jentene visste hva de gikk til jeg - spennende og moro. Ganske sikker på at ingen av dem hadde uskylden i behold fra før heller. Hadde de hatt det, ville de neppe begitt seg inn på dette her. Ikke at det forsvarer hva mennene gjorde, men hvem er det som ber om legitimasjon fra noen som påstår at de er så eller så gamle og ser sånn ut også? Og med alkohol innabords... Ville noen her inne bedt om leg i en sånn situasjon? Spørsmålet er vel mest rettet mot mennene i forumet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå